3.1.3.3. Concentratie op basis van verspreiding

3.1.3.3.1 Dagbladen

Het is mogelijk om de oplage- en verspreidingscijfers van de verschillende bladen met elkaar te vergelijken. Het CIM geeft cijfers voor zowel de gedrukte als de digitale versies van de dagbladen. De abonnees die bij hun gedrukte krant gratis toegang krijgen tot de digitale versie van de krant, rekent het CIM enkel bij de gedrukte exemplaren.

Het CIM geeft enerzijds de cijfers zoals de pers ze aangeleverd heeft (verklaard op erewoord) en de cijfers zoals ze deze zelf daarna heeft gecontroleerd (echtverklaard). Over het algemeen verschillen deze cijfers niet zo heel erg. Op het moment van redactie van dit rapport waren de echtverklaarde cijfers voor de dagbladen van Mediahuis (De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg) voor 2014 nog niet beschikbaar. Voor deze kranten zijn het dan ook cijfers verklaard op erewoord die in aanmerking genomen zijn.

De betaalde verkoop van gedrukte dagbladen daalde in 2014 opnieuw voor alle kranten. De grootste daler is De Morgen met een daling van bijna 10% t.o.v. 2013. Gazet van Antwerpen daalde in 2014 met slechts een half procent. Het Belang Van Limburg is in 2014 opnieuw de derde grootste gedrukte krant van Vlaanderen, nadat het in 2013 voorbij gestoken werd door De Standaard.

Als we de evolutie sinds 2010 beschouwen, dan zijn De Tijd en De Morgen de grootste dalers met respectievelijk 20% en 17% minder verkochte gedrukte kranten in 2014 t.o.v. 2010. De Standaard verkocht in 2014 slechts 2% minder papieren kranten dan in 2010 en is de minst sterke daler.

Figuur 61: Betaalde verkoop gedrukte dagbladen 2010-2014 - tekstuele beschrijving figuur 61

Betaalde verkoop gedrukte dagbladen 2010-2014

Bron: op basis van CIM

De digitale verkoop van dagbladen daarentegen blijft stijgen. Vooral De Morgen maakte in 2014 een enorme groei mee in zijn digitale verspreiding (+186%). Ze steekt daarmee Het Nieuwsblad voorbij. Zoals we in Figuur 64 zullen zien, zorgt deze groei ervoor dat het sterke verlies van de gedrukte vorm gecompenseerd wordt. Ook de digitale verkoop van Het Belang van Limburg groeide sterk aan (+119%). Het Laatste Nieuws en Gazet van Antwerpen verkopen het minste digitale exemplaren in 2014. Zoals hierboven uitgelegd, wil dit niet zeggen dat van bijvoorbeeld Het Laatste Nieuws slechts 3.596 digitale exemplaren van de krant in 2014 zijn gelezen. De abonnees op de gedrukte krant kunnen immers gratis de digitale krant raadplegen. De 3.596 digitale exemplaren zijn digitale kranten die ofwel via een louter digitaal abonnement of via losse digitale verkoop zijn verkocht.

Figuur 62: Evolutie digitale betaalde oplage tussen 2010 en 2014 - tekstuele beschrijving figuur 62

Evolutie digitale betaalde oplage tussen 2010 en 2014

Bron: op basis van CIM

Als we kijken naar de aangroeipercentages van de totale digitale betaalde verspreiding per jaar (voor alle dagbladen samen), dan zien we dat in 2011 de stijging het grootst was. In 2014 was de aangroei opnieuw groter dan in 2013. Het blijft om grote percentages gaan: in 2014 groeide de digitale markt met 57%.

