2.5. De Vijver Media
2.5.1. Structuur en aandeelhouders
De Vijver Media is ontstaan uit De Vijver, de holding boven productiehuis Woestijnvis. Dat werd begin 1997 opgestart door Wouter Vandenhaute, Erik Watté en Jan Huyse.
Tot voor de overname van SBS Belgium in 2011 was De Vijver voor 40% in handen van Corelio en voor 60% van Waterman&Waterman (het bedrijf van Wouter Vandenhaute en Erik Watté).
Ten gevolge van de overname van SBS Belgium door een consortium van Corelio, De Vijver en Sanoma ontstond de onderneming De Vijver Media.
Deze overname bracht een aantal verschuivingen in de groepsstructuur van verschillende mediagroepen teweeg (die worden beschreven bij de desbetreffende onderneming).
Aandeelhouder | % kapitaal |
---|---|
Corelio | 33,33 % |
Sanoma WSOY | 33,33 % |
Waterman & Waterman | 33,33 % |
Totaal | 100,00 % |
Figuur 19: Organigram De Vijver Media (tekstuele beschrijving organigram)
2.5.2. Aanbod De Vijver Media
2.5.2.1. Radio
De Vijver Media was voorheen niet actief in de Vlaamse radiosector, maar door met een Humo-programma aansluiting te zoeken bij lokale radio’s tracht het voet aan de grond te krijgen in dit domein. Doordat het programma wordt uitgezonden op andere zenders, kunnen ze enkel in het segment “contentproductie” van de waardeketen geplaatst worden.
2.5.2.2. Televisie
De Vijver, de voorganger van De Vijver Media controleerde via Desert Fishes de productiehuizen Woestijnvis en deMENSEN.
In 2011 nam De Vijver Media de activiteiten van SBS Belgium over en werd daardoor de derde grote speler op de televisieomroepmarkt in Vlaanderen (naast de openbare omroep en de Vlaamse Media Maatschappij). Met VIER en VIJF (op 17 september 2012 werden de oude benamingen VT4 en VijfTV gewijzigd) biedt het twee televisieomroepen aan.
Op 29 september 2012 werd aangekondigd dat De Vijver zich terugtrok uit productiehuis deMENSEN. Aangezien dit vaak in opdracht van de VRT werkt, is het de bedoeling om belangenvermenging te voorkomen.
2.5.2.3. Dag- en Periodieke bladen
Met het weekblad Humo is De Vijver Media uitgever van één van de populairste Vlaamse weekbladtitels.
2.5.2.4. Internet
Door de overname van SBS Belgium komen de websites die SBS Belgium commercialiseerde in handen van De Vijver Media.
De belangrijkste websites zijn vier.be en vijf.be. Via de website good-deal.be organiseert SBS Belgium de mogelijkheid om gepersonaliseerde kortingsbonnen en aanbiedingen te ontvangen. De website weekendjewegmetvijftv.be is erop gericht kortbijvakanties te boeken.
Daarnaast is er ook de website Humo.be, gelieerd aan het weekblad Humo.
2.5.2.5. Divers en crossmediaal aanbod
De reclameregie SBS Belgium sales verzorgt niet enkel voor de zenders VIER en VIJF de regie, maar ook voor Discovery Channel, Nickelodeon, Nick Jr, MTV en TMF.
Van een aantal populaire Woestijnvisprogramma’s worden afgeleide producten gemaakt (bv. dvd’s). Woestijnvis verwerft ook hier inkomsten uit.
2.5.2.6. Internationaal aanbod
De Vijver Media richt zich vooral op Vlaanderen.
SBS Belgium was de moedermaatschappij van een aantal Scandinavische radiozenders, maar deze werden uit de verkoop gelicht.
Een aantal van de formats die door Woestijnvis bedacht werden, worden ook in andere landen op televisie gebracht. Een voorbeeld is “Wie is de mol?”, een productieformat dat aan meer dan vijftig landen werd verkocht.
De Vijver Media | Contentproductie | Aggregatie | Distributie | Bereik |
---|---|---|---|---|
Radio | Humo (participatie) | - | - | |
Televisie | Woestijnvis | - | - | |
Televisie | VIER | VIER | - | |
Televisie | VIJF | VIJF | - | |
Geschreven pers | HUMO | HUMO | - | |
Internet | Humo.be | Humo.be | - | |
Internet | VIER.be | VIER.be | - | |
Internet | VIJF.be | VIJF.be | - | |
Internet | weekendjewegmetvijftv.be | weekendjewegmetvijftv.be | - | |
Internet | good-deal.be | good-deal.be | - | |
Internet | 2de scherm mobiele applicatie | 2de scherm mobiele applicatie | - | |
Internet | recepten HD mobiele applicatie | recepten HD mobiele applicatie | - | |
Divers | DVD's | DVD's | DVD's | - |