1.2.2 Aggregatie: televisieomroeporganisaties

Televisieomroeporganisaties kunnen in eerste instantie worden onderverdeeld in openbare en particuliere omroeporganisaties. Binnen de particuliere omroeporganisaties maakt het Mediadecreet een onderscheid tussen private televisieomroeporganisaties en regionale televisieomroeporganisaties.

Televisieomroeporganisaties bieden televisiediensten aan. Deze diensten kunnen worden onderverdeeld in lineaire en niet-lineaire omroepdiensten. De eerste categorie omvat de door omroeporganisaties aangeboden omroepdiensten voor het gelijktijdig bekijken van audiovisuele programma’s op basis van een programmaschema (m.a.w. ‘klassiek’ tv-kijken). De tweede categorie zijn de door de omroeporganisaties aangeboden omroepdiensten die de gebruiker de mogelijkheid bieden om audiovisuele programma’s te bekijken op zijn individuele verzoek en op het door hem gekozen moment op basis van een door de omroeporganisatie geselecteerde programmacatalogus (ook wel audiovisuele omroepdiensten-op-aanvraag genoemd). Er kan op technisch vlak een onderscheid gemaakt worden tussen analoge en digitale uitzendingen, uitzendingen in standaard- en hoge definitie (SD en HD).

In de volgende punten wordt eerst ingegaan op het lineaire aanbod van de televisieomroeporganisaties. In een laatste punt komen de niet-lineaire televisiediensten aan bod.

1.2.2.1        De openbare omroep en zijn lineair televisieaanbod

Tot 2012 beschikte de VRT over twee kanalen. Op 1 mei 2012 werden Ketnet en Canvas ontkoppeld en vanaf dan beschikte de openbare omroep over drie televisiekanalen: Eén, Canvas en Ketnet/OP12. Het derde VRT-kanaal richtte zich na 20 uur met een specifiek aanbod op jongeren en buitenlanders in Vlaanderen. Het derde VRT-kanaal bleek echter minder succesvol dan verhoopt en de nieuwe Vlaamse regering besliste in haar regeerakkoord van juli 2014 dat OP12 moest verdwijnen. Het derde kanaal bleef wel in gebruik voor de ontkoppeling van Ketnet en als uitwijk- en servicekanaal (bv. voor het journaal met gebarentaal).

Onder de merknaam Sporza presenteert de VRT zijn televisiesportaanbod, onder de merknaam Ketnet Jr presenteert de VRT content voor kinderen jonger dan zes jaar op kinder- en jongerenzender Ketnet.

Naam

Aanbieder

Ondernemingsnummer

Eén, Eén+        

VRT nv

 

244142664

 

Canvas, Canvas+

Ketnet

Tabel 16: Openbare omroep en zijn lineair televisieaanbod

INFOFRAGMENT 4: KETNET JR

De openbare omroep diende in december 2016 een dossier in bij de Vlaamse Regering om een nieuwe lineaire zender, Ketnet Jr. op te starten. Deze nieuwe dienst werd niet door de beheersovereenkomst gedekt. Daarop vroeg de minister van Media aan de VRM een advies m.b.t. deze opstart van een nieuwe dienst van de VRT. Deze procedure staat beschreven in artikel 18 van het Mediadecreet.

De Algemene Kamer van de VRM heeft hiertoe een advies opgesteld. In het advies komen volgende deelthema’s aan bod:

  • Wijzigingen in de bedrijfseconomische situatie in het Vlaamse medialandschap
  • Het algemeen media-aanbod in de Vlaamse markt
  • Technologische evoluties
  • Internationale tendensen
  • Bescherming en promotie van de Vlaamse cultuur en identiteit
  • Verwachtingen en behoeften van de mediagebruiker

Om deze deelthema’s te kunnen beoordelen, organiseerde de VRM een publieksbevraging en voerde het uitgebreid onderzoek, bijvoorbeeld via een extensieve internationale benchmark. De VRM volgde bij de uitvoering van dit advies nauwgezet het Mediadecreet.

