Bijlage 12: Profilering VRT-televisienetten (SD11)

Eén

In 2013 bestaat televisie 60 jaar. Al 60 jaar brengt televisie mensen samen, laat televisie mensen samen dingen beleven. Daarnaast evolueerde het medialandschap de laatste jaren sterk waardoor er 3 sterke spelers zijn op de Vlaamse televisiemarkt: Eén, Vtm en Vier. Ook het digitaal kijken neemt exponentieel toe. Een niet minne uitdaging, maar Eén bleef in 2013 haar eigen koers varen, en de kijker weet het resultaat daarvan te waarderen: ook in het veranderende medialandschap blijft de kijker zich thuis voelen bij Eén.

Het vernieuwd programmaschema van 2012 met klokvaste Journaals als ruggengraat en een sterke horizontale programmering als basis zette Eén ook verder in 2013. Het aanbod kent vaste waarden die constant geactualiseerd worden en nieuwe, verrassende formats. Eén blijft een vaste waarde die de polsslag van de maatschappij en het levensritme van de kijker aanvoelt en haar kijker tegelijk een houvast en inspiratie biedt.

Daarnaast zette Eén in 2013 in op een verjonging van haar aanbod en appeal met een investering in jong talent en programma’s die aansluiten bij actieve doelgroepen zoals Missie Mosango, Lust for Life, sing that Song en Voor Hetzelfde Geld.

Een sterke horizontale programmering met blijvende succes programma’s als Blokken, Dagelijkse Kost, Iedereen Beroemd, Thuis en Cafe Corsari om de avond af te sluiten met een actua-update.

2013 beruste op enkele pijlers:

  • Nieuws en sport: oa. Journaals (13u,18u,19u,22u15), Koppen (XL), De Zevende Dag, VRT Nieuws Live, Vive le vélo, Sportpersoonlijkheid van het jaar,…
  • Vlaamse dimensie met oa.:
    • Sterke fictie van eigen bodem zoals Salamander, Albert II, Eigen Kweek en De Ridder. In december kwamen er ook sterke Vlaamse films aan bod met Groenten uit Balen, Tot Altijd, Swooni en Alle Eddy.
    • Aandacht voor Vlaamse artiesten met Sing that Song, Vlaanderen Muziekland, Villa Vanthilt, De Zevende Dag, Radio 2 Zomerhit, de MIA’s,..
    • Investeringen in Vlaamse film met Eén als co-producent bij Marina (Eyeworks) en FC. De Kampioenen (Skyline) die in 2013 in première zijn gegaan.
  • Vinger aan de pols met Het Spiegelpaleis over de eigenheid van de Vlaming en woensdagavond programma’s als Volt, Ook getest op mensen en Voor Hetzelfde Geld waarmee ze haar debatfrequentie voorzette. 
  • Actuele en maatschappelijke thema’s in oa. Ten Oorlog, 1 op 10, De Bleekweide, Topstarter, Beroepen zonder grenzen, God in Frankrijk, Reizen Waes, Birth Day, De Baard van Bartel
  • Gezellige, complexloze ontspanning met faily-appeal met programma’s als De Klas van Frieda, Vroeger of Later, Beste Vrienden, Sing that Song op zaterdag. Op zondag kreeg 2 tot de 6de macht een tweede seizoen en maakte Het Perfecte Koppel en De Neus Van Pinokkio hun intrede als nieuwe entertainmentprogramma’s. Naar aanloop van Music for Life werd eind 2013 het evenementiële Stars for Life uitgezonden.
  • Band met het publiek met oa. Villa Vanthilt, 1000 Zonnen, Vlaanderen Muziekland en acties als de Thuisdag.

Canvas

Inleiding

Canvas zette de evolutie naar een volwaardig actuagedreven kanaal in 2013 verder. Na de ingrijpende veranderingen in 2012 (ontkoppeling, nieuwe actua-studio, groot sportaanbod waar onder Olympische Spelen en de komst van Vier…) lag de focus het voorbije jaar op een gevarieerd kwaliteitsaanbod met behoud van sterke vaste waarden en talloze nieuwe reeksen. Daarmee profileerde Canvas zich meer dan ooit als een unieke, onderscheidende en ietwat eigenzinnige zender.

