1.2.1 Contentleveranciers

De Vlaamse tv-markt wordt gekenmerkt door een uitgebreid aanbod aan lokale content. Deze content kan door de omroepen in huis aangemaakt zijn of aangeleverd worden door productiehuizen. Niet alle programma’s die op de Vlaamse tv te zien zijn worden ontwikkeld door Vlaamse omroepen en productiemaatschappijen. Er worden ook buitenlandse audiovisuele producties aangekocht. Dit laatste valt echter buiten het bestek van dit rapport.

1.2.1.1        Contentproductie door televisieomroeporganisaties

Televisieomroeporganisaties staan - afhankelijk van het profiel van de zender - in min of meerdere mate zelf in voor de aanmaak van de programma’s die zij uitzenden. Onder andere journalisten, schermgezichten, producers en technische medewerkers werken hieraan in dienstverband mee. Daarnaast schakelen de omroepen voor de realisatie van programma’s soms zelfstandige medewerkers of facilitaire bedrijven in. Dit model wordt voornamelijk gehanteerd voor nieuws en sport, en bij de publieke omroep ook voor cultuur en educatie.[17]        

De organisaties die in Vlaanderen actief zijn als televisieomroeporganisatie worden verderop onder punt “Aggregatie: Televisieomroeporganisaties” vermeld.

1.1.1.2        Productiehuizen

Vlaamse productiehuizen bedenken en realiseren originele formats of zetten bestaande internationale formats om naar een Vlaamse versie. De Flanders DC Studie[18] onderscheidt verschillende processen van creatie:

  • Ontwikkeling door de omroep: een omroep heeft een idee of concept uitgewerkt voor de ontwikkeling van een programma en geeft de opdracht aan een productiemaatschappij om deze productie uit te werken. Hierbij is de omroep opdrachtgever en treedt een productiemaatschappij op als uitvoerend producent.
  • Uitwerking door de productiemaatschappij: een omroep wenst een bepaald concept uit te werken, i.e. identificeert een bepaalde behoefte of opportuniteit in de markt, en vraagt aan een productiemaatschappij het concept uit te werken en een productie of programma vorm te geven op basis van een aantal criteria. Hierbij is de productiemaatschappij de creator van het programma.
  • Creatie door de productiemaatschappij: een productiemaatschappij of een individuele producer kan een idee hebben voor een productie en dit gezamenlijk met een omroep verder uitwerken. Hierbij neemt de productiemaatschappij het initiatief.    

Het magazine InsideTV publiceert wekelijks een overzicht van welke programma’s er voor het eerst, of terug, op het scherm komen, op welke zender en wie het produceert. Daarnaast publiceert het een overzicht van producties die aangekondigd werden, maar nog niet op het (open) scherm te zien zijn, voor welke zender en wie het produceert. InsideTV neemt enkel Vlaamse (co)producties op. De vorige jaren publiceerden ze ook een overzicht van welke programma’s er momenteel op tv te zien zijn. Dit maakt dat we vanaf dit jaar met een iets kleinere steekproef werken.

In Tabel 12: Vlaamse productiehuizen werd op basis van deze informatie een overzicht gemaakt van Vlaamse productiehuizen die in de eerste jaarhelft van 2017 content maakten voor Vlaamse zenders. Daarnaast onderzocht de VRM welke productiehuizen, die in het mediaconcentratierapport van 2016 vermeld werden, vandaag nog werken voor televisie. Zij werden ook opgenomen in tabel 12.

