De VRM controleerde de uitzendingen van diverse televisieomroeporganisaties (10 maart 2015, 17u-23u), waaronder Eén.
Tijdens de onderzochte periode wordt een boodschap van algemeen (BAN) nut uitgezonden ten voordele van het Neutraal Ziekenfonds Vlaanderen.
Artikel 2, 3°, b, van het Mediadecreet, bepaalt dat sociale en humanitaire verenigingen of verenigingen van algemeen welzijn boodschappen van algemeen nut kunnen brengen die verband houden met hun opdracht van algemeen belang. Artikel 50/1, tweede lid, van het Mediadecreet bepaalt evenwel dat deze boodschappen rechtstreeks noch onrechtstreeks mogen gericht zijn op de commerciële promotie van individuele producten of diensten, noch op de commerciële promotie van het lidmaatschap van dergelijke verenigingen.
Uit de beelden en de voice-over commentaar bij de boodschap van het Neutraal Ziekenfonds Vlaanderen blijkt dat de verzekeringsproducten van het ziekenfonds worden aangeprezen. De boodschap gaat bijgevolg verder dan een algemene imagospot van het ziekenfonds. Hieruit volgt dat de boodschap gericht is op de commerciële promotie van individuele producten en van het lidmaatschap van het ziekenfonds.
De VRM besluit dat de omroeporganisatie zo een inbreuk begaat op artikel 50/1 van het Mediadecreet. Bij het bepalen van de sanctie houdt de VRM er rekening mee dat ten aanzien van de VRT de afgelopen jaren geen gelijkaardige inbreuken op het Mediadecreet werd vastgesteld. De VRM besluit dat een waarschuwing een gepaste sanctie is.