3.2.1 Analyse op basis van financiële gegevens

De financiële gegevens van deze groepen vindt de lezer terug in Tabel 96.

Een vergelijking op basis van de financiële gegevens is niet evident.

De telecomactiviteiten van Proximus en Telenet vallen niet exact uit de financiële gegevens te distilleren, wat de verhoudingen uiteraard vertekent. Bovendien is een vergelijking tussen de ondernemingen niet evident omdat sommige ondernemingen holdings zijn en de financiële gegevens van de moedermaatschappij niet altijd een adequate weergave van de grootte van de mediagroep geven (vb. het opvallend lage werknemersaantal van De Persgroep, De Vijver Media, Corelio of Concentra).

Ondernemings

naam

 Eigen vermogen

 Activa

 Omzet

 Bedrijfs

opbrengsten

 Bedrijfswinst (-verlies)

 Winst (verlies) van het boekjaar vóór belasting

 Werk

nemers

 

1015

2058

70

7074

9901

9903

9087

Proximus nv

2075

497743

173435

25085

40256

90933

44814

25607

44261

8495

69086

9579

13054,3

Telenet bvba

7933

34250

39005

27593

18499

02278

190244

2283

44716

0258

25601

4492

2198,9

De Persgroep nv

2967

07487

38843

9254

 -

9513

201

-209

5313

13390

259

10,6

VRT nv

21477

3369

35271

8444

43235

2680

43342

5574

2812

282

4899

958

2226,7

De Vijver Media nv

1412

34105

18105

1520

4505

238

4521

823

952

246

-9473

5707

6,5

Corelio nv

12039

7975

16682

3681

1904

5469

20184

664

1571

520

-1273

8273

0,3

Roularta Media Group nv

10513

5137

34973

3533

27920

1780

29219

8059

9134

136

5256

3116

961,7

Medialaan nv

7354

9187

23051

9109

25669

2269

31375

9007

4389

2347

4360

6881

531,6

Concentra nv

6225

4334

8008

1084

1919

024

1943

812

235

076

1709

535

3,9

Mediahuis nv

3278

1554

2555

74064

32581

7868

34181

5751

10492

943

4415

645

904,7

Sanoma Media Belgium nv

2994

0494

7996

4180

10973

5757

11774

3658

-2031

4947

-279

2292

330,6

Tabel 96: Financiële gegevens 2015 mediagroepen

Figuur 92: Evolutie gemiddelde waarden sinds 2006 – mediagroepen - tekstuele beschrijving figuur 92

Bron: VRM op basis van informatie NBB

De bedrijfswinst en bedrijfsopbrengsten stijgen lichtjes in 2015, terwijl de winst voor belasting zakt tot tussen het niveau van 2013 en 2014. Het aantal werknemers evolueert met de CPI. Rekening houdend met de stijging van de index, is de winst voor belasting van de mediagroepen gestegen. De overige parameters zijn gedaald.