Canvas is zeer actualiteit gedreven en laat dit sterk zien met programma’s als Ter zake, Reyers Laat, Panorama, Vranckx, De Zevende Dag en Login. Daarnaast was er ook plaats voor rechtstreeks uitzendingen van actuele evenementen zoals de inauguratie van Obama, de begrafenis van Margaret Thatcher en Wilfried Martens en de herdenkingsplechtigheid van Nelson Mandela. Canvas bracht ook verschillende documentaire reeksen die dieper ingingen op de meer latente actualiteit en/of actualiteit uit het recente verleden (Het verdriet van Europa, Econoshock 2.0, De coulissen van de Wetstraat, Boudewijn, naar het hart van de koning)

Ook op cultureel vlak blijft Canvas zeer sterk met programma’s als Hoera Cultuur, In Man over boek, Belpop, De Canvasconnectie, We Drift en Stroom van Talent. Canvas kwam in 2013 ook met een nieuwe talkshow nl. Alleen Elvis blijft bestaan waarbij Thomas Vanderveken peilt naar de passies van een boeiende gast aan de hand van een reeks beeldfragmenten. De gasten komen uit  alle maatschappelijke domeinen: van cultuur en media over sport en politiek tot economie en wetenschap. De fragmenten komen uit films, documentaires, het journaal, optredens,...

Naast nieuws en cultuur had Canvas in 2012 veel aandacht voor maatschappelijke thema’s, sport, geschiedenis en een themaweek (Braziliaanse Week).

  • Maatschappelijke thema’s (Armoede, zorg, seksuele geaardheid, vergrijzing) werden aangehaald in Comedian vindt werk, Seks@Canvas, Naar de Top, Liefde in tijden van kanker, Te gek van de tour, Alles kan schoner en ook in Dockland waren er geregeld reportages rond gezondheid en ecologie.
  • Sport: 
    • Het sportaanbod op Canvas bestrijkt een breed spectrum. Er waren live uitzendingen van veldrijden (Wereldbeker, BK en WK), voetbal (Beker van België, Europa League, Rode Duivels), atletiek (Flanders Indoor en EK Indoor, Diamond League), wielrennen (voorjaarsklassiekers, WK wielrennen,…), tennis (Wimbledon), WK zwemmen, EK hockey, volleybal, basketbal,…
    • Naast live sport is de veelbekeken talkshow Extra Time.
    • Er waren ook 3 nieuwe afleveringen van BelgaSport, waarmee de reeks aan 50 verschillende afleveringen kwam.
    • Nieuw dit jaar was Karakters waarin Ben Crabbé praatte met 7 sterke persoonlijkheden uit de sportwereld. 
  • Geschiedenis
    • In aanloop naar de 100-jarige herdenking van WOI was er De allerlaatste getuigen. Hoogbejaarde mannen en vrouwen, maar toen jonge kinderen, vertellen over het dagelijkse leven tijdens De Grote Oorlog. Er waren ook twee nieuwe afleveringen van Niets is zwart-wit.
    • De historische verhalenreeks De leraarskamer bood een beeld van de evolutie in het Vlaamse middelbare onderwijs van de jaren ’50 tot nu.
    • Nooit meer dezelfde bracht pakkende getuigenissen over belangrijke momenten in de recente Belgische geschiedenis.
    • Omdat het twintig jaar geleden is dat de dienstplicht werd afgeschaft, was er De Troep waarin ex-miliciens hun spannendste, grappigste en vaak ontroerende verhalen lieten horen.
    • De documentairereeks Red Star Line bracht de fascinerende geschiedenis van de Europese migratie naar de Verenigde Staten tussen 1873 en 1934. De reeks was gebaseerd op  nooit eerder vertoond archiefmateriaal.
  • Braziliaanse week
    • Na de geslaagde Scandinavische week in 2012 zette Canvas dit jaar Brazilië centraal. Met actua en duiding, films en series en allerlei  activiteiten op en naast het scherm kreeg het publiek van Canvas een week lang een veelzijdige blik op dit rijzende land.

OP12

OP12 is het derde kanaal van de VRT dat overdag ingevuld wordt door Ketnet en na 20u00 ruimte biedt voor specifieke doelgroepen. Jongeren en buitenlanders in Vlaanderen krijgen dan uitgebreid aandacht in het schema. Daarnaast maakt OP12 graag tijd voor de integrale (live) verslaggeving van kleinere sporten of culturele en maatschappelijke evenementen. Met de audiodescriptie van fictiereeksen die simultaan worden uitgezonden op één verzorgt OP12 een extra dienstverlening naar de blinden en slechtzienden in Vlaanderen.

