De VRM controleerde de uitzendingen van de particuliere regionale televisieomroeporganisaties (31 oktober 2014, 18u-21u), waaronder WTV.
Tijdens de onderzochte periode wordt door WTV een pancarte uitgezonden met vermelding van de kledingsponsor van de nieuwsanchors.
Artikel 96, eerste lid, van het Mediadecreet bepaalt dat journaals en politieke informatieprogramma’s niet mogen worden gesponsord.
Het leveren van faciliteiten of diensten, zoals bijvoorbeeld kleding en haartooi, moet worden beschouwd als een bijdrage aan de financiering van het programma met het doel naam, handelsmerk, imago, activiteiten of producten meer bekendheid te geven en beantwoordt zo aan de definitie van sponsoring zoals vastgelegd in het Mediadecreet.
Door WTV wordt de inbreuk niet betwist.
Bij het bepalen van de sanctie houdt de VRM rekening met het gegeven dat het sponsoren van het journaal een ernstige inbreuk is. Bovendien is WTV bij een eerdere beslissing (2012/018) reeds gesanctioneerd voor een gelijkaardige inbreuk.
De VRM besluit dan ook een administratieve geldboete van 1.500 euro op te leggen.