2.4. De VRM als aanspreekpunt en kenniscentrum

2.4.1. Vragen/meldingen bij de VRM

De VRM ontvangt jaarlijks tal van vragen en meldingen via verschillende kanalen (onder andere het contactformulier op de website, e-mail, telefoon en sociale media).

Al deze vragen en meldingen worden bijgehouden in een contactregistratiedocument. In 2024 ontving de VRM 392 vragen en meldingen. Het gaat hierbij om zowel vragen en meldingen m.b.t. uitzendingen op radio en televisie, het Mediadecreet, het Content Creator Protocol, andere regelgeving, de organisatie, de dienstverlening van de VRM, ...

Uit onderstaande tabel blijkt de grote diversiteit van personen en organisaties die bij de VRM aankloppen.

Groep aantal vragen/meldingen % vragen/meldingen
Omroepen, dienstenverdelers, productiehuizen, broadcastleveranciers 130 33%
Burger 70 18%
Content Creator, agency / agentschap 34 9%
Andere 34 9%
Overheid 33 8%
Onderwijs 28 7%
Pers 26 7%
Regulator 23 6%
Advocaat 14 4%
Totaal 392 100%

Op alle vragen en meldingen wordt door de administratie van de VRM een antwoord geformuleerd. Vaak voorkomende vragen worden toegevoegd bij de veelgestelde vragen op de website van de VRM.

2.4.2. Communicatiebeleid van de VRM

De VRM profileert zich reeds lange tijd als kenniscentrum binnen de Vlaamse mediasector. Het communicatiebeleid van de VRM ondersteunt deze doelstelling. In 2024 werden onder meer volgende acties uitgevoerd:

Op donderdag 5 december 2024 ging het jaarlijks symposium van de VRM door. Het symposium kreeg als titel 'Frequentie Morgen - radio en audio in Vlaanderen'. Tijdens het symposium werd een paneldebat gehouden met vertegenwoordigers van VRT, imec-mict-UGent, DPG Media en de Vereniging Regionale Radio Omroepen. Het slotwoord werd verzorgd door Vlaams minister van Media Cieltje Van Achter.

Op donderdag 12 december 2024 organiseerde de Commissie voor Cultuur, Jeugd, Sport en Media van het Vlaams Parlement een hoorzitting met de VRT en de VRM over het jaarverslag van de openbare omroep en het toezichtsrapport van de VRM (werkingsjaar 2023).

Doorheen het jaar verzorgde de VRM verschillende gastlessen en -colleges, dit zowel in het secundair onderwijs als aan universiteiten. Zo was de VRM te gast bij het Sint-Jozefinstituut Brugge, de Universiteit Antwerpen, VUB en de Universiteit Gent.

Net zoals de voorgaande jaren heeft de VRM opnieuw sterk ingezet op informatiedeling. Zo werden 10 nieuwsbrieven uitgestuurd waarin naast het eigen nieuws ook plaats was voor interessante studies en evoluties uit de (Vlaamse) mediasector. Daarnaast was de VRM ook actief op verschillende socialemediakanalen, met de nadruk op het professionale netwerk Linkedin.