Productiehuis

Ondernemingsnummer

Productiehuis

Ondernemingsnummer

100.000Volts.tv (Quality Levels bvba)

888848810

Marmalade bvba

542704508

A Private View bvba

452699295

Medialaan (intern productiehuis)

432306234

Bert Smets Productions bvba[19]

469941046

Menuet bvba[20]

450290430

Blazhoffski België bvba

809118867

Nieveranst bvba

534478512

Bonka Circus nv

829515789

Njam! nv (intern productiehuis)

830498855

Borgerhoff & Lamberigts TV nv

843959188

Off World bvba

456635319

Broektoe bvba

844268796

Panenka nv

556984688

Caviar Brussels bvba      

458891756

Pinceel Producties (natuurlijk persoon)

768077474

Chemisch Circus bvba

636830536

Pretpraters nv

843892278

Ciné Cri de Coeur bvba

872110568

Red Pepper Media bvba

896899117

C-view bvba

810329684

Riche, Riche, Riche bvba

475037407

De Chinezen nv

840958326

RV Productions nv

421326527

De Filistijnen bvba

865144582

Seamonster bvba

837134150

De wereldvrede bvba

525815422

SBS Belgium nv (intern productiehuis)

473307540

DED’s It cvba

474271503

Serendipity bvba

865935232

Dedsfilm bvba

535832156

Skyline Entertainment nv

462318133

Deklat Binnen bvba

632969738

Spijkerdocs (vennootschap onder firma)

844030256

De Mensen nv

474766993

Sputnik TV bvba

862245074

Diplodokus bvba

547773549

Story BLVD bvba

832358285

Endemolshine Belgium nv

456086872

Storyrunner bvba

847805833

Eyeworks Film & TV Drama bvba[21]

863293961

Studio 100 nv

457622640

FBO bvba

880497902

Studio Epwerk (natuurlijk persoon)

536549956

Fobic Films bvba

430436906

Sylvester Productions nv

450334574

FremantleMedia Belgium nv

441647730

Timescapes bvba

460500372

Geronimo bvba

838652102

Toespijs bvba

521880982

Grid Film bvba

870804929

TvBastards nv (intern productiehuis Medialaan)

445055103

Het Konijn bvba

479891959

Voices bvba

450097816

Het Nieuwshuis bvba

838492546

VRT (intern productiehuis)

244142664

Hotel Hungaria bvba

810368286

W2 bvba (Luna Films)

456083112

Kasona bvba

456293344

Walking The Dog ebvba

467188721

Koeken Troef Bvba

808691968

Warner Bros. International Television Production België Specials bvba

845231175

Lecter Media nv

650760132

Woestijnvis nv

460337749

Liefhebbers bvba

552695805

XINIX nv

441745720

Lionheart Productions bvba

827050209

Zie Ze Doen bvba

466952654

L.N.M. bvba (Diamond City Films)

440793536

Zodiak Belgium nv

462185303

Lunanime bvba

439100984

 

 

Tabel 12: Vlaamse productiehuizen

Bron: samengesteld a.d.h.v. InsideTV en eigen onderzoek

TVBastards, het intern productiehuis van Medialaan, maakt voortaan enkel nog fictiereeksen. Een nieuw intern productiehuis, PIT, zal een reeks nieuwe programma’s zoals “At the Festivals” of nieuwe seizoenen van “Blind getrouwd” maken. Daarnaast is er ook een interne creatieve cel, FC Panache, die ideeën bedenkt voor tv, radio of marketingdoeleinden, zoals bijvoorbeeld de actie “Beken kleur tegen terreur” die Qmusic na de aanslagen in Manchester opstartte.[22]

In hoofdstuk 3 wordt verder ingegaan op de klantrelaties tussen deze productiehuizen en de verschillende omroepen.

Naast de productiehuizen die vermeld worden in Tabel 12: Vlaamse productiehuizenzijn er nog Vlaamse ondernemingen die omwille van hun NACE-code gekend zijn als productiehuis. De VRM heeft geen weet van de programma’s die zij maken. Mogelijkerwijze beperken zij zich tot de aanmaak van reclamefilms of bioscoopfilms.

Ook Mediarte, het sociaal fonds van het paritair comité voor de audiovisuele sector, publiceert een lijst van productiehuizen op zijn website. Een groot aantal Vlaamse productiehuizen zijn lid van de beroepsvereniging “Vlaamse Onafhankelijke Film & Televisie Producenten” (VOFTP).[23]

1.2.1.3        Creatieve crew via beheersvennootschappen

Auteurs, uitvoerende kunstenaars en producenten kunnen auteursrechten op hun programma’s doen gelden. Dit wordt in België geregeld door boek XI van het Wetboek van economisch recht (hierna: WER).

