1.2.2. Aggregatie : Televisieomroeporganisaties

Televisieomroeporganisaties kunnen in eerste instantie worden onderverdeeld in openbare en particuliere omroeporganisaties. Binnen de particuliere omroeporganisaties maakt het Mediadecreet een onderscheid tussen private televisieomroeporganisaties en regionale televisieomroeporganisaties.

Televisieomroeporganisaties bieden televisiediensten aan. Deze diensten kunnen worden onderverdeeld in lineaire[15]en niet-lineaire[16]omroepdiensten. Er kan ook op technisch vlak een onderscheid gemaakt worden tussen analoge en digitale uitzendingen, uitzendingen in standaard- en hoge definitie (SD en HD).

In de volgende punten wordt eerst ingegaan op het lineaire aanbod van de televisieomroeporganisaties. In een laatste punt komen de niet-lineaire televisiediensten aan bod.


[15] Lineaire televisiedienst: een door een omroeporganisatie aangeboden omroepdienst voor het gelijktijdig bekijken van audiovisuele programma’s op basis van een programmaschema, m.a.w. “klassiek” tv-kijken.
[16] Niet-lineaire televisiedienst (of audiovisuele omroepdienst op aanvraag): een door een omroeporganisatie aangeboden omroepdienst die de gebruiker de mogelijkheid biedt om audiovisuele programma’s te bekijken op zijn individuele verzoek en op het door hem gekozen moment op basis van een door de omroeporganisatie geselecteerde programmacatalogus. 

1.2.2.1. De openbare omroep en zijn lineair televisieaanbod

Op 1 mei 2012 werden Ketnet en Canvas ontkoppeld en sindsdien beschikt de  openbare omroep over drie televisiekanalen: Eén, Canvas en Ketnet/Op12.Het derde VRT-kanaal richt zich na 20 uur met een specifiek aanbod op jongeren en buitenlanders in Vlaanderen.

Het merk Sporza brengt het televisiesportaanbod van VRT hoofdzakelijk op het tweede kanaal. 

Tabel 13 : Openbare omroep en zijn lineair televisieaanbod
Naam Aanbieder
Eén VRT
Canvas VRT
Ketnet/Op12 VRT

1.2.2.2. Private televisieomroeporganisaties en hun lineair aanbod

Volgens het Mediadecreet kan iedereen - mits aan een aantal voorwaarden wordt voldaan –  private lineaire televisiediensten aanbieden. De private omroeporganisaties die een dergelijk lineaire televisiedienst willen aanbieden hoeven zich enkel aan te melden bij de Vlaamse Regulator voor de Media. Tabel 14: Private televisieomroeporganisaties en hun lineair aanbod geeft een overzicht van de televisiediensten van private televisieomroeporganisaties die op 1 augustus 2011 waren aangemeld bij de VRM.

Een samenwerkingsverband tussen De Persgroep en Roularta, onder de benaming Vlaamse Media Maatschappij (VMMa), bracht met VTM de eerste private televisieomroep in Vlaanderen. Sinds zijn ontstaan is VMMa de grootste Vlaamse particuliere televisieomroeporganisatie gebleven. In eerste instantie bereikte de VMMa al een breed publiek met VTM, 2BE en JIM. Daar kwam in juli 2009 de zender Anne bij, die zich specialiseert in muziek van Vlaamse bodem. Op 1 oktober 2009 ging VMMa van start met een kinderzender VTMKzoom. Bovendien nam de VMMa op 5 november 2010 Media ad Infinitum met de lifestylezenders Vitaya en Vitaliteit over. Deze laatste werd ondertussen stopgezet.

Na VRT en VMMa was SBS Belgium met de zenders VT4 en VijfTV de derde grootste speler op de Vlaamse televisiemarkt. Deze zenders werden in december 2010 te koop aangeboden en in april 2011 overgenomen door De Vijver Media. Op 17 september werden deze zenders opnieuw gelanceerd onder de noemers VIER en VIJF. Door het aflopen van het exclusiviteitscontract tussen productiehuis Woestijnvis (een van de dochterondernemingen van De Vijver Media) en de VRT, zijn een aantal van de meest succesvolle VRT-programma’s, zoals “De Slimste mens” of “Man bijt hond” sindsdien op VIER te bekijken. Uit de kijkcijfers blijkt echter dat ze niet hun volledige publiek naar de nieuwe zenders hebben kunnen lokken.

MTV Networks Belgium, onderdeel van het Amerikaanse entertainmentbedrijf Viacom, onderging een grote wijziging in zijn bedrijfsstructuur ten gevolge van een reorganisatie in september 2011. De bedoeling van Viacom was om drie clusterhoofdkantoren te creëren die elk zich toespitsen op één contentgroep. Zo zullen in Berlijn de kinder- en gezinszenders (bv. Nickelodeon) gemaakt worden, in Stockholm de jongeren- en muziekzenders en in Amsterdam de comedy-zenders. Het Belgische kantoor zal 3 departementen behouden, nl. mobile, distributie en Adsales waarbij de verkoop van reclameruimte sinds januari 2012 in samenwerking met SBS Belgium verloopt. MTV Networks zal voortaan bekend staan onder de naam “Viacom International Media Networks”.

