8. Content Creator Protocol (CCP)

Het Content Creator Protocol (CCP) werd in december 2021 gepubliceerd en ter beschikking gesteld op de website van de VRM. Dankzij het CCP kunnen Vlaamse content creators, vloggers en influencers op eenvoudige wijze terugvinden hoe zij hun video's conform de mediaregelgeving kunnen plaatsen op sociale mediaplatformen (zoals YouTube, Instagram, Tiktok, Twitch en andere).

Het CCP bestaat uit drie thema’s: commerciële communicatie op sociale media (1), commerciële communicatie en content gericht op minderjarigen (2) en verbod op haatspraak en geweld (3).

Op 3 mei 2023 organiseerde VRM een info- en netwerkmoment voor de sector. Er waren een 50-tal aanwezigen, waaronder zowel content creators als agencies.

In 2023 werden 210 content creators persoonlijk gecontacteerd door de Social Media Watchers van VRM en werden tal van vragen beantwoord.

De VRM monitort momenteel ongeveer 2.300 Vlaamse content creators op sociale mediadiensten op de toepassing van de mediaregelgeving, met focus op duidelijke herkenbaarheid van commerciële communicatie. 

Deze monitoring heeft in 2023 onder meer geleid tot 20 beslissingen van de algemene kamer betreffende content creators die commerciële communicatie in hun online video’s niet duidelijk herkenbaar maakten. Het gaat hierbij om 19 waarschuwingen en één geldboete van 2.000 euro.

In december 2023 voerde de VRM  opnieuw een onderzoek naar het gebruik van de labels "advertentie", "publiciteit" en "reclame" door de Vlaamse content creators. Hierbij werden 2.559 video's bekeken op de verschillende socialemediakanalen (Youtube, Instagram, Tiktok en Twitch). 11% van deze video's bevatten commerciële communicatie (exclusief zelfpromotie). In 62 tot 90% (afhankelijk van het socialemediakanaal) van deze video's waren de labels "advertentie", "publiciteit" of "reclame" in eerste oogopslag duidelijk leesbaar en werd ook het merk vermeld. 

De resultaten van dit onderzoek bevestigen de positieve tendens van het duidelijk herkenbaar maken van commerciële communicatie door Vlaamse content creators.  

De Vlaming kan dus, sinds de publicatie van het CCP twee jaar geleden en het uitoefenen van het toezicht op deze nieuwe regelgeving door VRM, beter herkennen wanneer de video's die hij of zij bekijkt op sociale mediaplatformen commerciële communicatie bevatten.