Wanneer hun programma’s uitgezonden worden op televisie hebben auteurs en houders van naburige rechten enerzijds recht op uitzendrechten, een vergoeding die geregeld wordt tussen de rechtenhouder/beheersvennootschap en de omroep. Anderzijds zijn er de kabelrechten voor de verdeling van de programma’s over kabel of satelliet.

Auteurs moeten, zoals bepaald in artikel XI.224 §1 WER beroep doen op een beheersvennootschap om deze kabelrechten/vergoedingen te innen (verplicht collectief beheer). Er zijn beheersvennootschappen voor verschillende categorieën van rechthebbenden. De vennootschappen die actief zijn in Vlaanderen rond audiovisuele producties staan opgesomd in Tabel 13: Beheersvennootschappen.

Beheersvennootschap

Ondernemingsnummer

Omschrijving

AGICOA

426385274

Vertegenwoordigt de Belgische en internationale producenten van audiovisuele werken

BAVP

456222078

Vertegenwoordigt de producenten van audiovisuele werken

deAuteurs

837299149

Beheert de auteursrechten verbonden aan de exploitatie van literaire werken, illustraties en strips, podiumkunsten en audiovisuele werken van Nederlandstalige auteurs

IMAGIA

456381634

Vertegenwoordigt de producenten van muziek en videoclips

JAM

455162008

Beheert de auteursrechten van de journalisten

PlayRight

440736227

Beheert de naburige rechten van uitvoerende kunstenaars

Procibel

455690558

Vertegenwoordigt audiovisuele producenten voor het kopiëren voor eigen gebruik in België

SABAM

408860839

Beheert de auteursrechten van auteurs, componisten en uitgevers

SACD

429747315

Vertegenwoordigt auteurs binnen de categorieën televisie- en radiofictie, bioscoopfilm, theater, dans, scènemuziek en multimediafictie

Scam

429747315

Vertegenwoordigt auteurs binnen de categorieën audiovisuele en radiodocumentaire, literatuur, geschriften, beelden, illustraties en foto’s, wetenschappelijk en pedagogisch werk, multimedia non-fictie

SOFAM

419415330

Beheert de auteursrechten in de visuele kunsten

Tabel 13: Beheersvennootschappen

27 Belgische beheersmaatschappijen hebben zich verenigd in de belangenvereniging Arthena. Hierboven lijsten we enkel de relevante beheersmaatschappijen voor dit rapport op.

INFOFRAGMENT 2: VOETBALRECHTEN

Live sportuitzendingen zijn een belangrijk middel om kijkers aan te trekken. Er wordt dan ook vaak gebruik gemaakt van exclusieve deals (bv. Formule 1, wielrennen …). De nationale voetbalcompetitie is hierop een uitzondering. Deze rechten, gebundeld voor de hele competitie, worden op niet-exclusieve basis verkocht.

In 2014 tekende de Pro League (koepel van 24 Belgische profclubs) een overeenkomst met media-adviseur MP & Silva voor zes jaar. MP & Silva begeleidt de verkoop van voetbalrechten. Ze garanderen de Pro League een jaarlijkse som. Op die manier zijn de Belgische voetbalploegen zeker van een vast inkomen voor zes jaar en kunnen ze veilig hun financiële langetermijnplanning op orde houden.

Het vorige voetbalseizoen (2016-2017) kon je de nationale voetbalcompetitie live volgen via de platformen van Proximus (IPTV), Telenet en VOO (kabel). Het verleden heeft uitgewezen dat de exclusieve verkoop van deze rechten niet genoeg waarde creëert omdat er te weinig klanten veranderen van operator. In het vorige niet-exclusieve contract zorgden Woestijnvis (editoriaal) en Videohouse (technisch) voor de productie. De televisieplatformen zijn verantwoordelijk voor de marketing, klantencontacten en natuurlijk de uitzendingen zelf.

