De opgeleukte reclameblokken op VIER zijn in strijd met het Mediadecreet. SBS Belgium wordt hiervoor gewaarschuwd en dient de overtreding stop te zetten.
Op 17 september 2012 werd VIER gelanceerd. In de weken voorafgaand aan deze lancering werd in de pers reeds melding gemaakt van het feit dat VIER met een vernieuwd format de reclameblokken aantrekkelijker wenste te maken.De Vlaamse Regulator voor de Media diende echter de effectieve uitzending van deze reclameblokken af te wachten, aangezien de controle door de toezichthouder steeds na uitzending dient te gebeuren.
De VRM, de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media, onderzocht een selectie van uitzendingen in de avondprogrammatie van VIER. In de reclameblokken van verschillende programma's, zoals "De Kruitfabriek" en "De Slimste Mens ter Wereld", werden naast reclamespots ook redactionele programmafragmenten uitgezonden (zoals "De snelste quiz ter wereld", "De kortste show" en andere animatiefilmpjes).
Zowel het Mediadecreet als Europese regelgeving (en de interpretatie daarvan) bepalen dat televisiereclame duidelijk herkenbaar moet zijn en duidelijk onderscheiden van redactionele inhoud. Hiermee beoogt de regelgever te vermijden dat er verwarring ontstaat bij de kijker over de aard van de boodschap waarnaar hij kijkt (hetzij reclame, hetzij redactionele informatie).
De VRM is van oordeel dat "de snelste quiz ter wereld", "de kortste show" en andere animatiefilmpjes als redactionele inhoud moeten worden beschouwd en bijgevolg niet in de reclameblokken mogen worden uitgezonden. SBS Belgium wordt gewaarschuwd voor deze overtreding en dient de overtreding stop te zetten.