De deelscores resulteerden echter niet in een eenduidig positief of negatief advies. Het advies van de VRM valt dan ook positief of negatief uit naargelang het gewicht dat gegeven wordt aan het ene of andere criterium. Indien de Vlaamse Regering van oordeel is dat het deelthema ‘bescherming en promotie van de Vlaamse cultuur en identiteit’ doorweegt in vergelijking met het deelthema ‘wijzigingen in de bedrijfseconomische situatie in het Vlaams medialandschap’, adviseert de VRM positief. Is het andersom, dan adviseert de VRM negatief.

De Vlaamse ministerraad besliste om bijkomend overleg met de betrokken actoren te houden alvorens een definitieve beslissing te nemen.

 

1.2.2.2        Private televisieomroeporganisaties en hun lineair aanbod

Volgens het Mediadecreet kan iedereen -mits aan een aantal voorwaarden wordt voldaan- private lineaire televisiediensten aanbieden. De private omroeporganisaties die een dergelijke lineaire televisiedienst willen aanbieden, moeten zich aanmelden bij de Vlaamse Regulator voor de Media. Tabel 17: Private televisieomroeporganisaties en hun lineair aanbodgeeft een overzicht van de televisiediensten van private televisieomroeporganisaties die op 27 juli 2017 waren aangemeld bij de VRM.

De eerste private televisieomroep VTM werd in 1989 in Vlaanderen geïntroduceerd door een samenwerkingsverband tussen De Persgroep en Roularta Media Group, onder de benaming Vlaamse Media Maatschappij nv (VMMa nv). In 2014 is de naam VMMa nv gewijzigd in Medialaan nv. Sinds zijn ontstaan is Medialaan de grootste Vlaamse particuliere televisieomroeporganisatie gebleven.

In eerste instantie bereikte Medialaan al een breed publiek met VTM, 2BE (nu Q2) en JIM (eind 2015 werd JIM stopgezet). Daar kwam in juli 2009 de zender Anne bij, die zich specialiseerde in muziek van Vlaamse bodem. Deze zender werd op 31 augustus 2016 stopgezet. Op 1 oktober 2009 ging Medialaan van start met een kinderzender vtmKzoom. Bovendien nam Medialaan op 5 november 2010 Media ad Infinitum met de lifestylezenders Vitaya en Vitaliteit over. Deze laatste werd ondertussen stopgezet en Medialaan fuseerde met Media ad Infinitum op 31 december 2015.

Eind 2015 nam KADET, een nieuwe kinderzender die zich richt op jongens tussen acht en twaalf, het kanaal van jongerenzender JIM in. 2016 was een zeer actief jaar voor Medialaan. Het kocht Bites Europe, het bedrijf achter Acht en comedyzender Lacht, over van Concentra. De zender Acht transformeerde vanaf 1 oktober 2016 tot CAZ. Medialaan mikt met CAZ op een mannelijk publiek van 18 tot 54 jaar. Lacht werd stopgezet. De zender 2BE werd in september 2016 herdoopt tot Q2 en kreeg een nieuw profiel voor jonge koppels. Het moet het spiegelbeeld worden van radiozender Qmusic.

Na VRT en Medialaan was SBS Belgium met de zenders VT4 en VijfTV de derde grote speler die intrad op de Vlaamse televisiemarkt. Deze zenders werden in december 2010 te koop aangeboden en in april 2011 overgenomen door De Vijver Media nv. Op 17 september 2012 werden de zenders opnieuw gelanceerd onder de noemers VIER en VIJF.

Op 17 juni 2014 verspreidde Telenet[34] een persbericht waarin het bedrijf bevestigde dat het een deelname nam in De Vijver Media nv. Door de grootorde van de overname was de goedkeuring van de Europese Commissie vereist. Die goedkeuring volgde op 24 februari 2015.[35]

In juni 2016 kondigde SBS aan dat het een nieuwe zender zou beginnen: ZES, een zender met hoofdzakelijk Amerikaanse films en series. Door de andere profilering van VIER was dit mogelijk. De lancering van ZES vond plaats op 6 oktober 2016.