In 2017 werden de rechten opnieuw geveild. Er waren zes loten waarop geboden kon worden:

  1.        Live uitzending van alle wedstrijden op alle platformen, incl. televisie
  2.        Live uitzending via het internet en mobiele technologieën
  3.        Live uitzending van de Super Cup
  4.        Samenvattingen op televisie
  5.        Wekelijks magazine
  6.        Korte bijna-live clips op het internet

Het was niet zeker dat de live uitzendingen weer op non-exclusieve basis verkocht zouden worden. Eleven Sports wou namelijk graag de exclusieve rechten. Dit zorgde voor zenuwachtigheid. Het Belgische filiaal van Eleven Sports maakt immers deel uit van Eleven Sports Network. Die groep is eigendom van de Italiaan Andrea Radrizzani, tevens oprichter en aandeelhouder van MP & Silva, het bureau dat de Pro League bijstond bij de rechtenveiling.[24]

Uiteindelijk kozen de clubs, net als drie jaar geleden, om de rechten niet-exclusief toe te kennen. Daardoor vielen de exclusieve biedingen van Eleven Sports en Eurosport meteen af. Telenet, Proximus en VOO haalden lot 1 opnieuw binnen. Het bod van Orange was niet hoog genoeg. Naast de livematchen verwierf Telenet ook de exclusieve rechten op de samenvattingen, lot 4. De SBS-zender VIER, waar Telenet via de mediaholding De Vijver Media in participeert, giet de samenvattingen in een sportprogramma: Sports Late Night. De veiling bevatte ook een nieuw apart lot dat internetrechten toekent voor het streamen van livewedstrijden, lot 2. Ook die haalde Telenet exclusief binnen voor Vlaanderen, Brussel én Wallonië. Dit betekent dat Telenet een nieuwe nationale internetzender zou kunnen opzetten, waarop iedereen zich kan abonneren om de stream van live voetbalwedstrijden te volgen, onafhankelijk of je klant bent bij Telenet of niet. Telenet maakte tot op heden echter geen gebruik van deze mogelijkheid.[25]

 

1.2.1.4        Facilitaire bedrijven

Productiehuizen of omroepen staan niet altijd zelf in voor alle stappen in het productieproces van een televisieprogramma. Zij doen vaak een beroep op facilitaire bedrijven die hen bijstaan in het ontwerpen, produceren en realiseren van televisieomroepprogramma’s.

Het gamma aan diensten die facilitaire bedrijven kunnen leveren aan productiehuizen is erg breed: pre-productie, opnames, montage en ondertiteling zijn enkele voorbeelden van de activiteiten van facilitaire bedrijven. Door de brede waaier aan mogelijke diensten en het feit dat voor het leveren ervan soms één persoon voldoende is, is er een enorm groot aantal facilitaire bedrijven.

De beroepsvereniging “Vlaamse Onafhankelijke Televisie Facilitaire Bedrijven” (VOTF) en het Sociaal Fonds voor de Audiovisuele Sector (Mediarte) stellen op hun sites ledenlijsten beschikbaar. Daarnaast zijn ook heel wat zelfstandigen actief voor het aanleveren van soortgelijke dienstverlening. Zij hebben zich gegroepeerd onder de benaming ZIDAS, een groepering binnen VOTF van freelancers zonder vast statuut.   

Tabel 14: Televisie facilitaire bedrijven geeft een overzicht van de voornaamste facilitaire bedrijven bekend bij de VRM.Deze informatie is gebaseerd op de lijst met leden van de beroepsvereniging “Vlaamse Onafhankelijke Televisie Facilitaire Bedrijven” (VOTF) en een lijst die beschikbaar gesteld werd door het Sociaal Fonds voor de Audiovisuele Sector (Mediarte).

