KPI 7. De VRT werkt tegen begin 2022 een strikter beleid uit op het vlak van commerciële communicatie inzake gokken ten opzichte van de bestaande regelgeving.

De VRT heeft als publieke omroep een voorbeeldfunctie. Dat geldt ook voor wat betreft haar commerciële communicatie, onder meer specifiek voor wat betreft gokken. Om die doelstelling waar te maken, ontwikkelde de VRT in 2021 een aangepast en strikter beleid dan wat de regelgeving voorschreef. Het beleid kwam tot stand na overleg met onder andere het VAD (Vlaams Expertisecentrum voor alcohol, illegale drugs, psychoactieve medicatie, gokken en gamen), de raad van bestuur van de VRT en het kabinet van de minister van Media.

Het eerste luik van het verstrengd beleid kwam erop neer dat de publieke omroep koos om de commerciële communicatie rond online kansspelen de komende jaren gradueel en zo goed als volledig af te bouwen (met uitzondering wanneer promotie voor gokspelen vervat zit in het verwerven van sportrechten). Dit houdt een belangrijke omzetdaling in voor de publieke omroep, maar de VRT koos ervoor ook in deze materie heel rechtlijnig te handelen. Het tweede luik handelde over de aandacht in het aanbod waarbij de VRT zich engageert om behoedzaam te handelen en om in geen geval gokgedrag te stimuleren in het aanbod.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee in 2021 behaald te zijn.