1.4.1. Contentleveranciers

Bij nieuwssites zijn het vooral journalisten die voor de inhoud van een website zorgen. Deze journalisten kunnen gelinkt zijn aan traditionele media of op zelfstandige basis artikels schrijven. Het is moeilijk om exact te bepalen hoeveel internetjournalisten er zijn. Enerzijds zijn journalisten die verbonden zijn aan een uitgeverij of andere mediaspeler niet noodzakelijk uitsluitend internetjournalist. Zij leveren dan zowel input voor een dagblad, radio- of tv-nieuws als voor een website. Anderzijds schrijven sommigen enkel internetartikels.

Nieuwswebsites zullen eveneens beroep doen op pers- en fotoagentschappen als inspiratiebron voor de online content. Een overzicht van de belangrijkste agentschappen staat in Tabel 25: Persagentschappen in Vlaanderen. Tabel 26: Fotoagentschappen in Vlaanderen bevat de belangrijkste fotoagentschappen onder de titel "Geschreven Pers'.

Het is vervolgens de online redactie die beslist in welke vorm, op welk tijdstip en op welk platform die content online komt te staan.

Bij radio- en tv-sites is de content hoofdzakelijk informatie over het zendschema, meer informatie over en fragmenten uit tv- en radioprogramma's. Bij radiosites is het ook mogelijk om online live naar de radio te luisteren.

Ook niet-professionele gebruikers bepalen mee de inhoud van het Vlaamse medialandschap op het internet. We spreken dan over user-generated content. Wat burgers schrijven op persoonlijke blogs, een getuigenis via Facebook of YouTube, een Twitterhashtag die gelanceerd wordt... dit alles kan opgepikt worden door traditionele media en online pers. Sociale media maken het nog eenvoudiger om video's, foto's of tekst te verspreiden en snel een groot publiek te bereiken.

Op sociale media zoals Facebook, Twitter en Google Plus gaan traditionele media meestal links plaatsen naar inhoud van de eigen website. Vooral bij nieuwssites is dit het geval: de bedoeling is dat de volgers gaan doorklikken naar de website om het volledige artikel te lezen. Sinds mei 2015 bieden enkele internationale mediamerken echter ook artikels aan binnen het ecosysteem van Facebook, waardoor niet meer moet verwezen worden naar de websites van de kranten zelf.

Bij Instagram, Snapchat en Youtube moet er binnen het kader van de sociale netwerksite gebleven worden, er is geen mogelijkheid om links te plaatsen naar een website daarbuiten. Het gevolg is dat er content speciaal voor deze sociale netwerksites moet worden gecreëerd. Deze sociale netwerksites worden dan ook niet altijd even intensief gebruikt door de traditionele media.