Ondernemingsnaam

Ondernemingsnummer

Ondernemingsnaam

Ondernemingsnummer

1elevation bvba

861560631

Milagro nv

438037251

2frame bvba

461207977

Mojuice bvba

876093409

Ampli bvba

427728626

Motomediateam (gewone commanditaire vennootschap)

836195329

Apstrakt bvba

424104784

Moxy bvba

886517840

Aquacam bvba

878477134

NEP Belgium nv[26]

436482083

ArtQuakeCommunication ebvba[27]

478961650

News & Communication Network bvba

882240833

Beast Animation bvba

865749447

Night & Day Productions nv

440307051

Broadcast Assistance TV & Video Productions bvba

459993301

Norvell Jefferson Productions bvba

475066903

BTI Studios nv

466037191

Novid nv

459113866

Creative Conspiracy nv

473522524

Option Facilities nv

449462168

DB Video Productions bvba

463556169

Pix it nv[28]

446969466

Digital Media Content bvba

897131026

PRG Projects nv[29]

462106218

Digital Mediafacilities nv

452458973

Raygun bvba

879485340

E.S. Broadcast Media ebvba

439140675

Ronsmans bvba

400652362

Earth in Motion bvba

818668518

Schaduwen ebvba

479647083

Eurogrip ebvba

459727738

Sen Studio bvba

472617355

Exit 399 nv

455687192

Skript bvba

434237524

Experience ebvba

461899944

Sonicfilm nv

879809794

Eye-Catcher cvba

440315563

Sonicville Sound & Music nv

889201869

Eye-Lite Flanders bvba

521981348

Sonybel nv

454085407

Filmmore Belgium bvba

832628501

Sorry Productions ebvba

472889648

Grid bvba

455623549

Studio MM bvba

465427477

Grikaros nv

460830370

Teleportel Europe nv

444980075

Happy few ebvba

465437573

The Fridge bvba

883233104

Headline N.F.P. bvba

441840641

The Sequel bvba

478243454

Hoax bvba

476133903

The Subtitling Company bvba

473022676

Hove Media bvba

533874340

The Video Factory bvba

886867832

Immersive bvba

810678884

TV Connections bvba

463029993

Jan Verbeke Producties bvba

831523392

VideoCrew bvba

832568222

Kadenza Media bvba

475550616

Videohouse nv

437799404

Knip bvba

445604736

Video Line bvba

881728218

Limecraft nv

825929759

Vidi-Square AV Solutions & Video Rental nv

460452268

Lites nv

438811073

Viewblaster bvba

891922918

Live Is Life bvba

864869024

Warner Bros International Television Production Belgium bvba

479332626

Medialife bvba

886029276

Watts bvba

478825652

Mediaventures ebvba

449890552

Wim Robberechts & Co nv

425666583

Mevipro bvba

438719023

XL Video bvba

462185105

Tabel 14: Televisie facilitaire bedrijven

Begin 2017 verwierf Videohouse de aandelen in DB Video België en Luxemburg. DB Video wordt zo ook een onderdeel van Euro Media Group. De twee bedrijven werken reeds samen voor het audiovisueel contract binnen het Europees parlement. Beide bedrijven zijn eerder complementair. Zo heeft DB Video een sterke positie binnen de event/corporate markt en bij de Europese instellingen, terwijl Videohouse zich vooral richt op telco’s, broadcasters en productiehuizen. DB Video blijft dan ook als een apart merk bestaan.

In mei 2017 nam Videohouse ook TV Data over, een Brusselse specialist in extra informatie op het tv-scherm tijdens de uitzending van beelden.[30]

1.2.1.5        Reclameregie

Naast redactionele content kunnen de televisieomroepprogramma’s commerciële communicatie, zoals reclame, telewinkelen of productplaatsing, bevatten. De manier waarop deze in de programmatie mag geïntegreerd worden, is aan regels onderhevig, zoals vastgelegd in artikels 47-101 van het Mediadecreet. Voor de openbare omroep VRT gelden striktere regels dan voor de private omroeporganisaties.

Televisiezenders verzorgen hun reclameregie doorgaans intern. Toch zijn er steeds meer externe reclameregies op de markt aanwezig.

