De VRM onderzocht de uitzendingen van verschillende televisieomroeporganisaties (28 maart 2013, 17u-23u). Ook de uitzendingen van Vitaya (NV Media Ad Infinitum) werden gecontroleerd.
De onderzoekscel van de VRM stelt vast dat Vitaya tijdens de onderzochte periode tweemaal een spot uitzendt voor Bepanthol. Deze spot wordt buiten de reclameblokken en tussen de overige programmatie uitgezonden. De spot wordt als publi-reportage aangekondigd door de projectie van het woord "infomercial" bij aanvang van de spot.
De VRM is echter van oordeel dat de spot niet als publireportage moet beschouwd worden maar wel als reclamespot.
Het Mediadecreet stelt dat televisiereclame duidelijk herkenbaar moet zijn en moet kunnen worden onderscheiden van redactionele inhoud. De VRM is van oordeel dat hieraan niet werd voldaan.
Bij het bepalen van de sanctie houdt de VRM rekening met het feit dat de uurlimiet voor reclame niet wordt overschreden indien de spot wordt meegeteld. Vitaya wordt voor deze inbreuk gewaarschuwd.