Figuur 63: Groeipercentages totale digitale betaalde verspreiding 2010 - 2014 - tekstuele beschrijving figuur 63

Groeipercentages totale digitale betaalde verspreiding 2010 - 2014

Bron: op basis van CIM

Vervolgens is het interessant om te kijken in welke zin de digitale groei, de daling in de geprinte betaalde verspreiding opvangt. In Figuur 64 zien we de groeipercentages van de laatste jaren voor print afzonderlijk alsook voor print en digitaal samen. We zien dat in 2011 de grote groei van digitale betaalde verspreiding de daling van gedrukte betaalde verspreiding voldoende opving en zorgde voor een positieve groei. Dit is echter niet meer het geval vanaf 2012. In totaal nam de betaalde verspreiding in 2014 met iets meer dan een half procent af.

Figuur 64: Groeipercentages totale betaalde verspreiding 2010-2014 - tekstuele beschrijving figuur 64

Groeipercentages totale betaalde verspreiding 2010-2014

Bron: op basis van CIM

Als we de totale betaalde verspreiding voor de kranten afzonderlijk bekijken, dan zien we een groot verschil. De groei van De Standaard, De Tijd, Het Belang van Limburg en De Morgen is positief, dankzij de groei in digitale betaalde verspreiding. Het is een opvallende vaststelling dat een daling in gedrukte betaalde verspreiding van De Morgen van bijna 10% toch opgevangen wordt door de groei in digitale verspreiding. De totale betaalde verspreiding van Gazet van Antwerpen, Het Nieuwsblad en Het Laatste Nieuws daalde in 2014.

Figuur 65: Groeipercentages betaalde verspreiding 2010-2014 - tekstuele beschrijving figuur 65

Groeipercentages betaalde verspreiding 2010-2014

Bron: op basis van CIM

In Figuur 66 is te zien welke percentage de digitale betaalde verspreiding uitmaakt van de totale betaalde verspreiding. We merken erg grote onderlinge verschillen op. Het is duidelijk dat bij de zogenaamde kwaliteitskranten, de digitale betaalde verspreiding erg belangrijk geworden is. De Tijd verkoopt meer dan 30% van haar kranten enkel digitaal. Bij De Morgen is haar digitale verkoop in 2014 meer dan verdubbeld, wat resulteert in een "louter digitaal" aandeel van 14% van haar totale betaalde verspreiding.

Figuur 66: Aandeel digitale betaalde verspreiding in totale betaalde verspreiding - dagbladen 2012-2014 - tekstuele beschrijving figuur 66

Aandeel digitale betaalde verspreiding in totale betaalde verspreiding - dagbladen 2012-2014

Bron: op basis van CIM

In Figuur 67: Totale betaalde verkoop per titel (print en digitaal): situatie in 2012, 2013 en 2014 wordt de verdeling van marktaandelen van de verschillende dagbladen voorgesteld op basis van de betaalde verspreiding voor 2012, 2013 en 2014. Hoewel de kranten afzonderlijk wisselende resultaten hebben geboekt, blijkt dat er zich zo goed als geen wijzigingen hebben voorgedaan in de onderlinge verhouding. Het Laatste Nieuws en Het Nieuwsblad hebben opnieuw de sterkste posities. Hoewel Het Belang van Limburg bij de gedrukte betaalde verspreiding De Standaard heeft voorbijgestoken, is dit niet het geval wanneer we de digitale oplages erbij optellen. De Standaard blijft de derde grootste krant van het land.

Figuur 67: Totale betaalde verkoop per titel (print en digitaal): situatie in 2012, 2013 en 2014[106] - tekstuele beschrijving figuur 67

Totale betaalde verkoop per titel (print en digitaal) situatie in 2012, 2013 en 2014

Bron: op basis van CIM

Om het gratis dagblad Metro (we beschouwen enkel de Nederlandstalige versie) te kunnen vergelijken met de betalende dagbladen werd in Tabel 76: Evolutie van de marktaandelen van Vlaamse dagbladen volgens oplage een overzicht gemaakt van de oplages van de dagbladen.