Aanbieder

Ondernemings

nummer

Soort Regie

Televisieomroep

Actua-TV bvba

859875603

Intern

Actua TV

Medialaan nv           

432306234

Intern

VTM, Q2, Vitaya, vtmKzoom, KADET, CAZ (Bites Europe nv), Stievie (Stievie nv)

Make Up Your Brand bvba (Televisiemakers)

811546936

Extern

MENTtv (werkt ook samen met Transfer nv, Ment Media bvba)

ORR bvba

871034858

Extern

AVS (regionale zender), Stories TV (Vlamex nv)

Regionale TV Media nv

448708637

Extern

Regionale zenders (nationale reclame), Kanaal Z (Belgian Business Television nv)

SBS Sales Belgium nv                               

456631755

Intern/Extern

 

VIER, VIJF, ZES, Njam! (Njam! nv), Play Sports (Telenet bvba)

Skynet iMotion Activities nv

875092626

Intern

Proximus 11, Proximus 11+, Zoom

Transfer nv        

841954753

Extern

Dobbit TV (Dobbit nv), Evenaar (Via Plaza nv), Menttv (Ment Media bvba), PlattelandsTV (Plattelands TV nv), Studio 100 TV (Studio 100 TV nv)

VAR nv

441331984

Extern

Eén, Canvas

Tabel 15: Reclameregie televisie van de voornaamste Vlaamse televisieomroepen

Enkel de televisieomroepen die onder Vlaamse bevoegdheid vallen worden hierboven vermeld, maar het aanbod van televisieomroepen waar de Vlaamse kijker toegang tot heeft is ruimer en sommige van deze regies werken ook voor buitenlandse zenders die zich richten op Vlaanderen (zie ook onder sectie 3.4.2 De wereld in Vlaanderen).

INFOFRAGMENT 3: ADRESSEERBARE RECLAME OP TELEVISIE

Proximus en Telenet voeren momenteel testen uit met adresseerbare reclame (ook gepersonaliseerde reclame genoemd). Telenet startte in het najaar 2017 met een volwaardig project voor al zijn klanten i.s.m. SBS. Er kwam aanvankelijk kritiek op het opt-out-principe dat de operatoren hanteren: klanten die bepaalde gegevens niet willen delen, moeten dit zelf aanpassen in hun profiel. De Privacycommissie bereikte in juli 2017 een akkoord met de operatoren over hoe er rekening moest worden gehouden met de strengere Europese vereisten inzake gegevensbescherming die in werking treden vanaf mei 2018. Nieuwe klanten zullen hun expliciete toestemming moeten geven als ze bepaalde gegevens willen delen: het opt-in-principe.[31]

Hoe werkt adresseerbare reclame op tv?[32] Op de website van SBS Smart Ad, een unit van SBS Belgium die verantwoordelijk is voor gepersonaliseerde reclame, vinden we uitgebreide informatie. Gezinnen worden getarget op basis van een aantal criteria. SBS beschikt volgens hun website over meer dan 25 segmentatiecriteria waaruit de adverteerder zijn doelgroep kan samenstellen. Deze kunnen zowel apart als geaggregeerd worden ingezet. SBS geeft volgende voorbeelden van criteria: socio-demografische gegevens (gezinssamenstelling, leeftijd …), locatie (postcode & provincie), koopkracht, type woning. Buiten de 25 standaardcriteria kan de adverteerder ook zelf een segment samenstellen in samenwerking met Bisnode (een data-analysebedrijf). Dit kan op basis van criteria specifiek gekozen door de adverteerder of op basis van de klantenlijst van de adverteerder. Vervolgens worden er relevante advertenties naar de settopbox gestuurd. De settopbox doet dienst als kleine ad server. Wanneer er een match is met het profiel van het kijkende gezin, kiest de settopbox de meest relevante spot uit en zendt deze uit. Wekelijks krijgt de adverteerder een rapport met het aantal afgeleverde impressies. Ook het aantal unieke settopboxen wordt gerapporteerd evenals de frequentie per settopbox.