Op die manier wil OP12 complementair programmeren aan het televisieaanbod van de generalistische netten één en CANVAS. OP12 maakt de nodige tijd vrij om kleine zaken groot te maken en om specifieke doelgroepen de welverdiende aandacht te geven die ze elders niet krijgen.

Voortbouwend op de structurele programmatie die in 2012 werd opgezet, heeft OP12 sinds het najaar van 2013 een volwaardig generiek weekschema uitgewerkt rond vijf pijlers, met een specifiek aanbod voor jongeren op maandag en donderdag, integrale uitzendingen van culturele evenementen op dinsdag, woensdag aandacht voor buitenlanders in Vlaanderen, door de week en in het weekend ruimte voor live captaties van kleinere sporten, en zondag Vlaamse topfictie met audiodescriptie.

OP12 wil de kijker zo beter bereiken met dagelijkse vaste afspraken.  Daarnaast willen we de kijkkansen optimaliseren d.m.v. mozaïek-programmering met herhalingen om zo meer Vlamingen te bereiken.

Opdracht  m.b.t. jongeren

De beheersovereenkomst voorziet dat OP12 sinds het najaar van 2013 twee avonden per week programma’s uitzendt die specifiek gericht zijn op jongeren.  Via het project “Krijg Carte Blanche” geeft de VRT 6 jongeren  letterlijk carte blanche om zelf te experimenteren met het medium televisie en online. Daarbij worden ze begeleid en gecoacht om al doende het métier te leren. Dit mondt in 2014 uit in een vernieuwend magazine  voor en door jongeren.

Ook via andere programma’s wil OP12 een vinger aan de pols houden van wat er reilt en zeilt in de leefwereld van de jongeren vandaag. Dat deden we in 2013 met Urban Crafters, met korte reportages over de hobby’s en passies van bezielde en creatieve jongelui. Of met de clips van De Nieuwe Lichting van STUBRU, de zoektocht naar jong, nieuw muzikaal talent in Vlaanderen.  Ook de documentaire realityreeks Mind Your Own Business past in dit rijtje. Daarin toonden we de begeestering van jonge Vlaamse ondernemers bij het opstarten van hun eigen zaak. In de reeks Solar Challenge volgden we jonge, gepassioneerde ingenieurstudenten tijdens het bouwen van en racen met een zonnewagen. In Blood, Sweat and Takeaways, volgden we het reilen en zeilen van een groepje Britse jongeren in de voedselindustrie in Zuidoost-Azië. In Blood, Sweat and Luxuries trekken zes jonge fashion lovers naar Indische fabrieken en ateliers om er te ontdekken hoe de kleren die zij dragen gemaakt worden.

Daarnaast wil OP12 jong film- en tv-talent in Vlaanderen de kans geven om hun creaties te tonen aan een breder publiek. Zo werden enkele eindwerken van tv-scholen zoals Rits en Narafi, getoond in het slot “Push It”. Vlaamse kortfilms, documentaires en animatiefilms gemaakt door jonge cineasten en aanstormend filmtalent, komen hier ook in aan bod.

Met de verslaggeving rond de grote zomerfestivals Couleur Café, Rock Werchter en Pukkelpop speelde OP12 ook tijdens de zomermaanden in op de muziekbehoefte van jongeren. Net zoals met de uitzending van MNM Sing Your Song live, de meezingshow vanop verschillende locaties in Vlaanderen. Ook de uitzendingen van live captaties van StuBru in Club 69 passen in dat kraam. Deze bands passeerden in 2013 o.a. de revue: The XX, Goose, Charles Bradley, Stromae, …
Verder bracht OP12 nog het Verslag van de finale van het 'Eurovisiesongfestival voor jonge dansers', de EBBA awards (European Border Breakers Awards) voor aanstormend Europees muziektalent, het NOBEL Peace Prize Concert, …

Ook bij de aankoop van buitenlandse reeksen kiest OP12 duidelijk voor sterke reeksen die adolescenten aanspreken.  Zo brachten we in 2013 enkele buitenlandse series die specifiek op  jongeren zijn gericht: True Blood, Dasbloghaus.tv, My Mad Fat Diary, An Idiot Abroad, The Fades,  Cuckoo, Pramface, Orphan Black, …

Tenslotte werd ook de cultserie voor jongeren “Buiten De Zone” uit het archief opgevist.

Opdracht m.b.t. buitenlanders in Vlaanderen

Zoals afgesproken in de beheersovereenkomst maakte de VRT in 2012 werk van een specifiek aanbod voor buitenlanders in Vlaanderen en Brussel. Onder de noemer Fans of Flanders lanceerde de openbare omroep toen een nieuw digitaal platform en een nieuw wekelijks televisieprogramma op het derde kanaal OP12, in het Engels voor buitenlanders in Vlaanderen.

