5.1.1. VRT als digitaal koepelmerk

5.1.1.1. De VRT ontwikkelt een videoplatform (tegen 2017)

Op 30 januari 2017 lanceerde de VRT het online videoplatform VRT NU. Op VRT NU kan de onlinekijker gratis het aanbod opvragen van Eén, Canvas, Ketnet en Ketnet Jr.. De televisiezenders worden live gestreamd en programma’s zijn te bekijken tot 30 dagen na uitzending en bij reeksen tot 30 dagen na de uitzending van de laatste aflevering. Het platform biedt tevens een selectie van video- content van het VRT-radio-aanbod en archiefitems en -programma’s indien die aansluiten bij een actuele gebeurtenis of een evenement. 

VRT NU was de eerste schakel van het contentplatform onder het koepelmerk VRT. Ook Vrtnws.be, de nieuwssite van de VRT die vernieuwd werd in 2017, maakt deel uit van dat overkoepelend platform.

In 2017 waren er 33.601.461 videostarts op VRT NU (zowel aanbod-op-aanvraag als livestream). Op 31 december hadden 872.070 personen zich geregistreerd als VRT NU-gebruiker. Het platform trok extra kijkers met het aanbod van “Ketnet-Nostalgie”, waarbij de hele maand december vroegere kinderprogramma’s (zoals De Boomhut, Kulder- zipken en Dag Sinterklaas) beschikbaar waren. Daarnaast was Thuis populair op VRT NU.

Op VRT NU waren vanaf november ook colleges te bekijken van Vlaamse professoren onder de rubriek De universiteit van Vlaanderen.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.