Er is een tendens van duidelijke doelpubliekprofilering merkbaar in de Vlaamse televisiewereld: bv. KADET (jongens tussen acht en twaalf), CAZ (mannenzender), Q2 (jonge gezinnen) en ZES (Amerikaanse films en series). Het lijkt erop dat zenders meer op niches focussen om beter in te spelen op de advertentiemarkt.

Ook de nieuwere, kleinere zenders richten zich op een bepaald doelpubliek. Voorbeelden zijn Kanaal Z, Actua TV en Njam!. Op 30 november 2015 kwam er een nieuwe zender bij, Evenaar, een initiatief van Via Plaza nv. De programma-inhoud lijkt op een mix van Vlaanderen Vakantieland en National Geographic.

Midden juli 2017 startte met Eclips TV een nieuwe themazender die zich richt op senioren en mantelzorgers. Vanaf 15 juli 2017 zit de nieuwe zender in het basisaanbod van Telenet en Proximus. De eerste maanden is dit nog met een voorlopig programma-aanbod, vanaf 15 oktober met een volledig schema. Op Proximus zendt de zender 24 op 24 uit, op Telenet van 8 uur ’s ochtends tot 20 uur ’s avonds op het kanaal waar nu ook Stories zit. Zodra Telenet opnieuw ruimte heeft, zou de zender een eigen kanaal krijgen. Het initiatief voor Eclips TV komt van Zorggroep Eclips, die in vijftien steden rusthuizen, thuisverzorging, dagcentra en serviceflats aanbiedt.[36] Eclips TV sloot ook een overeenkomst met de VRT om enkele nostalgische reeksen te vertonen. Zo draagt VRT als openbare omroep bij aan de groei van nieuwe zenders.[37]

Er zijn ook een aantal buitenlandse themazenders die zich richten op Vlaanderen. Doordat zij aangemeld zijn in het buitenland worden zij hier niet vermeld. Meer info onder 3.4.2 De wereld in Vlaanderen.

Het Vlaams Parlement wil via lineaire televisie meer aandacht genereren voor zijn werkzaamheden. Daartoe wil het3 een private televisieomroeporganisatie de opdracht geven via een daartoe bestemd omroepprogramma uitzendingen te verzorgen over de werking van het Vlaams Parlement. Het schreef hiervoor op 26 juni 2017 een openbare opdracht uit[38]. Het Vlaams parlement zou daarmee vanaf september 2017 met een eigen tv-zender starten.

Via de zender Play Time kunnen Telenetklanten kennismaken met het betalende aanbod van Telenet. Doordat dit louter een zelfpromotiekanaal is, moet dit niet aangemeld worden bij de VRM. Telenet biedt ook betaaltelevisie aan via Play More en sportliefhebbers kunnen tegen betaling sport bekijken via de verschillende kanalen van Play Sports.

Via het kanaal Zoom kunnen Proximusklanten kennismaken met de op-aanvraag-catalogus van Proximus nv. Via de rode knop kan de kijker vervolgens toegang krijgen tot het VOD-aanbod (Video-On-Demand).

Een overzicht van de bij de VRM aangemelde private omroepen met een lineair aanbod wordt weergegeven in tabel 17.

Naam zender

Onderneming

Ondernemings-nummer

Actua TV

Actua-TV bvba

859875603

Kanaal Z

Belgian Business Television nv

461874705

CAZ

Bites Europe nv

466252967

Eclips TV

De Vijfde Weg Herzele cvba

844407962

Dobbit TV

Dobbit Nv

454023544

Sport 10[39]

Deltacam nv

859879264

KADET

Medialaan nv

432306234

Q2

Qmusic

Vitaya

VTM

vtmKzoom

MENTtv

Ment Media bvba 

820484495

Njam!