Fans of Flanders heeft aandacht voor de actualiteit die relevant is voor buitenlanders die wonen en werken in Vlaanderen. Die wordt aangeleverd  via Flandersnews, de bestaande Engelstalige nieuwsredactie van de VRT, en verder versterkt met meer duiding en achtergrondinformatie. Daarnaast biedt Fans of Flanders in een aantal vaste rubrieken over alle aspecten van het leven in Vlaanderen.

Een greep uit het aanbod: Meanwhile in Flanders/Flandersnews (actualiteit), Wablief? (taal), Things to do (Toerisme),  Once Upon a Time (geschiedenis), Copyright Flanders (ondernemerschap – creativiteit), Expat of the Week/Home & Away (human interest), Eat This (Vlaanderen culinair), Flemish Habits/I Spy (Vlaamse identiteit), Spotted (humor).

Via dit aanbod wil VRT de doelgroep de kans geven enerzijds Vlaanderen leren te begrijpen en anderzijds er  een ‘affectieve’ relatie  mee op te bouwen.

Daarnaast zorgt OP12 voor de ondertiteling van Vlaamse reeksen, om expats dank zij ondertitelde kwaliteitsfictie van eigen bodem  de regio op een aangename, televisuele manier beter te leren kennen. Bovendien biedt dit ook bijkomende kansen voor taalverwerving. In 2013 kreeg de internationale gemeenschap in Vlaanderen deze Vlaamse reeksen met Engelse ondertitels voorgeschoteld: De Smaak van De Keyser en Tournée Générale.

Opdracht m.b.t. kleinere sporten in Vlaanderen

In de Beheersovereenkomst werd afgesproken om meer aandacht te besteden aan kleinere sporten. OP12 wil graag tijd maken voor die kleinere sporten, die in het mainstream sportaanbod vaak onterecht over het hoofd worden gezien. Daarnaast kan OP12 ook gebruikt worden als uitwijkmogelijkheid na 20u voor (sport)evenementen die op één of Canvas gestart zijn (of om actua te vrijwaren).  Kleinere sporttakken die in 2013 OP12 aan bod kwamen, zijn:

  • Volleybal (De Yellow Tigers, Red Dragons op EK, CL Roeselare en Maaseik)
  • Basketbal: beker en competitie
  • Hockey (De Red Panthers, Red Lions)
  • Bobsleeën (De Red Bullets)
  • Seppe Smits (snowboarden) en Bart Swings (schaatsen) op weg naar Sotchi
  • WK driebanden
  • WK Artistiek turnen

Tijd en ruimte voor (culturele) evenementen

Het coveren van evenementen past niet altijd in het strakke uitzendschema van de grote lineaire zenders. OP12 voorziet wel voldoende ruimte in het schema voor evenementen om soepel te kunnen inspelen op opportuniteiten die zich aandienen.

Zo brachten we in 2013 de Koningin Elisabeth wedstrijd voor piano, de Club 69 sessies van StuBru, de Radio 1 sessies, het uitgebreide verslag van de zomerfestivals Rock Werchter, Pukkelpop, Couleur Café, … Daarnaast was er de captatie van theater “Reset” van Tristero en het gastcollege van Di Rupo bij Carl De Vos aan de UGent, de warmste week van  Music For Life 2013 in december.

Dienstverlening naar specifieke doelgroepen

Op zondag zorgt OP12 met audiodescriptie bij fictiereeksen voor een extra dienstverlening voor  blinden en slechtzienden. In 2013 brachten we de reeksen  Witse en De Ridder simultaan met audiodescriptie OP12. Ook de Engelse ondertiteling van Vlaamse reeksen, zoals De Smaak van De Keyser en Tournée Générale moet bekeken worden als een extra dienstverlening naar de buitenlanders in Vlaanderen.

 

Ketnet

Missie (< ondernemingsplan 2013)

De beleving van Ketnet is meer dan alleen tv-programma’s. Ketnet breidde ook in 2013 het kinderaanbod uit op alle relevante media-platformen voor kinderen: aanbod op aanvraag, interactieve toepassingen, online en mobiel aanbod, met creatieve en vernieuwende formats die op de verschillende platformen ingezet kunnen worden.

Waarden (< ondernemingsplan 2013)

De centrale waarden van Ketnet: (zelf) ontplooiing, respect, veiligheid, samenhorigheid, optimisme en (daad)kracht.

