1.1. Voor alle doelgroepen

1.1.1. De VRT bereikt met haar aanbod op weekbasis minstens 85% van de Vlaamse bevolking

De VRT stelt dat ze iedereen wil bereiken. De publieke omroep moet er voor alle bevolkingsgroepen zijn, ook de subdoelgroepen die onderverdeeld zijn op basis van gender, leeftijd, afkomst en opleidingsniveau. De VRT moet ook een aanbod hebben via verschillende media: radio, televisie en online.

In 2017 bereikte de VRT met haar aanbod op alle platformen samen op weekbasis 89.5% van de Vlaamse bevolking (15 jaar en ouder). De VRT onderzocht dit totaalbereik door middel van een telefonische bevraging bij 2.506 Vlamingen in de periode september-oktober 2017. Het onderzoek werd uitgevoerd door het onderzoeksbureau TNS Research.

 De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

 

1.1.2. De VRT rapporteert bereikscijfers voor radio, televisie en online apart en dit in afwachting van een continue, technologieneutrale meting van bereik

De VRT stelt dat het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) in 2017 een televisiemeting, een radiometing en een online-meting had, waardoor er in de markt enkel bereikcijfers per platform (radio, televisie, online) beschikbaar zijn en bijgevolg geen totaal bereikcijfer beschikbaar is.

De VRT stelt dat ze voorstander is van een continue technologieneutrale meting van bereik op alle platformen. Binnen het CIM bleek hierover echter (nog) geen eensgezindheid tussen de verschillende omroepen te zijn. Tot 2020 zal er volgens de VRT bijgevolg geen technologieneutrale meting zijn.  Aangezien de VRT stelt dat ze een dergelijke meting (na budgettaire afweging) niet alleen kan financieren, kiest zij ervoor om één keer per jaar een totaalbereikstudie uit te voeren bij meer dan 2.000 Vlamingen. (zie studie TNS Research).

Volgende cijfers zijn door de VRT overgemaakt voor het bereik van radio, televisie en de VRT-websites:

  • Bereik: zowel met het totale aanbod (totaalbereik en bereik per doelgroep), als met het volledige informatieaanbod bereikt de VRT een groot aandeel van de bevolking.
    • De VRT bereikte met al haar radionetten samen dagelijks 2.964.195 Vlamingen (54,1% van de Vlamingen t.o.v. 56,3% in 2016) en wekelijks 3.926.217 Vlamingen (71,7 van de Vlamingen t.o.v. 74,0% in 2016). Radio 2 bleef het radiomerk met het grootste marktaandeel (31,2% t.o.v. 28,8% in 2016). Studio Brussel, MNM en Radio 1 haalden een marktaandeel van respectievelijk 12,4% (13,4% in 2016), 9,6% voor MNM (10,5% in 2016) en Klara 7,9% (8,7% in 2016). Klara haalde een marktaandeel van 2,3% (2,4% in 2016). Het marktaandeel van VRT-radionetten bedroeg 63,7% (tegenover 64,1% in 2016).
    • De VRT stelt het volgende inzake de VRT-radiozenders die via het internet beluisterd worden (bijvoorbeeld via TuneIn of via Radioplus.be). In 2017 stapte de VRT over naar een andere streamingprovider. Daardoor is het niet mogelijk om voor 2017 totaalcijfers van het aantal internet- luisteraars naar de VRT-kanalen en het aantal beluisterde uren via internet te geven. De VRT bleef wel haar eigen online-luisterplatformen monitoren, maar deze luistercijfers beslaan zo slechts een deel van het totaal internetluisteren. Het gaat volgens de VRT-cijfers gemiddeld om 12.889 digitale radioluisteraars per dag voor Radio 1, 7.634 voor Radio 2, 3.367 voor Klara en 19.538 voor Studio Brussel.

    • De Vlaamse kijker (ouder dan 4 jaar) keek gemiddeld 1 uur en 49 minuten per dag naar de VRT-televisienetten (inclusief de uitgesteld bekeken programma’s), 5 minuten minder dan in 2016. Samen bereikten de VRT-televisienetten gemiddeld 2.755.523 Vlamingen per dag (ten opzichte van 2.770.761 in 2016). In 2017 had VRT-Televisie een marktaandeel van 37,1% (t.o.v. 39,3% in 2016).

    • In totaal werden er in 2017 via de eigen VRT-websites 173.577.020 videoclips gestart (-0,9% ten opzichte van 2016, bron: Bron: Comscore – VRT Studiedienst). Volgens de VRT is deze daling vooral toe te schrijven aan het feit dat de aanbodsmerken steeds meer videofragmenten rechtstreeks op sociale media plaatsen. Gemiddeld keken ruim 243.000 bezoekers per dag video’s op de VRT-websites. Vooral van de VRT- televisienetten werden fragmenten aangeklikt (12.240.240 videostarts op Een.be, 2.243.522 op Canvas.be en 54.072.975 op Ketnet.be). De kijkers raadpleegden ook videomateriaal op Vrtnws.be (32.257.666). 

    • In 2017 raadpleegden per dag gemiddeld 1.070.174 unieke bezoekers een van de VRT-websites (+16,5% ten opzichte van 201, bron: Bron: Comscore – VRT Studiedienst). 140.793 van die bezoekers waren afkomstig na doorklikken vanuit Facebook. Het surfen naar de VRT-websites gebeurde:
      • via pc of laptop: 365.188 surfers (5,3% minder dan in 2015)
      • via smartphone: 526.005 surfers (+37,4%)
      • via tablet: 164.887 surfers (+10,1%)

 De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

 

1.1.3. De VRT bereikt op weekbasis minstens 75% van elke relevante doelgroep (geslacht - leeftijdsgroepen - opleidingsniveau - afkomst)

De beheersovereenkomst stelt dat de VRT op weekbasis minstens 75% van elke relevante doelgroep dient te bereiken, meer bepaald:

  • Geslacht: M/V
  • Leeftijdsgroepen: 12-24, 25-44, 45-64, 65+
  • Opleidingsniveau: lager, LSO, HSO en HO
  • Afkomst: nieuwe Vlamingen (definitie: Nieuwe Vlamingen hebben minstens 1 ouder die geboren is buiten de EU-15. De VRT hanteert voorgaande definitie, tenzij de VRT omwille van beschikbare data (vb. van CIM) met een aangepaste definitie moet werken.)

In 2017 bereikte de VRT, conform de beheersovereenkomst, op weekbasis minstens 75% van elke relevante bevolkingsgroep. De bereikcijfers per bevolkingsgroep (gemiddeld weekbereik):

Opmerking: Aangezien Vlamingen jonger dan 15 jaar bij wet niet mogen deelnemen aan marktonderzoek, tenzij ze daarvoor de uitdrukkelijke toestemming hebben van de ouders, was het niet mogelijk om respondenten van 12 tot en met 14 jaar in de bevraging op te nemen. De VRT heeft samen met TNS Research onderzocht of toestemming vragen aan de ouders mogelijk en haalbaar was, maar dit bleek in de praktijk niet haalbaar.


mannen

89,5%

vrouwen

89,2%

leeftijd van 15 t.e.m. 24 jaar

87,7%

leeftijd van 25 t.e.m. 44 jaar

86,2%

leeftijd van 45 t.e.m. 64 jaar

89,9%

leeftijd 65 jaar en ouder

93,7%

opleidingsniveau: lager onderwijs

83,1%

opleidingsniveau: lager secundair onderwijs

84,8%

opleidingsniveau: hoger secundair onderwijs

89,6%

opleidingsniveau: hoger onderwijs

93,8%

nieuwe Vlamingen

83,1%

 

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.