7. Contacten met andere instanties

7.1. European Platform of Regulatory Authorities (EPRA)

EPRA is een koepelorganisatie waartoe de meeste Europese omroepregulatoren behoren. Ze beoogt de permanente uitwisseling van ervaringen en het aanreiken van oplossingen voor problemen gerelateerd aan de interpretatie en toepassing van de omroepregelgeving.

Van 12 tot en met 13 mei 2022 organiseerde de VRM de 55ste vergadering van EPRA. Op deze vergadering was Olha Herasymiuk, voorzitter van de Oekraïense toezichthouder NCTRB, eregaste. Ze sprak de deelnemers aan de vergadering toe over de moeilijke situatie in Oekraïne na de inval door Rusland en bedankte de EPRA-leden voor hun steun tijdens de huidige crisis.

Verschillende mediadossiers die alle EPRA-leden aanbelangen werden besproken.  Een belangrijk agendapunt was gewijd aan mediavrijheid en desinformatie in tijden van conflict. Teresa Ribeiro, OVSE-vertegenwoordiger voor mediavrijheid, gaf een gedetailleerde toelichting over dit thema.

Een ander belangrijk agendapunt was de voorstelling van de samenwerkingsprojecten waar EPRA bij betrokken is.

Van 13 tot en met 14 oktober 2022 nam een delegatie van de VRM deel aan de 56ste vergadering van EPRA.

Ook op deze vergadering werden verschillende mediadossiers die alle EPRA-leden aanbelangen besproken.

Vervolgens werd ingegaan op de uitdagingen op het gebied van desinformatie en misinformatie in tijden van digitale platformen.  Centraal daarbij stond de vraag hoe een pluralistische, duurzame en betrouwbare mediaomgeving kan worden gecreëerd.

Een thematische sessie was gewijd aan de rol van mediaregulatoren in een digitale omgeving. Deze sessie werd opgesplitst in drie onderdelen:

• regulering van video-sharing platforms
  • artificiële intelligentie
  • mediageletterdheid

7.2. European Regulator Group for Audiovisual Media Services (ERGA)

De Europese Groep van Regelgevende Instanties voor Audiovisuele Mediadiensten brengt de regulatoren op het gebied van audiovisuele diensten samen om de Europese Commissie te adviseren over de uitvoering van de Richtlijn Audiovisuele Mediadiensten van de Europese Unie (AVMD-richtlijn).

De doelstellingen van ERGA zijn:

• met het oog op een consistente toepassing van de AVMD-richtlijn het adviseren en bijstaan van de Europese Commissie bij haar werkzaamheden alsook bij alle andere aangelegenheden in verband met audiovisuele mediadiensten voor zover ze onder de bevoegdheden van de Europese Commissie vallen;
  • het faciliteren van de samenwerking tussen de regelgevende instanties in de EU;
  • de uitwisseling van ervaringen en goede praktijken.

Op dinsdag 21 juni 2022 nam een delegatie van de VRM deel aan de zeventiende plenaire vergadering van ERGA. Op die vergadering presenteerde ERGA de resultaten van de tot dan toe verrichte werkzaamheden van de verschillende sub- en actiegroepen. Er werd ook gediscussieerd over het voorstel van verordening van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van een gemeenschappelijk kader voor mediadiensten op de interne markt (“Verordening Mediavrijheid”), de “Wet inzake Digitale Diensten” en de praktijkcode betreffende desinformatie.

De achttiende plenaire vergadering van ERGA vond plaats op donderdag 1 december 2022. Op deze vergadering werden de eindrapporten van alle sub- en actiegroepen toegelicht en goedgekeurd. Deze eindrapporten gingen over de implementatie van de AVMD-richtlijn, de ERGA-intentieverklaring, mediawijsheid, voltooiing van het regelgevend kader voor media binnen de Europese Unie, en desinformatie. Er werd een nieuw bestuur verkozen. Giacomo Lasorella van de Italiaanse mediaregulator AGCOM werd verkozen tot voorzitter. Ook werd het werkprogramma voor 2023 aangenomen. In het kader van zijn werkprogramma voor 2023 zal ERGA zijn werkzaamheden verderzetten rond de voltooiing van het regelgevend kader voor media binnen de Europese Unie met focus op de AVMD-richtlijn, de Verordening Mediavrijheid, desinformatie, interne procedures en de nog op te richten Europese Raad voor Mediadiensten, en mediawijsheid.

Op 19 december 2022 vond een overleg plaats tussen een delegatie van de VRM-administratie en de Raad voor de Journalistiek.