5.2. Marktdefinitie en -analyse / CRC

5.2.1. Algemeen kader

Het in 2002 aangenomen Europees regelgevend kader voor elektronische communicatienetwerken [12] gaf de nationale regelgevende instanties (NRI’s) een aantal opdrachten, onder meer met betrekking tot het aflijnen van de relevante markten, het analyseren van deze relevante markten, en het opleggen (waar passend) van verplichtingen inzake toegang en interconnectie aan ondernemingen met aanmerkelijke marktmacht op een aantal deelmarkten binnen de telecomsector.

Als gevolg van de federale staatsstructuur en de organisatie van de bevoegdheidsverdeling zijn er in België meerdere NRI’s actief. Van het Belgisch Instituut voor Post en Telecommunicatie (BIPT), de Vlaamse Regulator voor de Media, de Conseil Supérieur de l’Audiovisuel (CSA) van de Franse Gemeenschap en de Medienrat van de Duitstalige Gemeenschap wordt verwacht dat zij deze markten analyseren.

Vlaanderen

Doordat het Grondwettelijk hof bij arrest  [13] van 13 juli 2005 het betreffende deel van het Vlaamse Mediadecreet had vernietigd, ontbrak het de VRM tot eind 2007 aan de rechtsgrond om deze taak uit te voeren. De vernietiging had betrekking op artikel 18 van het decreet van 7 mei 2004, dat de artikelen 122 tot 156 van het Mediadecreet omvat. Het arrest handhaafde de gevolgen van de vernietigde bepaling tot de inwerkingtreding van een in gemeenschappelijk overleg tussen de federale Staat en de gemeenschappen tot stand gekomen regeling en uiterlijk tot 31 december 2005 (het “samenwerkingsakkoord”).

De rechtsgrond om de marktanalyse uit te voeren werd in 2007 alsnog aan de VRM toegekend met het artikel 2 van het decreet van 25 mei 2007 over de wijziging van sommige bepalingen van de decreten over de radio-omroep en de televisie, gecoördineerd op 4 maart 2005 [14].  De Vlaamse Regering heeft op 9 november 2007 besloten dit artikel in werking te laten treden op 15 november 2007 [15].

Samenwerkingsakkoord met andere NRI's

Het eerder aangehaalde samenwerkingsakkoord van 17 november 2006, is in werking getreden na de publicatie van de instemming door het federale Parlement, het Vlaams Parlement en de parlementen van de Duitstalige en de Franse Gemeenschap op respectievelijk 28 december 2006, 2 juli 2007, 6 augustus 2007 en 19 september 2007. Om te kunnen overgaan tot effectieve samenwerking was bovendien de inwerkingtreding van het (volledige) Vlaamse hersteldecreet van 15 november 2007 vereist. Het samenwerkingsakkoord voorziet in de oprichting van een Conferentie voor Regulatoren voor de Elektronische Communicatiediensten (CRC). 

5.2.2. Activiteiten in 2013

Besluiten marktanalyse

In het voorjaar van 2010 ging de VRM over tot het analyseren van de markt van omroepsignaaltransmissie. Nadat het dossier aanhangig gemaakt werd bij de CRC, nam de CRC de ontwerpbeslissing van de VRM over.

Op 1 juli 2011 heeft de CRC een beslissing genomen over de analyse van de markt voor televisieomroep in het Nederlandse taalgebied. In die beslissing worden een aantal verplichtingen opgelegd aan de operatoren met een sterke machtspositie: Telenet, Tecteo en Numéricable. Deze operatoren moeten hun netwerk openstellen voor alternatieve operatoren door volgende diensten aan te bieden: 

  • toegang tot een doorverkoopaanbod voor hun analoge-televisieaanbod;
  • toegang tot hun digitale-televisieplatform;
  • toegang tot een doorverkoopaanbod voor breedbandinternet.

Bijkomend zijn deze operatoren ook onderworpen aan een transparantieverplichting waardoor ze een openbaar referentieaanbod bij deze drie wholesale-toegangsverplichtingen moeten ontwikkelen.

In 2013 werd gewerkt aan de opmaak van besluiten die deze transparantieverplichting moeten concretiseren.

Op 1 februari 2012 waren er voorstellen voor een referentieaanbod ingediend door Telenet, Tecteo en Numéricable . Deze bleken onwerkbaar door hun onvolledigheid. Een werkgroep trad in overleg met de operatoren.  

Op 3 september 2013 heeft de CRC de "kwalitatieve" beslissingen aangenomen die de praktische modaliteiten van dit aanbod behandelen.

Op 11 december 2013 heeft de CRC de beslissingen aangenomen die de tarieven vastleggen die Brutélé, Coditel (Numéricable), Tecteo en Telenet, mogen aanrekenen aan de operatoren die via de kabel televisie- en breedbanddiensten willen verstrekken.

Voorbereiding volgende marktanalyseronde

In de CRC-beslissingen van 1 juli 2011 wordt aangegeven dat de huidige marktanalyse in principe geldt voor een periode van drie jaar. Deze periode loopt langzaamaan ten einde.