Programma-aanbod

Sinds 1 mei 2012 is Ketnet een volwaardige kinderzender, die tussen 6u en 20u een betrouwbaar en kwalitatief kinderaanbod biedt.  Door dit  volwaardig kanaal, was Ketnet ook in 2013 gevrijwaard van onderbrekingen en kon het voor een constant TV-aanbod zorgen. De volledige programmering stond dan ook in functie van het optimaal bereiken van àlle kinderen tot 12 jaar, met hun behoeftes, beschikbaarheden, interesses en hun kijkgedrag.

Ketnet wil de vinger aan de pols houden bij zijn doelpubliek door ook in 2013 inhoudelijk een gevarieerd en  kwaliteitsvol aanbod te brengen.  Interactie met en participatie van kinderen gebeurt vooral in de live-uitzendingen van de wrap (hosting) en Ketnet King Size (het weekend-ochtendmagazine).  Karrewiet bracht ook dit jaar degelijke dagelijkse actua en informatie op kindermaat en maandelijkse maatschappelijke relevante thema’s uit de leefwereld van de kinderen in Karrewiet Plus. Zo waren er de spraakmakende reportages over nieuw samengestelde gezinnen, beroemd zijn, de busramp in Sierre en de tyfoon Haynan.

Naast deze speerpuntprogramma’s, kwamen nieuwe programma’s binnen een brede mix van genres en domeinen aan bod.  Zo werd cultuur en educatie belicht vanuit Mijn Dans is Top en Kapitein Winokio’s grote Notenboot; avontuurlijk ontdekken met Helden en Kamp X-treem; talentontwikkeling in Wie wordt junior 2013? en Sjieke Dinges;  quiz en ontspanning met De Omgekeerde Quiz; humor en entertainment met Oma & Oma en in De 5 voor 12 Show. Aandacht voor diversiteit en personen met een handicap was er in Caps Club en de wrap, Ketnet King Size (zie bijlage* hieronder) en Karrewiet . Zo werd de Week van Karrewiet ook wekelijks in gebarentaal uitgezonden op televisie en was er een dagelijks online aanbod van Karrewiet met gebarentaal. Sport en het mobiliseren tot sporten kreeg aandacht binnen het programma Kicks met Sien alsook in de samenwerking met Antwerpen Europese Sporthoofdstad 2013 (zie acties en evenementen hieronder).  

Ketnet bood via de rode knop gratis een herhaling van het blok Kaatje&Co aan met o.a. de Kaatjes Tralalaatjes, zodat ook de allerkleinste kijkers op ieder tijdstip een aanbod op maat hebben. Ook was er een nieuw magazine Kaatje ontdekt de wereld, waarin kinderen de wondere wijde wereld ontdekken aan de hand van verschillen in cultuur en gebruiken.  Daarnaast bleef  Ketnet ook investeren in Vlaamse fictie met opvolgreeksen van de Elfenheuvel, Galaxy Park, Rox en Zingaburia alsook in coproducties voor animatieprojecten zoals Picknick met Taart. Dit aangevuld met sterke aankoop dat het diversiteitsaanbod vervolledigt en toegankelijk wordt gemaakt door Nederlandstalige dubbing zoals Dodelijkste 60, De Kleine Prins, Kapitein Sabeltand en educatieve programma’s als Freek op safari, Freek in het wild, De vraag van Mily.

Acties & Evenementen

Onder de noemer ‘Ketnet komt naar je toe’ organiseerde Ketnet tal  van acties en evenementen:

  • Acties in samenwerking met relevante partners zoals het Vlaams netwerk Kies Kleur Tegen Pesten (actie Move tegen pesten), de stichting Kom Op Tegen Kanker ( actie Kom op appels), Studio Brussel (Music For Life, actie Ketnet For Life), project Antwerpen Europese Sporthoofdstad 2013 (acties Wereldrecord koprollen, Sport voor allen), Zoo Antwerpen (een beestige zomer met Ketnet, live wrap vanuit de Zoo in Antwerpen)
  • Evenementen vanuit Ketnet en VRT Line Extentions: Ketnet Carnaval, Ketnet Cup, Ketnet Halloween, Ketnet Kerst, De intrede van de Sint en de Kaatje Theatertour (26 speeldagen, 39 voorstellingen en in totaal 21.241 toeschouwers). 
  • Ook andere succesvolle Ketnet- events kwamen aan bod: zoals ook vorig jaar organiseerde Ketnet naar aanleiding van Galaxy Park de Galaxy Park Fandagen en ook fans van De elfenheuvel kregen hun Elfenheuvel Fandagen (7.925 bezoekers), de Buitenspeeldag (deelname van 199 gemeenten, 8 districten en 18 aparte organisatoren) en De Checklistdag in Bokrijk (7.000 bezoekers).