In deze tabel werden de verschillende dagbladen eveneens per mediagroep gesorteerd. Tot 2012 konden we van drie mediagroepen spreken, namelijk Corelio nv, Concentra nv en De Persgroep nv. We rekenen De Tijd tot De Persgroep (die 50% van de aandelen heeft) en Metro tot Concentra (die 51% van de aandelen in bezit heeft). De overige belangen in De Tijd en Metro worden door de Franstalige uitgeverij Rossel & Cie aangehouden.

Door het bundelen van de uitgeefactiviteiten van Concentra nv en Corelio nv in de joint venture Mediahuis nv onderscheiden we sinds 2013 nog drie groepen, met name Mediahuis nv, De Persgroep nv en Concentra nv (waartoe we dan enkel Metro rekenen).

Het marktaandeel van Mediahuis nv in 2014 is, net zoals in 2013, 52,4 % waardoor het de grootste mediagroep is op de markt van de Vlaamse dagbladen. Het aandeel van De Persgroep nv is met 0,4% gestegen in vergelijking met vorig jaar. Ze haalt op die manier haar grootste aandeel qua oplage sinds 2001, met name 37,7%. Metro zet de negatieve trend door: haar oplage is sinds 2012 met in totaal 1% gedaald.

Tabel 76: Evolutie van de marktaandelen van Vlaamse dagbladen volgens oplage

 

2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011

2012

2013

2014

De Standaard

7,7%

7,8%

8,2%

8,3%

8,5%

8,6%

8,9%

9,0%

9,2%

9,2%

Het Nieuwsblad+De Gentenaar

20,5%

19,5%

19,3%

24,7%

24,0%

24,2%

24,5%

24,8%

24,8%

24,6%

Het Volk

7,3%

6,6%

6,3%

-

-

-

-

-

-

-

Som Corelio nv (VUM) (voor opstart Mediahuis)

35,5%

33,9%

33,8%

33,0%

32,5%

32,9%

33,4%

33,8%

 -

 -

Gazet Van Antwerpen

10,5%

10,5%

10,2%

10,0%

10,0%

9,8%

9,7%

9,4%

9,4%

9,5%

Belang Van Limburg

8,8%

9,0%

9,0%

8,9%

9,1%

9,1%

9,2%

9,1%

9,1%

9,1%

Metro NL

8,9%

9,7%

10,3%

10,7%

11,0%

10,9%

11,0%

10,9%

-

-

Som Concentra nv (voor opstart Mediahuis)

28,2%

29,1%

29,5%

29,6%

30,1%

29,9%

29,9%

29,5%

 -

 -

Mediahuis

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

52,4%

52,4%

Metro VL

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

10,3%

9,9%

Som Concentra nv (na opstart Mediahuis)

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

10,3%

9,9%

Het Laatste Nieuws + Nieuwe Gazet

27,2%

27,7%

27,3%

27,7%

27,9%

28,1%

27,8%

28,1%

28,5%

29,3%

De Morgen

5,4%

5,4%

5,7%

6,0%

6,0%

5,8%

5,6%

5,6%

5,7%

5,2%

De Tijd

3,7%

3,9%

3,7%

3,8%

3,5%

3,4%

3,2%

3,1%

3,1%

3,1%

Som De Persgroep nv

36,3%

37,0%

36,7%

37,5%

37,5%

37,2%

36,6%

36,8%

37,3%

37,7%

De evolutie in de sector van Vlaamse dagbladen kan ook gevolgd worden aan de hand van concentratiemaatstaven C4 en HHI. In Tabel 77: Concentratiemaatstaven Vlaamse dagbladen worden de concentratiemaatstaven berekend voor de betaalde verspreiding (exclusief Metro) en de oplage (inclusief Metro) en dit zowel voor de titels als voor de mediagroepen.