Om de herziening van de betreffende markten aan te vatten werd een vragenlijst gemaakt en op de VRM-website gepubliceerd. Belanghebbenden konden vrijblijvend de vragenlijst invullen vóór 30 januari 2014.

Samenwerking met andere NRI's

In het kader van het samenwerkingsakkoord werden in 2013 door het BIPT en de andere gemeenschapsregulatoren aan de VRM een aantal ontwerpbeslissingen voorgelegd, namelijk documenten m.b.t.:

  • ontwerpbesluit BIPT betreffende de toekenning aan Fluxys LNG van een vergunning voor de exploitatie van een openbaar trunkingnetwerk voor radiocommunicatie op basis van de Tetra-norm
  • ontwerpbesluit BIPT betreffende de toekenning aan Total raffinaderij van een vergunning voor de exploitatie van een openbaar trunkingnetwerk voor radiocommuncatie op basis van de Tetra-norm
  • ontwerpbesluit BIPT betreffende de toekenning aan BASF NV van een vergunning voor de exploitatie van een openbaar trunkingnetwerk voor radiocommunicatie op basis van de Tetra-norm
  • ontwerp van besluit van de Raad van het BIPT met betrekking tot de 3G-verplichtingen van Bidco
  • ontwerpbesluit van de Raad van het BIPT betreffende het spectrum dat wordt toegewezen aan KPN GB in de band van 900 MHz
  • ontwerpbesluit over de markten 6 (2007) en 7 (2003)
  • ontwerpbesluiten van CSA, Medienrat en BIPT betreffende de wholesalereferentieaanbieding van Telenet, Numéricable, Tecteo, Brutélé in het Franse, Duitse en tweetalige taalgebied
  • ontwerp van besluit van de Raad van het BIPT met betrekking tot de toegang van de radioamateurs tot de frequentiebanden 472,000-479,000 kHz en 70,1900-70,4125 MHz
  • ontwerp van besluit van de Raad van het BIPT met betrekking tot de toekenning aan BASE Company van voorlopige gebruiksrechten voor het opzetten en exploiteren van een zendinstallatie op het windmolenpark NORTHWIND gelegen op de Lodewijkbank in de Belgische economische zone in de Noordzee dat beschouwd wordt als deel uitmakend van hetzelfde netwerk als het windmolenpark BELWIND gelegen op de Bligh Bank
  • ontwerpbesluit van de Raad van het BIPT betreffende de toekenning aan TNT Express Worldwide (Euro Hub) NV van een vergunning voor de exploitatie van een openbaar trunkingnetwerk voor radiocommunicatie op basis van de Tetra-norm
  • ontwerpbesluit van het BIPT betreffende wijzigingen aan de referentieaanbiedingen BRUO/BROBA/WBA VDSL 2
  • drie ontwerpen van besluit van de Raad van het BIPT met betrekking tot de toekenning aan Belgacom NV, aan Mobistar NV en aan Base Company NV van gebruiksrechten voor de frequentieband 790-862 Mhz voor het aanbieden van elektronische communicatiediensten op het Belgische grondgebied
  • ontwerpbesluit van het BIPT betreffende de toekenning aan Arcelor Mittal Belgium NV van een vergunning voor de exploitatie van een openbaar trunkingnetwerk voor radiocommunicatie op basis van de Tetra-norm
  • drie ontwerpen van besluit van BIPT, CSA en Medienrat betreffende de wholesaletarieven voor de diensten voor toegang tot de kabelnetwerken in de verschillende taalgebieden
  • ontwerp van besluit van de Raad van het BIPT tot intrekking van de gebruiksrechten voor de frequenties 3410-3450/3510-3550 MHz voor radiotoegang aan Zapfi NV

Secretariaat CRC

Het huishoudelijk reglement van de CRC voorziet in driemaandelijkse werkvergaderingen.

Voor het voorzitterschap en secretariaat werd een jaarlijkse beurtrol afgesproken. Sinds september 2013 neemt de VRM het voorzitterschap op zich.


[12] Aanbeveling van de Commissie van 17 december 2007 betreffende relevante producten- en dienstenmarkten in de elektronische communicatiesector die overeenkomstig Richtlijn 2002/21/EG van het Europees Parlement en de Raad inzake een gemeenschappelijk regelgevingskader voor elektronische communicatienetwerken en –diensten aan regelgeving ex ante kunnen worden onderworpen, Pb. L. 28 december 2007, afl. 344, 65. 

[13] Grondwettelijk hof, arrest nr. 128/2005, 13 juli 2005, Belgisch Staatsblad, 5 augustus 2005.

[14] Decreet houdende de wijziging van sommige bepalingen van de decreten betreffende de radio-omroep en de televisie, gecoördineerd op 4 maart 2005, Belgisch Staatsblad, 29 juni 2007, p.35965.

[15] Besluit  van 9 november 2007 houdende de inwerkingtreding van artikel 2 van het decreet van 25 mei 2007 houdende de wijziging van sommige bepalingen van de decreten betreffende de radio-omroep en televisie, gecoördineerd op 4 maart 2005, en van artikelen 169, §2, 7° en 8° van de decreten betreffende de radio-omroep en de televisie, gecoördineerd op 4 maart 2005, Belgisch Staatsblad, 23 november 2007, p. 58594.