3.1.2.2. Analyse op basis van financiële gegevens

Hieronder volgen enkele overzichten van de meest recente financiële gegevens voor de belangrijkste facilitaire bedrijven, onafhankelijke productiehuizen, publieke en private omroeporganisaties, exploitatiemaatschappijen voor regionale televisie en netwerkbeheerders/operatoren.

De jaarrekeningen omvatten de financiële gegevens van alle activiteiten van een onderneming zonder daarbij een onderscheid te maken tussen de verschillende producten en diensten waarmee ze op de markt vertegenwoordigd zijn.

Het is dus niet mogelijk om op basis van louter omzetcijfers of andere financiële gegevens eenduidige conclusies te trekken betreffende concentraties in de televisiemarkt.

3.1.2.2.1 Facilitaire bedrijven

In de volgende tabel vindt u een selectie uit de financiële rapportering van de 10 facilitaire bedrijven met het grootste eigen vermogen.

Tabel 58: Financiële gegevens 2014 grootste facilitaire bedrijven

 

Eigen vermogen

Activa

Omzet

Bedrijfs-opbreng-sten

Bedrijfs-winst (-verlies)

Winst (Verlies) van het boekjaar vóór belasting

Werk-nemers

Onderne-

mingsnaam

10/15

20/58

70

70/74

9901

9903

9087

XL HOLDING

20.515.602

35.044.314

15.439.082

18.889.618

-1.257.093

2.567.619

35

VIDEOHOUSE

15.520.051

59.745.105

70.307.102

71.248.923

3.312.080

3.207.329

312

LITES (FAC'S)

5.296.934

7.809.300

-

-

324.850

165.504

13

EYEWORKS FACILITIES

4.497.465

4.748.647

2.146.732

2.205.729

225.027

204.374

10

HOMERUN RECORDS

2.441.014

3.151.925

-

-

355.483

363.029

 -

OUTSIDE BROADCAST

2.391.109

10.701.446

14.365.314

15.272.541

1.144.695

1.054.304

73

EUROGRIP

1.592.822

1.965.679

1.925.420

 -

144.930

147.471

4

DB VIDEO

1.039.273

6.411.001

-

-

180.850

431.838

27

MEDI-AVENTURES

838.276

2.320.266

-

-

54.496

82.153

11

OPTION FACILITIES

752.989

1.535.418

 -

 -

183.145

169.542

18

Figuur 43: Evolutie gemiddelde waarden sinds 2005 - facilitaire bedrijven - tekstuele beschrijving figuur 43

Evolutie gemiddelde waarden sinds 2005 - facilitaire bedrijven

Bron: VRM op basis van informatie NBB

De gemiddelde bedrijfsopbrengsten van 48 facilitaire bedrijven waarvoor gegevens werden verzameld liggen hoger dan die van 2005. Wel dient vermeld te worden dat een zeer groot aantal facilitaire bedrijven deze gegevens niet communiceert in de jaarrekening.

De gemiddelde winst daalde sterk in 2009 door de mindere cijfers van Alfacam nv. Vanaf 2011 werden er geen gegevens van Alfacam nv meer opgetekend. In oktober 2012 vroeg Alfacam nv gerechtelijke bescherming tegen zijn schuldeisers aan en in april 2013 werd het bedrijf failliet verklaard. Dit verklaart de toenmalige daling in winst en omzet. Het aantal werknemers kende in 2013 voor het eerst een stijging boven het niveau van 2005. Deze stijging werd verdergezet in 2014. De daling van de winst werd in 2014 omgebogen.

3.1.2.2.2 Onafhankelijke productiehuizen

Hieronder bevindt zich een selectie uit de financiële rapportering van de 15 grootste onafhankelijke productiehuizen.

Tabel 59: Financiële gegevens 2014 onafhankelijke productiehuizen

 

Eigen vermogen

Activa

Omzet

Bedrijfs-opbreng-sten

Bedrijfs-winst (-verlies)

Winst (Verlies) van het boekjaar vóór belasting

Werk-nemers

Onderne-

mingsnaam

10/15

20/58

70

70/74

9901

9903

9087

STUDIO 100

38.710.351

163.011.586

75.171.353

79.189.529

-14.333

-1.062.490

174

EYEWORKS BELGIUM

12.355.821

23.299.140

23.389.106

24.022.732

984.515

1.267.107

55

G.H.I.

