De Vlaamse Regulator voor de Media, de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media, legtVijfTV (nu VIJF) een boete van 25.000 euro op wegens het niet conform de regelgeving uitzenden van een reclamespot.
De VRM controleerde de uitzendingen (30 april 2012, 17u-23u) van verschillende televisiezenders waaronder VijfTV. Tijdens de onderzochte periode werd door VijfTV een spot uitgezonden die begint met de pancarte "VijfTV en Ici Paris XL presenteren: ..." en waarbij het door de montage lijkt alsof de hoofdpersonages van "Sex and The City" een "ICI Paris XL"-winkel binnenstappen om er verschillende parfums uit te testen. Nadien volgen de titels van enkele VijfTV-programma's waaronder "Sex and the City", "Astrid in Wonderland", "Gossip Girl", ... met telkens korte shots van deze programma's. Aan het einde van de spot zegt een voice-over "VijfTV en ICI Paris XL wensen je een prettige moederdag". De spot werd uitgezonden buiten het reclameblok.
Gelet op de opbouw van de spot (o.a. het scenario en de montage), de voice-over boodschap en de zeer duidelijke vertoning van het logo en de producten van Ici Paris XL, is de VRM van oordeel dat deze spot als reclamespot moet worden beschouwd (zoals omschreven in artikel 2, 35°, van het Mediadecreet).
Het Mediadecreet stelt dat reclame duidelijk herkenbaar moet zijn en duidelijk onderscheiden van de redactionele inhoud. Indien VijfTV deze spot had willen uitzenden, dan had deze spot in het reclameblok geplaatst moeten worden.
Gelet op de ernst van de inbreuk en het tijdstip van uitzending, legt de toezichthouder VijfTV een boete van 25.000 euro op.