Op basis van de titels zien we een kleine daling bij de C4-index zowel qua betaalde verspreiding als qua oplage. In 2008 verhoogde deze index gevoelig als gevolg van het verdwijnen van Het Volk tot ongeveer 80%. Sindsdien kende deze index slechts lichte schommelingen. Als we naar de oplage kijken, zakt het totale marktaandeel van de vier grootste dagbladen tot rond de 73% van de markt. Ook dit cijfer kende sinds 2008 slechts weinig schommelingen. De HHI daalde wat betaalde verspreiding betreft, maar steeg voor de oplages. Dit verschil valt te verklaren aangezien het marktaandeel van het grootste dagblad daalde wat betaalde verspreiding betreft maar steeg qua oplage.

Aangaande de invloed van de mediagroepen is er een ander beeld. Tot 2012 vertegenwoordigden de drie mediagroepen, nl. Concentra nv, Corelio nv en De Persgroep nv, de volledige Vlaamse markt van dagbladen waardoor de C3 dan ook 100% bedraagt. De HHI nam jaarlijks lichtjes toe voor de betaalde verspreiding; voor de oplagen bleef de HHI ongeveer gelijk.

In 2013 richtten Concentra nv en Corelio nv samen Mediahuis nv op. Hierdoor ontstaan er drie andere mediagroepen, nl. De Persgroep nv, Mediahuis nv en Concentra nv (Metro NL). De C3 voor betaalde verspreiding en oplage zijn nog steeds 100%. Wat betaalde verspreiding betreft zijn er zelfs slechts twee groepen meer: De Persgroep en Mediahuis. De HHI stijgt significant doordat het hoge marktaandeel van Mediahuis sterk doorweegt in de berekening.

Tabel 77: Concentratiemaatstaven Vlaamse dagbladen

 

Betaalde verspreiding (print+digitaal)

 

2007

2008

2009

2010

2011

2012

2013

2014

Op basis van titels

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

C4 (%)

73,58%

80,31%

80,26%

80,26%

79,88%

80,03%

79,93%

79,78%

HHI

0,1800

0,2106

0,2108

0,2120

0,2117

0,2121

0,2117

0,2094

Volgens groep

 

 

 

 

 

 

 

 

C3 (%)

100%

100%

100%

100%

100%

100%

100%

100%

HHI

0,3528

0,3542

0,3545

0,3553

0,3566

0,3590

0,5151

0,5162

         
 

Oplage

 

2007

2008

2009

2010

2011

2012

2013

2014

Op basis van titels

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

C4 (%)

67,12%

73,06%

72,95%

73,04%

73,05%

73,22%

72,93%

73,35%

HHI

0,1562

0,1789

0,1780

0,1793

0,1796

0,1816

0,1828

0,1859

Volgens groep

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

C3 (%)

94%

100%

100%

100%

100%

100%

100%

100%

HHI

0,3359

0,3365

0,3362

0,3361

0,3356

0,3361

0,4243

0,4267

 Bron: VRM op basis van informatie CIM

Infofragment 15: Een longitudinaal onderzoek naar de gelijkenis van het nieuws in de Vlaamse kranten[107]

In 1983 behoorden de acht grote Vlaamse kranten (Metro bestond nog niet) tot zeven uitgevers. In 2013 waren er nog slechts drie uitgevers. Heeft deze mediaconcentratie een gevolg voor de inhoudelijke verscheidenheid van de Vlaamse kranten?

Steunpunt Media onderzocht in samenwerking met een GOA-project van de Universiteit Antwerpen de inhoudelijke gelijkenis van de Vlaamse kranten over een periode van 30 jaar.[108] Voor vier verschillende jaren (1983, 1993, 2003 en 2013) werden telkens alle artikels onderzocht die in de Vlaamse kranten gedurende één week verschenen.[109]

Het antwoord is niet zo eenvoudig. Bij Het Nieuwsblad en het Volk enerzijds en Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg anderzijds lijkt het antwoord 'ja': sinds ze tot dezelfde eigenaar behoren (voor het eerst in het onderzochte jaar 2003) zijn ze steeds meer op elkaar gaan gelijken. Ondertussen is Het Volk opgegaan in Het Nieuwsblad.