8.220.218

9.170.150

-

-

512.867

3.403.463

 -

KANAKNA PRODUC-TIONS

5.572.401

13.614.428

15.991.251

16.525.420

-250.611

-239.979

39

DEMENSEN

5.180.353

18.533.488

17.588.579

22.359.433

1.259.626

1.408.445

69

FREMANTLE-MEDIA

BELGIUM

2.771.431

3.785.460

5.215.846

5.379.443

96.905

95.577

16

MENUET

2.495.799

13.376.098

-

-

-2.689.367

1.126.943

11

T N T

PRODUKTIES

2.388.826

2.570.342

-

-

63.080

65.128

1

MINDS MEET

2.009.489

4.216.784

-

12.242

-20

1

EYEWORKS VINTAGE

1.987.497

2.186.482

355.699

355.699

233.351

237.851

 -

NWAVE

PICTURES

1.549.380

13.309.363

4.624.244

4.890.080

-7.259

82.550

8

TV

BASTARDS

1.444.502

9.768.999

24.642.513

26.221.262

492.703

-46.856

105

BROADCAST RECORDING

1.417.023

1.422.906

-

-

41.382

57.057

1

VIEW COMMUNI-CATIONS

1.352.032

2.124.448

-

-

384.505

379.725

2

WOESTIJN-

VIS

1.291.915

9.318.757

30.451.501

30.565.551

485.772

248.211

106

Figuur 44: Evolutie gemiddelde waarden sinds 2005 – productiehuizen - tekstuele beschrijving figuur 44

 Evolutie gemiddelde waarden sinds 2005 –productiehuizen

Bron: VRM op basis van informatie NBB

De stijging van de gemiddelde bedrijfsopbrengsten voor de onafhankelijke productiehuizen volgde over de periode 2005-2014 met schommelingen de stijging van de consumptieprijzen.

De winstcijfers kenden tot in 2011 een grote daling, en blijven sindsdien rond het niveau van 2011 variëren.

Het aantal werknemers zakte tot in 2009, en sindsdien klimt dit aantal in geringe mate terug. In 2014 bedroeg het aantal werknemers ongeveer 90% van het aantal in 2005.

3.1.2.2.3 Openbare omroep en landelijke televisie

Tabel 60: Financiële gegevens 2014 publieke televisie omroeporganisatie

 

Eigen vermogen

Activa

Omzet

Bedrijfs-opbreng-sten

Bedrijfs-winst (-verlies)

Winst (Verlies) van het boekjaar vóór belasting

Werk-nemers

Onderne-

mingsnaam

10/15

20/58

70

70/74

9901

9903

9087

VLAAMSE

RADIO EN

TELEVISIE-

OMROEP

ORGANISATIE

210.034.154

375.426.422

444.217.847

451.495.084

-16.975.244

-13.932.777

2.289

Figuur 45: Evolutie gemiddelde waarden sinds 2005 - publieke televisie-omroep - tekstuele beschrijving figuur 45

Evolutie gemiddelde waarden sinds 2005 - publieke televisie-omroep

Bron: VRM op basis van informatie NBB

Er zit weinig evolutie in de bedrijfsopbrengsten van de publieke radio-omroeporganisatie. Ze volgen de evolutie van de consumptieprijzen niet. Dat valt deels te verklaren doordat de dotaties voor de VRT nv voor langere periodes vastgelegd worden.

Er is wel duidelijk een voortdurende daling van het aantal werknemers.

Deze grafiek toont de evolutie van de waarden t.o.v. 2005. Aangezien de startwaarde voor de bedrijfswinst en winst voor belastingen in 2005 negatief was, geeft de grafiek een "gespiegeld" beeld. Zo kan de "piek onder nul" worden verklaard doordat het verlies van 2006 in 2007 sterk daalde (en er toen dus winst gemaakt werd).

De opsplitsing tussen de financiële gegevens van radio en televisie kan niet exact gemaakt worden. De VRT nv geeft echter in haar jaarverslag aan hoe de kosten tussen de verschillende mediaplatformen worden verdeeld. Televisie vormt de grootste kost voor de VRT. In 2014 werd er 277,2 miljoen euro of 62,0% van de kosten toegerekend aan televisie. (dit is een daling t.o.v. 2013 want toen bedroeg het aandeel van televisie 60,5%).[100]

Tabel 61: Financiële gegevens 2014 private omroeporganisaties

 

Eigen

vermogen

Activa

Omzet

Bedrijfs-

opbreng-

sten

Bedrijfs-

winst

(-verlies)