Op 15 oktober 2012 werd een exploitatieovereenkomst gesloten tussen productiehuis Arendsoog en het noodlijdende Alfacam. Zij hebben besloten dat Alfacom eigenaar blijft van het signaal en dat het productiehuis Arendsoog dit signaal zal huren. Hierdoor kan deze laatste zijn eigen programma's via dit signaal uitzenden. Ondertussen heeft Alfacam met Telenet een overeenkomst gesloten waardoor het vroegere sport- en cultuuraanbod op de zender Exqi Sport-Culture opnieuw 2 aparte kanalen worden, nl. Sport10 en Cultuur 7. De onderhandelingen met Belgacom om daar hetzelfde te realiseren zijn nog gaande.[17]

Concurrent Telenet richt zich met zender Studio 100 TV tot de jongere kijkers. Verder biedt Telenet ook betaaltelevisie aan via Prime en kunnen sportliefhebbers tegen betaling sport zien via de verschillende kanalen van Sporting Telenet waaronder ook voetbal uit de hoogste klasse.

Het kanaal Zoom is een lineair kanaal dat een selectie van series, films en documentaires uit de op-aanvraag-catalogus in de kijker zet. Via de rode knop kan de kijker vervolgens toegang krijgen tot het VOD-aanbod (Video-On-Demand) van Belgacom. Het kanaal zelf behoort niet tot het VOD-aanbod want wordt lineair uitgezonden.

Verder zijn er nog enkele kleinere zenders die veelal een bepaald doelpubliek voor ogen hebben. Voorbeelden zijn Kanaal Z, Actua TV, Life!TV en Njam!.

Onze TV is een digitaal televisiekanaal op Telenet Digital TV en Belgacom TV dat voor en door inwoners wordt gemaakt om hun buurt, activiteiten en gebeurtenissen in de kijker te kunnen plaatsen.


[17] De Morgen, “Arendsoog neemt Exqi-zenders over”, 28 september 2012

Tabel 14 : Private televisieomroeporganisaties en hun lineair aanbod
Aanbieder Naam zender
Actua TV BVBA Actua TV
Belgacom NV Kids Pass
Belgian Business Television NV Kanaal Z
Bites Europe NV Acht
Euro 1080 NV Sport10
MENT MEDIA bvba MENTtv
MTV Networks Belgium BVBA TMF
Njam! NV Njam!
NTV nv NTV
Life!TV Broadcasting Company Life!TV
Media Ad Infinitum Vitaya
Mobistar Mobistar Selectie
SBS Belgium VIER
SBS Belgium VIJF
Skynet iMotion Activities ZOOM
Skynet iMotion Activities  TV Overal
Skynet iMotion Activities  Movie Me
Skynet iMotion Activities  Belgacom 5
Skynet iMotion Activities  Belgacom 11+
Telenet Prime Star
Telenet  Prime Action
Telenet  Prime Series
Telenet  Prime Fezztival
Telenet  Sporting 1
Telenet  Sporting 2
Telenet  Prime Star +1
Telenet  Prime Family
Telenet  Studio100 TV
Telenet  Sporting Golf
Telenet  Sporting 3
Telenet  Sporting HD1
Telenet  Sporting HD2
Telenet  Sporting 4
Telenet  Sporting 5
Telenet  Sporting 6
Telenet  Sporting 7
Telenet  Sporting 8
Via Plaza NV Onze TV / Pink Ribbon TV
Vlamex NV Stories TV
Vlaamse Media Maatschappij NV VTM
Vlaamse Media Maatschappij NV  2BE
Vlaamse Media Maatschappij NV  JIM
Vlaamse Media Maatschappij NV  Anne
Vlaamse Media Maatschappij NV  vtmKzoom
Vlaamse Media Maatschappij NV  vtmKzoom+
Vlaamse Media Maatschappij NV  Q-Music

1.2.2.3. Regionale televisieomroeporganisaties en hun lineair aanbod

Regionale televisieomroeporganisaties hebben een specifieke decretaal vastgelegde opdracht. Volgens het Mediadecreet zenden ze eigen programma’s uit waarin ze er naar streven om “de uitdrukkingsmogelijkheden van de plaatselijke bevolking te ontwikkelen en haar deelname eraan aan te moedigen”. De omroepprogramma’s van de regionale televisieomroeporganisaties moeten voor minstens tachtig procent betrekking hebben op het eigen regionale verzorgingsgebied.