Njam! nv

830498855

PlattelandsTV[40]

Plattelands TV nv

668376124

VIER

SBS Belgium nv

473307540

 

VIJF

ZES

ZOOM

Skynet iMotion Activities nv

875092626

11

11+

Studio 100 TV

Studio 100 TV nv

540814788

Play More Black

Telenet bvba

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

473416418

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Play More Cinema HD

Play More Kicks HD

Play More Relax HD

Play More Select HD

Play More Series HD

Play Sports HD1

Play Sports HD2

Play Sports HD3

Play Sports 4

Play Sports 5

Play Sports 6

Play Sports 7

Play Sports 8

Play Sports Golf

Evenaar

Via Plaza nv

818465610

Stories TV

Vlamex nv

867273634

Tabel 17: Private televisieomroeporganisaties en hun lineair aanbod

INFOFRAGMENT 5: KLASSIEKE OMROEPEN ONDER DRUK

De populariteit van buitenlandse videodiensten en platformen, waardoor een deel van de reclame-inkomsten wegvloeit naar het buitenland, de groei van niet-lineaire en online kijkvormen en de mogelijkheid om reclame door te spoelen via de settopbox, zetten druk op de reclame-inkomsten van de klassieke omroepen. Het CIM meldt in 2016 dat 16% van het tv kijken uitgesteld gebeurt.

Bij Vlaamse fictie ligt het percentage uitgesteld kijken zelfs veel hoger. Dit zorgt voor een negatieve reclamemarge. Bij SBS Belgium wordt er over alle zenders heen gemiddeld 19% uitgesteld gekeken. Opvallend, community tv is niet meer beschermd tegen dit fenomeen. De finale van De Mol werd door 50% van de kijkers bekeken in uitgesteld relais. SBS schat in dat zijn gemiddelde snel naar de 25% zal stijgen. In Amerika is het momenteel al 50% en daar gaan we, volgens Peter Quaghebeur (CEO SBS Belgium), ook in Vlaanderen naartoe.[41]

De zenders onderhandelen momenteel met de distributeurs over een nieuw inkomstenmodel. Dit mag echter niet met alle zenders tezamen en verloopt dus bilateraal, wat de discussie vertraagt.

 

1.2.2.3        Regionale televisieomroeporganisaties en hun lineair aanbod

Regionale televisieomroeporganisaties hebben een specifieke decretaal vastgelegde opdracht. Volgens het Mediadecreet moeten regionale omroepen regionale informatie brengen met de bedoeling binnen het verzorgingsgebied de communicatie onder de bevolking en tussen de overheden en de bevolking te bevorderen en bij te dragen tot de algemene sociale en culturele ontwikkeling van de regio. Daarnaast moeten de regionale omroepen een zo groot mogelijk aantal kijkers bereiken binnen hun verzorgingsgebied met programma’s met regionale informatie over dat verzorgingsgebied. Ze moeten een hoge mate van betrokkenheid van kijkers verzekeren bij hun programma’s door het aanbod van interactieve toepassingen en ze moeten een actief diversiteitsbeleid voeren in hun organisatie en programma-aanbod.

De regionale televisieomroeporganisaties mogen pas programma’s verzorgen nadat ze daartoe door de Vlaamse Regering zijn erkend.

Sinds 2015 wordt ook een jaarlijkse vergoeding door de dienstenverdelers voorzien, te verdelen op basis van het bereik. (zie ook infofragment 21)

De Vlaamse regionale televisieomroepen hebben ook een samenwerkingsovereenkomst met de Vlaamse Regering (2012-2016). Ze krijgen een structurele subsidie in ruil voor verschillende engagementen. Meer hierover in onderstaand infofragment.

INFOFRAGMENT 6: BIJSTURING BELEID REGIONALE OMROEPEN

Eind 2016 werd een studie over de leefbaarheid van de Vlaamse regionale televisie-omroepen (Bruzz uitgezonderd) door Podium Perception Management (PPM) opgeleverd. In dit onderzoek werd de impact van de samenwerkingsovereenkomsten 2012-2016 tussen de regionale omroepen en de Vlaamse overheid en de decretale bepalingen inzake regionale omroep op de leefbaarheid en het bereik van regionale televisie onder de loep genomen. Dit rapport was niet onverdeeld positief. Toch werden de samenwerkingsovereenkomsten met een jaar verlengd.