Winst

(Verlies)

van

het

boekjaar

vóór

belasting

Werk-

nemers

Onderne-

mingsnaam

10/15

20/58

70

70/74

9901

9903

9087

MEDIALAAN

75.244.167

198.155.490

247.124.380

307.039.761

41.718.503

38.200.969

541

STUDIO 100

38.710.351

163.011.586

75.171.353

79.189.529

-14.333

-1.062.490

174

SKYNET IMOTION ACTIVITIES

36.939.579

105.944.211

56.598.679

56.602.030

4.582.492

4.458.121

34

MEDIA AD INFINITUM

18.239.192

18.304.451

2.483.562

8.186.296

7.968.021

8.067.833

2

SBS BELGIUM

5.438.687

107.254.461

95.555.893

97.973.395

-1.187.241

-658.311

113

VIMN

3.362.421

6.110.592

16.852.564

24.768.965

1.416.011

1.366.139

8

VLAMEX

47.657

155.128

 -

 -

652

291

1

MENT MEDIA

43.098

540.622

 -

 -

57.351

57.273

-

LINT MEDIA

-295.225

381.654

-

-

-303.419

-327.064

3

NJAM!

-2.132.345

4.615.123

2.176.117

2.178.465

-337.324

-534.520

1

BELGIAN BUSINESS TELEVISIE

-12.570.910

612.636

2.109.470

2.124.745

492.385

160.555

14

BITES EUROPE

-16.099.149

1.306.242

3.707.287

3.757.969

-429.934

-995.858

6

Figuur 46: Evolutie gemiddelde waarden sinds 2005 - private omroeporganisaties - tekstuele beschrijving figuur 46

Evolutie gemiddelde waarden sinds 2005 - private omroeporganisaties

Bron: VRM op basis van informatie NBB

Voor de berekening van de gemiddelden in deze grafiek werd geen rekening gehouden met de gegevens van Telenet nv en Proximus nv, aangezien omroepactiviteiten slechts een kleine fractie van hun activiteiten omvatten en ze dus buitenproportioneel sterk zouden doorwegen in de gemiddelden. De gegevens van deze ondernemingen worden opgenomen in de Tabel 63: Financiële gegevens 2014 netwerken/dienstenverdelers omroepsignaaltransmissie ('000 euro's, behalve werknemers).

Bovendien werd er voor SBS Belgium nv voor 2011 geopteerd om code 9902: "Winst uit de gewone bedrijfsuitoefening vóór belasting"' te gebruiken i.p.v. 9903: "winst van het boekjaar vóór belasting". Door de overname van SBS Belgium nv door De Vijver Media nv werd er een meerwaarde bij de realisatie van vaste activa (code 763) bekomen van € 632.093.092. Om te vermijden dat deze uitzonderlijke transactie de grafiek volledig zou vertekenen, werd deze wijziging doorgevoerd.

De evolutie van gemiddelde bedrijfsopbrengsten en gemiddeld aantal werknemers voor de omroeporganisaties volgen min of meer de index der consumptieprijzen, met een dip in 2010 en 2011.

De gemiddelde bedrijfswinst en winst voor belastingen kende tussen 2009 en 2011 een opwaartse trend. In 2012 was er een scherpe daling van de winst voor VMMa/Medialaan nv; in 2013 was er terug een stijging die werd verdergezet in 2014. Aangezien Medialaan nv een grote speler is, heeft dit grote invloed op het gemiddelde resultaat.

3.1.2.2.4 Regionale omroeporganisaties

Tabel 62: Financiële gegevens 2014 exploitatiemaatschappijen regionale televisie

 

Eigen vermogen

Activa

Omzet

Bedrijfs-opbreng-sten

Bedrijfs-winst (-verlies)

Winst (Verlies) van het boekjaar vóór belasting

Werk-nemers

Onderne-

mingsnaam

10/15

20/58

70

70/74

9901

9903

9087

TELEVISIE LIMBURG

5.840.970

7.301.667

5.836.766

6.159.786

-502.859

-514.026

25

ANTWERPSE TELEVISIE MAATSCHAPPIJ

2.423.094

3.537.397

5.603.430

5.898.310

-62.312

-78.713

29

REGIONALE MEDIA MAATSCHAPPIJ

1.861.596

5.232.826

7.328.135

7.560.895

-8.766

-82.643

38

VLAAMS

BRABANTSE MEDIA-MAATSCHAPPIJ

668.893

1.336.861

2.239.653

2.260.036

217.439

104.725

11

TV OOST-VLAANDEREN

357.315

1.329.945

2.524.367

2.755.425

-440.172

-452.718

10

RTV

226.305

1.006.041

 -

17.484

14.566

9

Figuur 47: Evolutie gemiddelde waarden sinds 2005 - exploitatiemaatschappijen regionale tv - tekstuele beschrijving figuur 47

