2.4. De VRM als aanspreekpunt en kenniscentrum

2.4.1. Vragen/meldingen bij de VRM

De VRM ontvangt jaarlijks tal van vragen en meldingen via verschillende kanalen (onder andere het contactformulier op de website, e-mail, telefoon en sociale media).

Al deze vragen en meldingen worden bijgehouden in een contactregistratiedocument. In 2022 ontving de VRM 270 vragen en meldingen. Het gaat hierbij om zowel vragen en meldingen m.b.t. uitzendingen op radio en televisie, het Mediadecreet, andere regelgeving, de organisatie, de dienstverlening van de VRM, ... In 2022 valt het groot aantal vragen op vanuit de groep contentcreators, agentschappen, ... Naast de vele contacten die de sociale mediawatchers van de VRM reeds zelf leggen, valt dus op dat deze doelgroep ook reeds snel de weg heeft gevonden naar de VRM.

Uit onderstaande tabel blijkt de grote diversiteit van personen en organisaties die bij de VRM aankloppen.

 
Groepaantal vragen/meldingen% vragen/meldingen
Omroepen, dienstenverdelers, productiehuizen, broadcastleveranciers7126%
Content Creator, agentschap / agency5219%
burger4416%
andere2911%
overheid259%
onderwijs156%
regulator156%
advocaat104%
pers93%
Totaal270100%

Op alle vragen en meldingen wordt door de administratie van de VRM een antwoord geformuleerd. Vaak voorkomende vragen worden toegevoegd bij de veelgestelde vragen op de website van de VRM. 

2.4.2. Communicatiebeleid van de VRM

De VRM profileert zich reeds lange tijd als kenniscentrum binnen de Vlaamse audiovisuele sector. Het communicatiebeleid van de VRM ondersteunt deze doelstelling. In 2022 werden onder meer volgende acties uitgevoerd:

Op 19 mei 2022 werd het Mediaconcentratierapport 2021 voorgesteld in de Commissie Cultuur, Jeugd, Sport en Media van het Vlaams Parlement. Op 9 juni 2022 was er een toelichting door de VRM in de Commissie Cultuur, Jeugd, Sport en Media van het Vlaams Parlement bij het toezichtsrapport 2021 op de naleving van de beheersovereenkomst door de openbare omroep (VRT).

Op donderdag 24 november 2022 ging het jaarlijks symposium van de VRM door. Het symposium kreeg als titel 'de slag om de advertentiemarkt'. Er was onder meer een paneldebat voorzien met vertegenwoordigers van Ads & Data, DPG Media, UBA, VRT en de Universiteit Antwerpen. Het slotwoord werd verzorgd door Vlaams minister van Media, Benjamin Dalle. Het symposium mocht opnieuw op heel wat interesse rekenen, het symposium was volzet.

Waar het symposium zich voornamelijk richt naar Vlaamse deelnemers, stonden internationale contacten centraal bij de 55ste EPRA Meeting, die voor de gelegenheid georganiseerd werd door de VRM. EPRA is de koepelorganisatie waartoe de meeste Europese omroepregulatoren behoren. Het meerdaags congres, dat in 2022 doorging in Antwerpen, werd zo goed als volledig door de VRM georganiseerd en werd door de collega-regulatoren, het EPRA-bestuur en deelnemers als echt succesvol omschreven.

Eind 2021 werd door de VRM het Content Creator Protocol gelanceerd. In 2022 werd dit CCP verder bekendgemaakt binnen deze nieuwe sector van content creators, vloggers, influencers, .... Dit gebeurde aan de hand van een webinar, informatievergaderingen en tal van persoonlijke contactnames. Op Instagram en Youtube werd ook een informatiecampagne gevoerd.

Doorheen het jaar verzorgde de VRM verschillende gastlezingen aan Vlaamse universiteiten en hogescholen. Zo was de VRM o.a. te gast bij de VUB, Universiteit Gent en de Universiteit Antwerpen.

De VRM is reeds verscheidene jaren actief op verschillende socialemediakanalen. Via Twitter, Linkedin en Facebook worden het nieuws van de VRM, interessante studies en evoluties uit de (Vlaamse) mediasector gedeeld. Daarnaast beschikt de VRM ook over een eigen verzendlijst op Whatsapp. Samen met de nieuwsbrief slagen deze kanalen erin om steeds meer geïnteresseerden naar de website van de VRM te brengen. Het account van de VRM op het professionele socialemediakanaal Linkedin, mag de laatste jaren op heel wat interesse rekenen. Ook in 2022 was er een mooie groei (+15%) van het aantal volgers.