
  
 
 
 

ALGEMENE KAMER 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

ZAAK VAN VRM 
 

t. VZW REGIONALE TELEVISIE VLAAMS-
BRABANT-HALLE-VILVOORDE 

 
(dossier nr. 2012/058) 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

BESLISSING 
nr. 2012/020 

 
25 juni 2012





 VRM t. VZW RING TV 1 

 
 
In de zaak van VRM tegen VZW Regionale Televisie Vlaams-
Brabant-Halle-Vilvoorde, 
 
De Vlaamse Regulator voor de Media (algemene kamer), samengesteld 
uit: 
 
 Dhr E. BREWAEYS, voorzitter, 
 Dhr C. ADAMS, ondervoorzitter, 

Dhr R. LANNOO, 
Mevr  P. VALCKE, 
Mevr  K. VAN DER PERRE, leden 

  
en  Dhr D. PEEREMAN, griffier, 
 

Na beraadslaging op 25 juni 2012, 
Neemt op dezelfde datum de volgende beslissing: 

 
 
PROCEDURE 
 
1. Ingevolge de algemene opdracht, vastgesteld bij kaderbeslissing van 31 
mei 2010 tot het uitvoeren van een regelmatige monitoring van de Vlaamse 
televisieomroeporganisaties, werden door de onderzoekscel van de 
Vlaamse Regulator voor de Media (hierna: de VRM) de uitzendingen van 
de particuliere regionale televisieomroeporganisaties op 13 maart 2012 van 
18 uur tot 21 uur, onderzocht.  
 
Het betreft hier onder meer de uitzendingen van het omroepprogramma 
Ring TV van VZW Regionale Televisie Vlaams-Brabant-Halle-Vilvoorde.  
 
2. Op 15 mei 2012 legt de onderzoekscel van de VRM aan de algemene 
kamer van de VRM een rapport voor inzake de naleving van de 
regelgeving. 
 
3. Op 21 mei 2012 beslist de algemene kamer van de VRM om, op basis 
van dat onderzoeksrapport, tegen VZW Regionale Televisie Vlaams-
Brabant-Halle-Vilvoorde (hierna: Ring TV), met maatschappelijke zetel 
Luchthavenlaan 22 te 1800 Vilvoorde, een procedure op tegenspraak op te 
starten.  
 
4. De beslissing om een procedure op tegenspraak op te starten wordt 
samen met het onderzoeksrapport bij aangetekende brief van 24 mei 2012 
aan Ring TV meegedeeld. 
 
5. VRM ontvangt op 11 juni 2012 de schriftelijke opmerkingen van Ring TV. 
 



2 VRM t. VZW RING TV  

6. Ring TV maakt geen gebruik van de mogelijkheid om de schriftelijke 
opmerkingen mondeling te komen toelichten op een hoorzitting van 25 juni 
2012. 
 
 
DE FEITEN 
 
7. De onderzoekscel stelt vast dat tijdens de onderzochte periode na het 
weerbericht een pancarte verschijnt met volgende visuele 
sponsorvermeldingen : ‘Kleding Dirk : Gentlemen Vilvoorde – kapper : 
Cocoon Meise – Panasonic ideas for life Color TV De Smedt’. Het 
weerbericht volgt onmiddellijk na het journaal en duurt ongeveer één 
minuut. 
 
Volgens de onderzoekscel blijkt uit deze visuele sponsorvermelding de 
feitelijke sponsoring van het journaal door de kledingsponsor van de 
nieuwslezer Dirk Demesmaeker en door de haartooisponsor. 
 
Het ‘Nieuws’ (met Dirk Demesmaeker) is het enige programma met een 
presentator. 
 
Volgens de onderzoekscel stemt het vermelden van de kleding- en  
haartooisponsor van de nieuwslezer niet overeen met de toepassing van 
artikel 96 van het decreet van 27 maart 2009 betreffende radio-omroep en 
televisie (hierna: het Mediadecreet). 
 
 
 
TOEPASSELIJKE REGELS 
 
8. Artikel 96, eerste lid, van het Mediadecreet bepaalt :  
 
“Journaals en politieke informatieprogramma’s mogen niet worden 
gesponsord.”  
 
 
A. Argumenten van de aangeklaagde omroeporganisatie. 
 
9. Ring TV was van oordeel dat de sponsorvermelding door de plaatsing in 
tijd en ruimte in de uitzendlus in voldoende mate van de nieuwsuitzending 
gescheiden was om geen inbreuk te zijn. 
 
De omroeporganisatie legt zich echter neer bij de mening van de 
onderzoekscel van de VRM. 
 
Na kennisname van het schrijven van de VRM heeft Ring TV de nodige 
maatregelen genomen. 
 
 



 VRM t. VZW RING TV 3 

 
 
B. Beoordeling. 
 
10. Uit het onderzoek blijkt dat Ring TV de inbreuk erkent. 
 
Het vergemakkelijken van en bijdragen tot de productie van het programma 
‘Het Nieuws’ door de betrokken sponsors is visueel duidelijk door de 
kleding en de  haartooi van de nieuwslezer. 
 
De VRM heeft reeds geoordeeld dat het leveren van faciliteiten of diensten 
zoals bijvoorbeeld kleding en haartooi, moet worden beschouwd als een 
bijdrage aan de financiering van het programma met het doel naam, 
handelsmerk, imago, activiteiten of producten meer bekendheid te geven 
en dus beantwoordt aan de definitie van sponsoring, zoals vastgelegd in 
artikel 2, 41°, van het Mediadecreet (beslissingen nr. 2012/010 dd. 14 mei 
2012 – nr. 2011/032 dd. 28 november 2011 - nr. 2011/020 dd. 26 
september 2011 – nr. 2010/004 dd. 18 januari 2010 – nr. 2008/072 dd. 17 
november 2008 – nr. 2007/047 dd. 19 oktober 2007). 
 
Hieruit volgt dat Ring TV met het vermelden van de kleding- en 
haartooisponsor na het weerbericht op 13 maart 2012 een inbreuk begaan 
heeft op artikel 96, eerste lid, van het Mediadecreet. 
 
Rekening houdende met de gegeven omstandigheden is een 
waarschuwing in dit geval een gepaste sanctie. 
 
 
 
 
OM DEZE REDENEN, BESLIST DE VLAAMSE REGULATOR 
VOOR DE MEDIA 
 

In hoofde van VZW Regionale Televisie Vlaams-Brabant-Halle-Vilvoorde 
een inbreuk vast te stellen op artikel 96 van het Mediadecreet; 
 
Overeenkomstig artikel 228, 1°, van het Mediadecreet VZW Regionale 
Televisie Vlaams-Brabant-Halle-Vilvoorde te waarschuwen. 
 

Aldus uitgesproken te Brussel, op 25 juni 2012. 
 
 

 D. PEEREMAN E. BREWAEYS 
 griffier voorzitter 



4 VRM t. VZW RING TV  

 
 
 
 
 

Tegen deze beslissing kan beroep tot nietigverklaring worden aangetekend bij de 
Raad van State. Dat beroep moet worden ingesteld bij aangetekende brief binnen 
zestig dagen na de kennisgeving, overeenkomstig de bepalingen van de 
gecoördineerde wetten op de Raad van State en het besluit van de regent van 23 
augustus 1948 tot regeling van de rechtspleging voor de afdeling 
bestuursrechtspraak van de Raad van State. 


	ALGEMENE KAMER
	ZAAK VAN VRM
	t. VZW REGIONALE TELEVISIE VLAAMS-BRABANT-HALLE-VILVOORDE
	BESLISSING