Evolutie gemiddelde waarden sinds 2005 - exploitatiemaatschappijen regionale tv

Bron: VRM op basis van informatie NBB

De gemiddelde waarden kennen een daling voor alle
weergegeven punten. De bedrijfsopbrengsten en het aantal werknemers namen
eerder gestaag af, terwijl de bedrijfswinst en de winst voor het boekjaar scherp daalden.

Infofragment 12: Vergoeding vanwege de dienstenverdelers voor de regionale omroepen

Naar aanleiding van het heronderhandelen van de overeenkomsten tussen de regionale omroepen en Telenet nv ontstond er in 2011 een conflictsituatie.

De kabeldistributeur wilde zich voor zijn nieuwe vergoedingen baseren op het marktaandeel van de omroepen. De regionale omroepen konden zich niet vinden in die nieuwe berekeningswijze. Zij maken immers informatieprogramma's voor een specifiek publiek in een welomschreven – beperkt – zendgebied. Deze opdracht is zo vastgelegd door de Vlaamse overheid. Hierdoor is hun marktaandeel automatisch beperkt.

Dit heeft geleid tot het decreet van 21 februari 2014 houdende wijziging van diverse bepalingen over de regionale televisieomroeporganisaties van het decreet van 27 maart 2009 betreffende radio-omroep en televisie en een bijhorend besluit van de Vlaamse Regering van 25 april 2014 betreffende de regionale televisieomroeporganisaties ter uitvoering van artikel 166/1 van het decreet van 27 maart 2009 betreffende radio-omroep en televisie.

Sinds 2015 heeft elke regionale omroep recht op een bereikvergoeding vanwege de dienstenverdelers die in het Nederlandse taalgebied actief zijn.

De VRM berekent deze bereikvergoeding per kwartaal op basis van de bereikgegevens die de dienstenverdelers haar meedelen. Het procentueel dagbereik is een interessante meeteenheid van het bereik van een regionale zender. Dit cijfer geeft weer welk percentage van alle abonnees binnen het verzorgingsgebied van een regionale omroep minstens één minuut naar de regionale omroep hebben gekeken op die dag. Het procentueel dagbereik van de regionale omroepen is in het laatste kwartaal van 2014 voor het eerst berekend.

Figuur 48: Gemiddelde, mediaan, maximum en minimum van het procentueel dagbereik van de negen regionale omroepen - tekstuele beschrijving figuur 48

Gemiddelde, mediaan, maximum en minimum van het procentueel dagbereik van de negen regionale omroepen - update

Bron: VRM op basis van gegevens dienstenverdelers

In de grafiek in Figuur 48: Gemiddelde, mediaan, maximum en minimum van het procentueel dagbereik van de negen regionale omroepen geven we het gemiddelde en de mediaan van het procentueel dagbereik van de negen regionale omroepen die vallen onder de bereikvergoedingsregeling weer, net zoals het maximum en minimum voor die dag. Het maximum en minimum worden niet elke dag door dezelfde omroep gerealiseerd.

De meeste omroepen volgen een gelijkaardige trend wat pieken en dalen van bereikcijfers betreft. Het bereik ligt wel ver uiteen: terwijl de populairste regionale omroep gemiddeld over het kwartaal bijna dagelijks 20% van haar potentiële kijkers bereikt, ligt dit van de minst populaire omroep gemiddeld net onder de 10%.

Als we de weektrend bekijken, dan zien we dat er op zondag en maandag het meest naar de regionale omroeporganisaties wordt gekeken, terwijl woensdag en zaterdag de minst populaire dagen zijn. Voor enkele omroepen is zaterdag nog een relatief sterke dag, maar voor de meesten is het de dag waarop ze het minst kijkers lokken.

In het kader van de laatste twee paragrafen van het tweede lid van artikel 166/1 uit het Mediadecreet, heeft de VRM het gemiddeld procentueel dagbereik per omroep berekend voor het laatste kwartaal van 2014. Vanaf 2016 moeten de regionale televisieomroeporganisaties, waarvan het gemiddeld procentueel dagbereik in het laatste kwartaal van elk jaar vanaf 2015 met meer dan 20% gedaald is ten opzichte van het gemiddeld procentueel dagbereik van het laatste kwartaal van 2014, een overeenkomst sluiten met een exploitatiemaatschappij om blijvend recht te hebben op de bereikvergoeding.