Op 14 juli 2017 werd een conceptnota regionale televisieomroepen goedgekeurd door de Vlaamse Regering.[42] Daarin staat dat er gewerkt wordt aan nieuwe vijfjarige samenwerkingsovereenkomsten (2018-2022). In de conceptnota blijven de basisprincipes dezelfde: de regionale gebondenheid, de afwezigheid van een zuivere commerciële doelstelling en het onafhankelijk en pluralistisch karakter van de omroep. Daarom wordt vastgehouden aan het vzw-statuut. Het principe van de bereikvergoeding vanwege de distributeurs, waar de VRM een rol speelt in de berekening, blijft ook behouden.

Er wordt gezocht naar een betaalbaar, maar accuraat cross-mediaal meetinstrument. Voortgaand op het gegeven dat de CIM-audimetrie ook bruikbaar is voor de kwalitatieve en kwantitatieve informatie van en voor de regionale zenders wordt deze kaart momenteel getrokken en verder uitgewerkt. De omroepen worden ook aangemoedigd om via RTVM meer in te zetten op overheidscommunicatie en reclamewerving.

Dan zijn er nog enkele aanpassingen van het Mediadecreet in het vooruitzicht. Zo zullen de vzw’s, naast de commerciële activiteiten, ook de verzorging van de programmering kunnen toevertrouwen aan de exploitatiemaatschappij. De inhoudelijke verantwoordelijkheid voor de inhoud van de programma’s blijft liggen bij de regionale omroeporganisatie en de journaals worden verzorgd door de redactie van de regionale omroep zelf.

Om de eigendomsrechtelijke scheiding tussen de exploitatiemaatschappij en de regionale omroep beter te kunnen nastreven, wordt een bepaling in het decreet ingevoegd dat één of meer regionale omroepen weliswaar nog aandeelhouder kan zijn van de exploitatiemaatschappij, maar enkel in een minderheidsparticipatie: één of meer regionale televisieomroeporganisaties kunnen – desgevallend samen – maximaal 25% plus 1 aandeel bezitten in een exploitatiemaatschappij.

 

Vlaanderen kent 10 regionale televisieomroepen. Deze hebben zich verenigd in de koepelorganisatie Niet-Openbare Regionale Televisieverenigingen Vlaanderen (NORTV).

Erkenningen voor regionale televisie worden uitsluitend verleend aan vzw’s, die verantwoordelijk zijn voor de inhoud van de zenders. De exploitatie van de zenders gebeurt meestal door exploitatiemaatschappijen.[43] Deze maatschappijen maken het mogelijk om private investeerders aan te trekken en vormen aldus het zakelijk management van de regionale zenders. In tegenstelling tot de vzw’s is het voor de exploitatiemaatschappijen wel mogelijk om banden te hebben met andere commerciële (media)bedrijven. In onderstaande tabel 18 vindt de lezer een overzicht van de regionale televisieomroepen, de erkende vzw’s en de exploitatiemaatschappijen.

Sinds 2015 maakt ATV, samen met TV Oost en TV Limburg gebruik van één exploitatiemaatschappij, De Buren. Ondertussen is die ondergebracht bij Mediahuis, alsook de Vlaams-Brabantse Mediamaatschappij, de exploitatiemaatschappij van ROB TV.

Op 11 maart 2015 ging de Niet-openbare Regionale Televisievereniging Brussel vzw in vereffening. Daarop volgde een herschikking van de Brusselse media. Er werd een nieuwe vzw opgericht: Vlaams-Brusselse media vzw. Deze vzw bundelt alle Brusselse nieuwsmedia, op radio, tv, print en internet, onder het merk Bruzz.