De verantwoordelijkheid voor de reclame blijft dus bij de omroepen. Hieronder volgt de workflow voor gepersonaliseerde reclame[33]

Distributeur

Omroep

Mediacentrale

Adverteerder

Verzamelt en analyseert zijn kijkdata en ontwerpt een systeem om gepersonaliseerde reclame aan te kunnen bieden

Brengt de inventaris overeen met het doel van de adverteerder en verkoopt de reclame

Definieert het doelpubliek van de adverteerder

Maakt een product bekend aan een doelpubliek

 


[17] Schrauwen, J., Demol, M., Van Andel, W. en Schramme, A. (2014), Onderzoeksrapport: creatieve industrieën in Vlaanderen – update. Flanders DC.

[18] Schrauwen, J., Demol, M., Van Andel, W. en Schramme, A. (2014), Onderzoeksrapport: creatieve industrieën in Vlaanderen – update. Flanders DC.

[19] Bert Smets Productions bvba produceerde Hopla voor Ketnet. Sinds 27 november 2009 werd het overgenomen door Lascaux nv. Dit bedrijf ging op 18 december 2015 in vereffening. Bert Smets Productions bvba blijft in deze lijst opgenomen omdat Hopla nog altijd uitgezonden wordt op Ketnet.

[20] Zaakvoerder Dirk Impens besliste midden 2017 om te stoppen met het productiehuis. De lopende projecten worden wel nog afgerond.

[21] Eyeworks werd overgenomen door het Amerikaanse Warner (WBIT België). Eyeworks België zal echter onder eigen naam een aantal programma’s blijven produceren.

[22] De Morgen, “Medialaan investeert in interne producties”, 13 juni 2017.

[23] De Vlaamse Onafhankelijke Televisie Producenten vzw (V.O.T.P.) en de Vlaamse Film Producenten Bond (V.F.P.B.) zijn eind 2015 gefusioneerd. Ze gaan in de toekomst verder onder de koepel V.O.F.T.P.(Vlaamse Onafhankelijke Film & Televisie Producenten). Deze koepel is een beroepsvereniging die als doel heeft de economische en commerciële belangen van de Vlaamse onafhankelijke film & televisie producenten te bevorderen. 

[24] Sebastien Rousseau, De Tijd, “Sportzender Eleven gaat voor Belgisch voetbal”, 7 december 2016.

De Standaard, “TV-contract kan meer dan 80 miljoen waard zijn”, 17 december 2016.

De Morgen, “Verkoop uitzendrechten Belgisch voetbal afgetrapt”, 9 februari 2017.

Pieter Haeck, De Tijd, “Pro League zet uitzendrechten weer in markt”, 9 februari 2017.

Jan Debackere, De Morgen, “Een-tweetje bij verkoop voetbalrechten?”, 22 februari 2017.

[25] Sebastien Rousseau, De Tijd, “Telenet grote slokop voor tv-rechten Belgisch topvoetbal”, 3 mei 2017.

De Standaard, “Er komt een ‘Netflix voor voetbal’”, 3 mei 2017.

Rudy Nuyens, Het Laatste Nieuws, “Van 66 naar 80 miljoen per jaar”, 3 mei 2017.

[26] Vroegere Outside Broadcast nv.

[27] Opening faillissement sinds 29/09/2016.

[28] Opening faillissement sinds 04/04/2017.

[29] Vroegere XL Holding bvba.

[30] De Tijd, “Videohouse neemt TV Data over”, 31 mei 2017.

[31] De Standaard, “Privacycommissie geeft groen licht voor gerichte tv-reclame”, 20 juli 2017.

Het Nieuwsblad, “Telenet en Proximus gaan geen gerichte reclame meer sturen zonder uw toestemming”, 20 juli 2017.

[33] Bewerking door de VRM van European audiovisual observatory (2016), Yearbook 2015 key trends, Television, cinema, video and on-demand audiovisual services – the pan-European picture, p. 37.vol