Voor De Morgen en Het Laatste Nieuws enerzijds en De Standaard en Het Nieuwsblad anderzijds, lijkt het antwoord 'nee': zij gelijken nu minder op elkaar dan vroeger. Voor Het Laatste Nieuws en De Morgen zit de convergentie de laatste jaren echter weer in stijgende lijn.

Via regressianalyse wordt aangetoond dat het behoren tot dezelfde uitgeversgroep wel degelijk een voorspeller is van de gelijkenis tussen kranten: twee kranten die dezelfde eigenaar hebben, lijken significant meer op elkaar dan twee kranten die tot een verschillende eigenaar behoren.

Het profiel van een krant lijkt ook een zeer belangrijke voorspeller van de mate van gelijkenis tussen kranten. De Tijd, De Standaard en De Morgen werden in het onderzoek als 'elitekranten' bestempeld, de overige betalende kranten werden geclassificeerd als 'populaire kranten'. Metro past niet in deze opdeling. Via regressieanalyse wordt aangetoond dat kranten met hetzelfde profiel sterk op elkaar gelijken.

Een algemene conclusie die uit het onderzoek getrokken kan worden, is dat in 1983 de kranten het meest op elkaar geleken. In 2013 gelijken de kranten opnieuw meer op elkaar dan in 1993 en 2003.

3.1.3.3.2 Periodieke bladen

Als we kijken naar de top 20 tijdschriften in Vlaanderen, zien we dat deze in 2014 bijna allemaal dalen wat totale meetbare spreiding betreft. Hier moet de opmerking gemaakt worden dat voor Plus Magazine, Nest, Sport/Voetbalmagazine en Trends de cijfers voor de Franstalige en de Nederlandstalige versie samen zijn geteld. De grootste dalers zijn Nest (-30%), Joepie (-29%), Flair (-19%) en Story (-18%). Er zijn slechts twee stijgers, namelijk Teve-Blad (+25%) en TV Gids Primo (+7%). Door deze stijging, spring Teve-Blad over Humo en wordt zo het vierde populairste tijdschrift in Vlaanderen. TV Gids Primo springt over Story. De top 3 is al jaren dezelfde: Dag Allemaal, Kerk en Leven en Libelle. In het totaal is de betaalde verspreiding van de top 20 van best verkopende tijdschriften in 2014 met 14% gedaald t.o.v. 2012.

Figuur 68: Betaalde verspreiding periodieke bladen 2012-2014 - tekstuele beschrijving figuur 68

Betaalde verspreiding periodieke bladen 2012-2014

Bron: op basis van CIM

CIM geeft ook de verkoopcijfers van de digitale versies van de tijdschriften weer, die via apps worden verkocht. Van de top 20 zijn er negen periodieke bladen waarvoor er cijfers beschikbaar zijn. Voor Libelle en Libelle Lekker beschikt het CIM over cijfers zonder volledige historiek. We herhalen dat digitale exemplaren die gelezen worden door abonnees op het gedrukte tijdschrift die een gratis toegang tot het digitale blad erbij krijgen, hier niet worden meegerekend.

Als we de cijfers in Tabel 78: Betaalde digitale verspreiding periodieke bladen 2013-2014 bekijken, dan zien we dat Humo het populairste digitale tijdschrift is. De verkoop is verdrievoudigd t.o.v. het vorige jaar. Ook de digitale verkoop van de Krant van West-Vlaanderen en Vitaya steeg spectaculair. Merkwaardig genoeg zijn er in 2014 minder digitale exemplaren van Story verkocht dan in 2013. Bij de cijfers van Trends en Sport/Voetbalmagazine moet opgemerkt worden dat dit de cijfers zijn voor de Franstalige en Nederlandstalige versie samen.

In de grafiek in Figuur 69 zien we welk aandeel digitale verspreiding uitmaakt van de totale verspreiding. Dit blijkt heel laag te liggen. Trends haalt het hoogste percentage en verkoopt 1,6 % van haar magazines digitaal in 2014, bij Flair en Story ligt dit amper op 0,2%. Ter vergelijking: bij de kranten haalt Het Laatste Nieuws het laagste percentage, namelijk 1,2%.