Online-aanbod, mediawijsheid en 360°

Ketnet wil vooral een coach zijn, een partner die kinderen in hun ontwikkeling begeleidt en hen stimuleert bij hun ontplooiing. Door een hedendaagse en creatieve mediabeleving aan te bieden, wil Ketnet inspelen op die ontwikkeling en kinderen zo mee helpen groeien.

Ketnet.be is een belangrijk luik in het 360°-aanbod van Ketnet. De interactieve belevingssite zette in 2013 ook in grote mate in op mediawijsheid voor kinderen. De site is zo een gids voor kinderen om met sociale netwerken om te gaan.  De populariteit van Ketnet.be is het afgelopen jaar alleen maar toegenomen. Ondanks het mooie weer lagen de bezoekerscijfers tijdens de zomer 2013 15% hoger dan in de zelfde periode vorig jaar. Er werden opnieuw ook heel wat nieuwe toepassingen, spelletjes en uitbreidingen toegevoegd. Zo organiseerde Ketnet.be in de aanloop van Wie wordt Junior 2013? chatsessies met de kandidaten en via de site werden de kandidaten op de voet gevolgd. Op de pagina van Ketnet King Size kunnen de gasten voortaan ook via hun webcam vragen stellen aan de gasten in de show. Ook kwam er meer spelplezier met De Omgekeerde Quiz online, de mobiele versie van Ketris (Ketnet-variant van het bekende Blokkenspel) en het spel Dakenrennen met de Sint. 

Ketnet is er voor en door kinderen en wil zo veel mogelijk in de (leef)wereld van kinderen staan en hun ‘actualiteit’ brengen. In de vele mobiliserende acties binnen de wrap, Ketnet King Size en via de Ketnet.be staan mediawijsheid en participatie centraal. Kinderen werden dit jaar ook betrokken bij het maken van Ketnet content bij De Checklist, een crossmediaal participatief project dat de strategie van Ketnet uitademt en inspeelt op de dingen die kinderen gedaan willen hebben voor ze 12 jaar worden. Dit project kreeg een vertaalslag op alle platformen en speelde zo in op het mediagebruik van kinderen. Zo kreeg het Ketprofiel in het voorjaar een grondige uitbreiding met De Checklist. Kinderen werden via Ketnet.be niet enkel bevraagd over wat ze wilden doen voor hun twaalfde, maar konden na de lancering van de definitieve lijst ook op hun profiel terecht om checks af te vinken en een badge te claimen.

Het mediagebruik bij preschoolers leert ons dat ze steeds meer op tablet surfen. Gezien Kaatje.be niet geoptimaliseerd is voor tablet, werd de mobiele Kaatje-website (een alternatief in HTML5 op touch-devices) gelanceerd waardoor de jongste Ketnetters wanneer ze willen en via de tablet de wereld van Kaatje kunnen binnen stappen voor een gevarieerd Kaatje-aanbod. Naast de herkenbare startscène is er o.m. de populaire Raketrace met Victor, leren de kinderen de dieren van de boerderij kennen en oefenen ze hun motorische vaardigheden in het Ballonschieten-spel. Ook kreeg Kaatje dit jaar een eigen Facebookpagina als communicatietool specifiek naar de ouders toe.        

Kinderen kijken niet meer alleen naar Ketnet via het klassieke tv-toestel. Het kijken via Ketnet.be nam ook in 2013 toe. In 2013 waren er op de site gemiddeld 33.392 unieke bezoekers per dag en in totaal werden er op Ketnet.be 25.5 miljoen video’s gestart. Dit vertaalt zich in 4.3 miljoen uur kijkplezier via internet (versus 75,5 miljoen via TV) wat overeenkomt met 5.5% van het kijkvolume via het internet.

In 2013 maakten uiteindelijk meer dan 130.000 kinderen (vooral tussen 10 en 12 jaar oud) een Ketnet-profiel aan waarmee ze konden reageren op items op Ketnet.be, wat het totaal aantal Ketprofielen op meer dan 315.000 brengt. Het aantal Facebookfans van Ketnet steeg tot 12.184 eind 2013.