Regionale omroep

VZW

Ondernemingsnummer

Exploitatiemaatschappij

Ondernemingsnummer

ATV

Antwerpse Televisie vzw

432073038

De Buren nv[44]

455948795

AVS

Audio Video Studio Oost-Vlaamse Televisie vzw

424806847

-

-

Focus

Focus Televisie – Regionale televisie voor het noorden van West-Vlaanderen vzw

448696363

Regionale Media Maatschappij nv[45]

475952274

Ring TV[46]

Regionale Televisie Vlaams-Brabant, Halle-Vilvoorde vzw

451344166

-

-

ROB TV

Regionale Omroep Brabant vzw

433509331

Vlaams-Brabantse Mediamaatschappij nv[47]

448442084

RTV

TV-Kempen en Mechelen vzw

454986517

RTV bvba[48]

461812545

Bruzz

Vlaams-Brusselse Media vzw

547949238

-

-

TVL

Tele-Visie-Limburg VZW

448289854

De Buren nv[49]

455948795

TV Oost

Regionale Televisie Aalst-Dendermonde-Sint-Niklaas, Dagelijkse Regionale Informatie en Educatie vzw

448803063

De Buren nv[50]

455948795

WTV

West-Vlaamse Televisie Regio Zuid vzw

431247746

Regionale Media Maatschappij nv[51]

475952274

Tabel 18: Regionale televisieomroeporganisaties

In Figuur 5: Regionale televisieomroeporganisaties in Vlaanderen worden de dekkingszones van de verschillende Vlaamse regionale omroepen uitgetekend.

Figuur 5: Regionale televisieomroeporganisaties in Vlaanderen - tekstuele beschrijving figuur 5
 
 

1.2.2.4        Niet-lineaire televisiediensten

Naast de “klassieke” lineaire kanalen kan een televisieomroeporganisatie ook niet-lineaire televisiediensten aanbieden. Dit zijn diensten die de gebruiker de mogelijkheid bieden om audiovisuele programma’s te bekijken op zijn individuele verzoek en op het door hem gekozen moment op basis van een door de omroeporganisatie geselecteerde programmacatalogus.[52] Het gaat hier dus in de eerste plaats over de zogenaamde Video-On-Demand (VOD) diensten die de omroepen aanbieden (catch-up tv zoals “net gemist” en “ooit gemist”).[53]

Ook het Amerikaanse Netflix is een niet-lineaire omroepdienst volgens het Mediadecreet. Netflix is immers zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de omroepdienst en organiseert die ook zelf (d.w.z. Netflix stelt zelf het programma-aanbod samen). Netflix is een Amerikaans bedrijf maar regelt zijn Europese activiteiten vanuit een vestiging in Nederland. Het ressorteert dus niet onder de bevoegdheid van de VRM. Meer informatie over OTT niet-lineaire omroepdiensten onder 1.2.3.5 omroepsignalisatie via OTT.

Tabel 19: Niet-lineaire televisiedienstengeeft een overzicht van de niet-lineaire diensten die op het moment van redactie bij de VRM zijn aangemeld.

Benaming Televisiedienst

Onderneming

Ondernemingsnummer

Actua +

Actua-TV bvba

859875603

Actua TV

Kanaal Z

Belgian Business Television nv

461874705

look@z

CAZ

Bites Europe nv

466252967

Video-on-demand

Coditel Brabant bvba

403107452

D.W.I.K.

Connectingdots bvba

627961865

iWatch

Medialaan nv

432306234

KADET

Q2

Vitaya

VTM

Vtm.be

vtmKzoom

Njam!

Njam! nv

830498855

NTV

Plattelands TV nv

668376124

Rainbow Pass

Proximus nv

202239951

X-Adult Pass

VIER

SBS Belgium nv

 

473307540

Meer Vier

VIJF

Meer Vijf

ZES

Seniorennet

Seniorennet nv[54]

475811427

Movie Me

Skynet iMotion Activities nv

875092626

Proximus TV

Video-op-aanvraag

Studio 100 tv

Studio 100 TV nv

540814788

Telenet à la carte

Telenet bvba

473416418

Evenaar

Via Plaza nv

818465610

Net gemist / ooit gemist

VRT nv

244142664

 

Eén

Canvas

Ketnet

VRT NU

Tabel 19: Niet-lineaire televisiediensten



[52] Deze definitie werd overgenomen uit het Mediadecreet.