3.1.2.2.5 Netwerken/dienstenverdelers omroepsignaaltransmissie

Tabel 63: Financiële gegevens 2014 netwerken/dienstenverdelers omroepsignaaltransmissie ('000 euro's, behalve werknemers)

 

Eigen vermogen

Activa

Omzet

Bedrijfs-opbreng-sten

Bedrijfs-winst (-verlies)

Winst (Verlies) van het boekjaar vóór belasting

Werk-nemers

Onderne-

mingsnaam

10/15

20/58

70

70/74

9901

9903

9087

PROXIMUS

1.965.218

16.852.100

3.964.134

4.387.801

419.110

837.369

13.209

TECTEO/

NETHYS

1.698.525

2.196.180

78.811

218.977

32.873

38.715

1.053

BASE

941.208

1.267.410

679.602

709.105

13.589

-14.545

679

TELENET

652.474

3.687.080

1.765.164

1.818.047

411.412

178.010

2.156

NORKRING

BELGIE

19.899

31.733

18.398

18.550

8.399

8.315.

24

Figuur 49: Evolutie gemiddelde waarden sinds 2005 – omroepsignaaltransmissie - tekstuele beschrijving figuur 49

Evolutie gemiddelde waarden sinds 2005 – omroepsignaaltransmissie

Bron: VRM op basis van informatie NBB

De gemiddelde bedrijfsopbrengsten volgden tot 2009 de index der consumptieprijzen. Na een dip in 2009 was er een stijgende beweging vanaf 2010.

De gemiddelde bedrijfswinsten kenden een sterk positief verloop tussen 2009 en 2012, daalden in 2013 en stegen in 2014.

Het aantal werknemers daalde tot 2013 en steeg daarna terug waardoor het gemiddelde van 2005 opnieuw werd bereikt.

Infofragment 13: Inkomsten uit video on demand

Bij interactieve digitale televisie vormt Video on Demand een bijkomende bron van inkomsten voor de distributeurs. De aangeboden content (films, concerten, TVprogramma's...) wordt daarbij al dan niet via tussenkomst van een omroeporganisatie verdeeld. De opvragingen zonder tussenkomst betreffen vooral films of erotische programma's.

De VRM vraagt jaarlijks bij alle Vlaamse dienstenverdelers informatie op over de evolutie van het aantal opvragingen en de evolutie van de inkomsten, zowel met als zonder tussenkomst van omroeporganisaties.

Daarnaast wordt er gepeild naar welk percentage van de inkomsten de omroep of rechtenhouder ten goede komt en welk percentage de distributeur.

Gezien de vertrouwelijkheid van de gegevens kan de VRM hierover uitsluitend in geaggregeerde vorm rapporteren.

Zoals geïllustreerd in Figuur 50: Procentuele evolutie van het aantal opvragingen en inkomsten in euro met tussenkomst en Figuur 51: Procentuele evolutie van het aantal opvragingen en inkomsten in euro zonder tussenkomst" werd de markt tot 2012 in beide gevallen gekenmerkt door een positieve evolutie.

De stagnatie in de totaliteit van het aantal opvragingen die we vanaf 2013 opmerkten zette zich in 2014 voort. Ook de daling in de inkomsten die in 2013 werd ingezet, manifesteert zich in 2014.

Figuur 50: Procentuele evolutie van het aantal opvragingen en inkomsten in euro met tussenkomst van de televisieomroepdiensten - tekstuele beschrijving figuur 50

Procentuele evolutie van het aantal opvragingen en inkomsten in euro met tussenkomst van de televisieomroepdiensten

Bron: op basis van informatie door de VRM ingewonnen bij de Vlaamse dienstenverdelers

Figuur 51: Procentuele evolutie van het aantal opvragingen en inkomsten in euro zonder tussenkomst van de televisieomroepdiensten - tekstuele beschrijving figuur 51

Procentuele evolutie van het aantal opvragingen en inkomsten in euro zonder tussenkomst van de televisieomroepdiensten

Bron: op basis van informatie door de VRM ingewonnen bij de Vlaamse dienstenverdelers

 

[100] VRT, "Jaarverslag 2014", p. 153