Tabel 78: Betaalde digitale verspreiding periodieke bladen 2013-2014

Titel

2013

2014

Humo

269

830

Trends + Trends/Tendances

358

691

Knack

349

685

Sport/Foot Magazine + Sport/Voetbal Magazine

138

251

Krant van West-Vlaanderen

92

249

Story

258

221

Vitaya

61

177

Feeling

121

156

Flair

102

155

Figuur 69: Aandeel digitale betaalde verspreiding in totale betaalde verspreiding – periodieke pers 2013-2014 - tekstuele beschrijving figuur 69

Aandeel digitale betaalde verspreiding in totale betaalde verspreiding – periodieke pers 2013-2014

Bron: op basis van CIM

Als we de top 20 van meest verkochte periodieke bladen uit Figuur 68: Betaalde verspreiding periodieke bladen 2012-2014 in marktaandeel uitdrukken en ook de uitgevers eraan toevoegen, komen we tot Tabel 79.

Tabel 79: Marktaandelen top 20 tijdschriften in termen van totale meetbare verspreiding in 2014[110]

Uitgever

Titel

Oplage 2014

De Persgroep Publishing

Dag Allemaal - Expres

14,56%

Drukkerij en Uitgeverij Halewijn

Kerk en Leven

12,44%

Sanoma Magazines Belgium

Libelle

9,52%

Sanoma Magazines Belgium

Teve-Blad*

7,83%

Humo nv

Humo

5,57%

Imapress

Tv Gids Primo

5,49%

Sanoma Magazines Belgium

Story*

4,96%

Senior Publications

Plus fr + nl

4,82%

Roularta Media Group

Knack Magazine

4,83%

Roularta Media Group

Nest fr + nl

4,09%

De Persgroep Publishing

Tv Familie + Blik

3,64%

Sanoma Magazines Belgium

Flair nl

3,44%

Roularta Media Group

Krant van West - Vlaanderen

3,35%

De Persgroep Publishing

Goed Gevoel België

3,27%

Sanoma Magazines Belgium

Feeling

2,57%

Sanoma Magazines Belgium

Vitaya*

2,19%

Roularta Media Group

Sport/Foot Magazine + Sport/Voetbal Magazine

2,12%

Roularta Media Group

Trends + Trends/Tendances

2,10%

Sanoma Magazines Belgium

Libelle Lekker

1,72%

De Persgroep Publishing

Joepie

1,49%

* Vanaf augustus 2015 eigendom van De Persgroep Publishing nv

In Figuur 70 worden deze marktaandelen gegroepeerd volgens uitgever.

Het aantal uitgevers in de top 20 bleef het afgelopen jaar constant. Er traden in 2015 wel grote veranderingen op: De Persgroep Publishing nv nam de tijdschriften Story, TeVe-Blad en Vitaya en ook Humo nv over van Sanoma. Aangezien deze cijfers over 2014 gaan, worden Story, TeVe-Blad en Vitaya nog bij Sanoma geteld.

Sanoma haalt op die manier een marktaandeel van 32% en De Persgroep een marktaandeel van 23%. Indien we de cijfers van Story, TeVe-Blad en Vitaya reeds aan De Persgroep zouden toekennen, dan zouden we tot een marktaandeel van Sanoma van 17% komen en 38% voor De Persgroep. Op die manier zal De Persgroep, mits geen grote wijzigingen in de marktaandelen van de afzonderlijke tijdschriften, de grootste uitgever op de tijdschriftenmarkt worden.

In deze cijfers van Sanoma en De Persgroep is Humo nv niet meegerekend. Humo nv was van 2011 tot juni 2014 volledig eigendom van De Vijver. In juni 2014 nam Sanoma (opnieuw) alle aandelen in Humo nv over. In augustus 2015 werd Humo nv volledig overgenomen door De Persgroep.