[53] Telenet en Proximus bieden nog andere programma’s aan via VOD, maar deze maken geen deel uit van het Vlaamse aanbod. Daarom werden de VOD-diensten van bijvoorbeeld Discovery Channel, Karaoke Channel, La Une, La Deux, History Channel niet in dit overzicht opgenomen.

[54] Opening faillissement sinds 04/10/2016.



[34] Er bestond enige tijd verwarring over welke onderneming precies de overnemer was nl. Telenet of moedermaatschappij Liberty Global. De rechtspersoon die het belang in De Vijver media overnam is Telenet Service Center BVBA. Die rechtspersoon behoort tot de Telenet-groep, en dus is het zeker juist om te zeggen dat Telenet een belang in De Vijver Media nam. De Telenet groep wordt echter gecontroleerd door Liberty Global, omdat Liberty Global meer dan 50% van de aandelen van Telenet in handen heeft. In haar mededingingsrechtelijke analyse kijkt de EC altijd naar de entiteit die uiteindelijk zeggenschap (control) heeft. Vandaar dat de EC persberichten vermelden dat Liberty Global een belang in De Vijver Media nam.

[35] Europese Commissie, “Concentraties: Commissie geeft Liberty Global toestemming voor verwerving controlebelang in De Vijver Media - na toezeggingen” “http://europa.eu/rapid/press-release_IP-15-4481_nl.htm, 24 februari 2015.

[36] Jan Debackere, De Morgen, “Eclips TV op maat van opa”, 23 juni 2017.

[37] Tv-visie, “VRT ondersteunt nieuwe zender Eclips TV met eigen programma’s, 20 juli 2017, http://www.tv-visie.be/nieuws/belgie/vrt-ondersteunt-nieuwe-zender-eclip....

[39] Sport 10 werd in juli 2016 overgenomen door CSI Sports Networks Pte. Ltd.

[40] De vorige omroeporganisatie van Plattelands TV, NTV nv (459509388) ging in vereffening op 29/12/2016.

[41] Commissie voor Cultuur, Sport, Jeugd en Media, “Hoorzitting over de doorlichting van het Vlaamse Audiovisueel Beleid”, 11 mei 2017.

[42] Vlaamse Minister van Cultuur, Media, Jeugd en Brussel, Conceptnota over de Vlaamse regionale televisieomroeporganisaties, 14 juli 2017.

[43] De mogelijkheid om zonder exploitatiemaatschappij te functioneren werd door de decreetswijziging van 21/02/2014 ingeperkt. Regionale omroepen waarvan het bereik te sterk daalt zullen in de toekomst verplicht worden een overeenkomst aan te gaan met een exploitatiemaatschappij.

[44] Onderdeel van Mediahuis nv.

[45] Eigendom van Roularta Media Group nv (50%), Focus Televisie – Regionale televisie voor het noorden van West-Vlaanderen vzw (25%) en West-Vlaamse Televisie Regio Zuid vzw (25%).

[46] Ring TV heeft zijn reclamewerving uitbesteed aan RTR, dat onderdeel is van Roularta Media Group nv, via een regiecontract.

[47] Onderdeel van Corelio nv.

[48] Eigendom van TV-Kempen en Mechelen vzw (99%), VOKA Kempen (0,50%) en VOKA Mechelen (0,50%).

[49] Onderdeel van Mediahuis nv.

[50] Onderdeel van Mediahuis nv.

[51] Eigendom van Roularta Media Group nv (50%), Focus Televisie – Regionale televisie voor het noorden van West-Vlaanderen vzw (25%) en West-Vlaamse Televisie Regio Zuid vzw (25%).