8. Content Creator Protocol (CCP)

Het Content Creator Protocol (CCP) werd in december 2021 gepubliceerd en ter beschikking gesteld op de website van de VRM. Dankzij het CCP kunnen Vlaamse content creators, vloggers en influencers op eenvoudige wijze terugvinden hoe zij hun video's conform de mediaregelgeving kunnen plaatsen op sociale mediaplatformen (zoals YouTube, Instagram, Tiktok, Twitch en andere).

Het CCP bestaat uit drie thema’s: commerciële communicatie op sociale media (1), commerciële communicatie en content gericht op minderjarigen (2) en verbod op haatspraak en geweld (3).

In januari 2022 organiseerde de VRM een webinar (“Extra toelichting bij het Content Creator Protocol”). Aan dit webinar namen een 80-tal geïnteresseerden uit de sector deel. Tijdens het webinar werd het CCP in detail toegelicht, waarna ook ruim de tijd werd genomen om vragen vanuit het publiek te beantwoorden.

Ook na de publicatie van het CCP en het webinar ondernam de VRM verdere stappen om de bewustmaking en toepassing van het CCP verder te laten groeien. Zo werden content creators persoonlijk gecontacteerd door de Social Media Watchers van VRM en werden tal van vragen beantwoord. De VRM zorgt ervoor dat de Social Media Watchers gemakkelijk en laagdrempelig bereikbaar zijn voor deze nieuwe sector. Ze zijn vlot bereikbaar voor vragen en advies rond de mediaregelgeving en de toepassing van het CCP in de praktijk. Ook sensibiliseerde de VRM meerdere instanties en organisaties, influencer agencies, academici en bedrijven die werkzaamheden hebben in deze sector.
Tenslotte voerde de VRM ook een campagne op sociale media om het CCP, de herkenbaarheid en de toepassing van de labels “advertentie” en “publiciteit” op deze platformen te vergroten.

De VRM monitort dagelijks Vlaamse content creators op sociale mediadiensten op de toepassing van de mediaregelgeving, met focus op duidelijke herkenbaarheid van commerciële communicatie.

Deze monitoring heeft in 2022 onder meer geleid tot de eerste drie beslissingen van de algemene kamer betreffende Vlaamse content creators.

In december 2022 voerde de VRM een onderzoek naar het gebruik van de labels "advertentie", "publiciteit" en "reclame" door de Vlaamse content creators. Hierbij werden 2.697 video's bekeken op de verschillende socialemediakanalen (Youtube, Instagram, Tiktok en Twitch). 15% van deze video's bevatten commerciële communicatie (exclusief zelfpromotie). In 63 tot 98% (afhankelijk van het socialemediakanaal) van deze video's waren de labels "advertentie", "publiciteit" of "reclame" in eerste oogopslag duidelijk leesbaar en werd ook het merk vermeld.

De resultaten van dit onderzoek bevestigen wat reeds duidelijk was geworden doorheen de dagdagelijkse monitoring door de VRM; de duidelijke herkenbaarheid van commerciële communicatie, gebracht door Vlaamse content creators in het kader van audiovisuele mediadiensten, op de sociale mediaplatformen Youtube, Instagram, Tiktok en Twitch is gestegen in 2022. 

De Vlaming kan dus, sinds de publicatie van het CCP, beter herkennen wanneer de video's die hij of zij bekijkt op sociale mediaplatformen commerciële communicatie bevat.