De marktaandelen van Imapress nv (+0,72 procentpunten) en Senior Publications (+0,08 procentpunten) nv stegen in 2014, die van Humo nv (-0,42 procentpunten) en Roularta Media Group (-0,68 procentpunten) en Drukkerij en Uitgeverij Halewijn (-0,11 procentpunten) daalden. Voor de volledigheid herhalen we hier dat Senior Publications nv voor 100% in handen is van Roularta Media Group.

Figuur 70: Marktaandelen uitgevers van top 20 tijdschriften 2014 - tekstuele beschrijving figuur 70

Marktaandelen uitgevers van top 20 tijdschriften 2014

Bron: op basis van CIM

Wat tijdschriftentitels betreft, is er een lage mate van concentratie zoals blijkt uit de concentratiemaatstaven die weergegeven worden in Tabel 80: Concentratiemaatstaven Vlaamse tijdschriften. De C4 verhoogt als gevolg van de grote stijging van het aandeel van TeVe-Blad. De HHI blijft gelijk.

Wanneer de berekening wordt gemaakt voor de mediagroepen, dan constateert de VRM wel een sterke mate van concentratie. De laatste jaren blijft deze ongeveer constant. Als we hier reeds de cijfers van Story, TeVe-Blad en Vitaya aan De Persgroep zouden toekennen, dan zouden we tot een hogere HHI komen, namelijk 0,23. Deze stijgt echter niet boven het niveau van 2007-2009. De C4 zou dezelfde blijven.

In het algemeen blijft het concentratieniveau bij de tijdschriften lager dan het concentratieniveau op de dagbladenmarkt.

Tabel 80: Concentratiemaatstaven Vlaamse tijdschriften

Concentratiemaatstaven Periodieke Bladen

 

2007

2008

2009

2010

2011

2012

2013

2014

Titels

 

C4

46,51%

46,77%

48,87%

49,97%

48,14%

43,46%

42,43%

44,35%

HHI

0,08

0,08

0,09

0,08

0,09

0,07

0,07

0,07

Volgens groep

 

C4

85,16%

86,10%

86,52%

76,84%

85,14%

84,57%

84,52%

84,12%

HHI

0,23

0,23

0,23

0,18

0,20

0,21

0,21

0,21

 Bron: VRM op basis van informatie CIM

Infofragment 16: Media ID

Op 19 februari 2015 lanceerden de belangrijkste Belgische mediabedrijven een nieuwe manier om aan te loggen op al hun sites en apps: de Media ID. Met één enkele account kan een gebruiker alle mediasites consulteren. Op die manier willen de mediabedrijven het gebruiksgemak bevorderen maar er ook voor zorgen dat surfers zich meer zullen inloggen op de sites. Een aangemelde lezer is immers meer waard op de advertentiemarkt. Hoe meer een medium over een lezer weet, hoe doelgerichter het reclame kan verkopen. Chinese muren moeten ervoor zorgen dat elk mediabedrijf enkel details kent over de gebruikers van hun eigen nieuwssites en apps. Er kan ook een kredietkaart aan de account gelinkt worden, zodat de gebruiker eenvoudig kan betalen voor toegang tot artikels en aankoop van digitale content.

Media ID is een aparte vennootschap, met als aandeelhouders de deelnemende mediabedrijven: De Persgroep, L'Avenir, Mediafin, Mediahuis, Rossel, Roularta, Sanoma, IPM, RTL en de VRT.

 

[106] CIM-cijfers, echtverklaring pers 2012, 2013 en 2014

[107] Steunpunt Media, "Meer van hetzelfde?", Nieuwsmonitor 23, september 2015.

[108] ibidem

[109] Het gaat om de kranten De Standaard, De Morgen, De Tijd, Het Laatste Nieuws, Metro (enkel voor 2003 en 2013), Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg en Het Volk (enkel voor 1983, 1993 en 2003).

[110] Dit gaat om het marktaandeel binnen de top 20.