2.4. De VRM als aanspreekpunt en kenniscentrum

2.4.1. Overlegmomenten

De VRM streeft naar een open en transparante houding en communicatie, in het bijzonder naar de audiovisuele sector.

In 2014 vonden 41 overlegmomenten plaats tussen mediaspelers (zowel televisieomroeporganisaties, radio-omroeporganisaties als dienstenverdelers) en de VRM-administratie. Het betreft meer dan een verdubbeling in vergelijking met 2013. De overlegmomenten vonden plaats hetzij op initiatief van de VRM, hetzij op initiatief van de mediaspeler. Zo vonden o.a. overlegmomenten plaats rond de marktanalyse, het klokuur, rond de nieuwe programmering van verschillende televisiezenders, ...

Op 20 oktober 2014 organiseerde de VRM een algemene informatievergadering met alle televisieomroeporganisaties. Tijdens deze informatievergadering stond commerciële communicatie centraal. Er werd specifiek ingegaan op reclame, publi-reportages en sponsorvermeldingen.

2.4.2. De Vlaamse Regulator voor de Media als kenniscentrum

2.4.2.1. Vragen / meldingen bij de VRM

De VRM ontvangt jaarlijks vele vragen en meldingen via verschillende kanalen (onder andere het contactformulier op de website, het algemene mailadres van de organisatie, telefoon en sociale media).

Al deze vragen en meldingen worden bijgehouden in een contactregistratiedocument. In 2014 ontving de VRM 323 vragen en meldingen, een stijging met 14% in vergelijking met het jaar 2013.
Het gaat hierbij zowel over vragen en meldingen m.b.t. uitzendingen op radio en televisie, het Mediadecreet, andere regelgeving, de organisatie, ... Uit onderstaande tabel blijkt de grote diversiteit van personen en organisaties die bij de VRM aankloppen:

GroepAantal vragen / meldingen % aanvragen / meldingen
Omroepen, dienstenverdelers, productiehuizen, broadcastleveranciers 10833%
Burger 6821%
Pers 3110%
Overheid 3110%
Andere 3110%
Onderwijs 289%
Advocaten 165%
Regulatoren 103%

Op alle vragen en meldingen wordt door de administratie van de VRM een antwoord geformuleerd. Vaak voorkomende vragen worden toegevoegd bij de veelgestelde vragen op de website van de VRM.

2.4.2.2. Communicatiebeleid van de VRM

De VRM profileert zich reeds enkele jaren als kenniscentrum binnen de Vlaamse audiovisuele sector. In het communicatiebeleid van de VRM wordt hieraan ruime aandacht besteed. In 2014 werden volgende acties uitgevoerd:

Op woensdag 19 november 2014 organiseerde de VRM het symposium Nieuwe machtsverhoudingen binnen de media? - De invloed van verticale integratie en de internationalisering van media-overnames op de mediawaardeketen. Aan het paneldebat namen Tom Evens (UGent - Iminds - MICT), Ben Appel (directeur Business and Legal Affairs - Medialaan), Chris Van Roey (CEO - UBA, Unie van Belgische Adverteerders) en Bert Stulens (Auditeur - Belgische Mededingingsautoriteit) deel. Het symposium werd afgesloten met het slotwoord door Vlaams minister van Media Sven Gatz. Voor het symposium schreven zich een recordaantal van 168 mensen in.

Voor de vierde maal organiseerde de VRM zijn Thesisprijs. Met de organisatie van de Thesisprijs wil de VRM onderzoek stimuleren naar onderwerpen die aansluiten bij zijn werkzaamheden. Uit de vele inzendingen werd het eindwerk van Caroline Bijnens (KU Leuven - 'De publieke omroep in het digitale tijdperk: stoorzender of katalysator? Een nieuwsframe-analyse van Vlaamse kranten') als eindlaureaat uitgekozen. Pommeline De Bruycker (Universiteit Antwerpen - 'Ad avoidance in een digitaal tijdperk, een afweging tussen merkmemorisatie en attitude') en Maaike Dijkhof (Universiteit Antwerpen - 'Media als positieve stimulans tot gezond eten') eindigen respectievelijk als tweede en derde.

De administratie van de VRM nam eind april 2012 een Twitter-account in gebruik (http://www.twitter.com/vrmmedia). Met de account wenst de administratie van de VRM het nieuws over de organisatie (belangwekkende beslissingen, Thesisprijs, symposium, ...) in de kijker te zetten. Anderzijds verspreidt de VRM via dit kanaal ook interessant nieuws en tendenzen uit de Vlaamse, Belgische, Europese en mondiale mediasector. Begin 2014 telde de VRM-account 825 volgers, eind 2014 was dit opgelopen tot 1.357 volgers.

Ook de nieuwsbrief van de VRM, al jaren een pijler van het communicatiebeleid, werd in 2014 verder ingezet. In navolging van de klantenbevraging uit 2013 werd de nieuwsbrief in een nieuw kleedje gestopt. Begin 2014 telde de nieuwsbrief 1.231 inschrijvingen, eind 2014 was dit reeds 1.351 inschrijvingen.