Vlaanderen kent 10 regionale televisieomroepen. Deze hebben zich verenigd in de koepelorganisatie Niet-Openbare Regionale Televisieverenigingen Vlaanderen (NORTV). Erkenningen voor regionale televisie worden uitsluitend verleend aan vzw’s, die verantwoordelijk zijn voor de inhoud van de zenders. De exploitatie van de zenders gebeurt meestal door exploitatiemaatschappijen. Deze maatschappijen maken het mogelijk om private investeerders aan te trekken en vormen aldus het zakelijk management van de regionale zenders. In tegenstelling tot de vzw’s is het voor de exploitatiemaatschappijen wel mogelijk om banden te hebben met andere commerciële (media)bedrijven. In onderstaande tabel vindt de lezer een overzicht van de regionale televisieomroepen, de erkende vzw’s en de exploitatiemaatschappijen.

Tabel 15 : Regionale televisieomroeporganisaties
Regionale omroep VZW Exploitatiemaatschappij
ATV Antwerpse Televisie VZW Antwerpse Televisie Maatschappij NV
AVS Audio Video Studio Oost-Vlaamse Televisie VZW  
Focus Focus TV - Regionale TV Voor het noorden van West-Vlaanderen VZW Regionale Media Maatschappij NV
Ring TV Reginale Televisie Vlaams-Brabant-Halle-Vilvoorde VZW  
ROB TV Regionale Omroep Oost-Brabant VZW Vlaams Brabantse Mediamaatschappij NV
RTV TV Kempen en Mechelen VZW RTV BVBA
TV Brussel Niet-Openbare Televisievereniging Brussel VZW  
TVL Tele-Visie-Limburg VZW Televisie Limburg NV
TV Oost Regionale Televisie Aalst-Dendermonde-Sint-Niklaas, Dagelijkse Regionale Informatie en Educatie VZW TV Oost Vlaanderen NV
WTV Zuid West-Vlaamse Televisie Omroep Regio Zuid VZW Regionale Media Maatschappij NV

In Figuur 5: Regionale televisieomroeporganisaties in Vlaanderen worden de dekkingszones van de verschillende Vlaamse regionale omroepen uitgetekend. 

 

Figuur 5 : Regionale televisieomroeporganisaties in Vlaanderen [18] - (tekstuele beschrijving afbeelding regionale televisieomroeporganisaties)

 - t Figuur 5 : Regionale televisomroeporganisaties in Vlaanderen

[18]  Bron: http://www.rtvm.be/zendgebied.php?hmID=38 met aanpassingen door VRM

1.2.2.4. Niet-lineaire televisiediensten

Naast de “klassieke” lineaire kanalen kan een televisieomroeporganisatie ook niet-lineaire televisiediensten aanbieden. Dit zijn diensten die de gebruiker de mogelijkheid bieden om audiovisuele programma’s te bekijken op zijn individuele verzoek en op het door hem gekozen moment op basis van een door de omroeporganisatie geselecteerde programmacatalogus.[19] Het gaat hier dus in de eerste plaats over de zogenaamde Video-On-Demand (VOD) diensten die de omroepen aanbieden (catch-up TV zoals “net gemist”, “ooit gemist… enz.”).[20] In een ruimere definitie omvat dit tevens andere televisiediensten die op een niet-lineaire wijze worden aangeboden door distributeurs zoals het pauzeren en terugspoelen van live uitzendingen (flexview van Telenet en Comfortview van Belgacom) en de interactieve toepassingen die binnen het digitale aanbod van Telenet en Belgacom zitten (foto’s, spelletjes, digitext,…).


[19]  Deze definitie werd overgenomen uit het Mediadecreet

[20]  DTelenet en Belgacom bieden nog andere programma's aan via VOD, maar deze maken geen deel uit van het Vlaamse aanbod. Daarom werden de VOD diensten van bijvoorbeeld Discovery Channel, Karaoke Channel, La Une, La Deux, History Channel niet in dit overzicht opgenomen.

 
Tabel 16 : Niet-lineaire televisiediensten
Naam Aanbod Aanbieder
Acht Acht NV Bikes Europe
C-More VIER, VIJF SBS Belgium NV
IDTV Foto's, games, digitext, ... Telenet NV
iWatch VTM, JIM, 2BE VMMa NV
Look@Z Kanaal Z Belgian Business Television NV
Ment TV Ment TV BVBA Ment Media
Niche TV N-TV Plattelandstv NTV NV
Njam! Njam! Njam! NV
Net Gemist Eén, Canvas, Ketnet VRT NV
Onze TV Onze TV Plaza NV
Ooit Gemist Eén, Canvas, Ketnet VRT NV
PCTV Films op aanvraag Telenet NV
Plus TV - 55 Plus TV VZW
Regionaal à la carte Regionale zenders de respectievelijke regionale zender
Replay MTV, TMF, Nickelodeon MTV Networks Belgium BVBA
S TV S TV Vlamex BVBA
Seniorennet - Seniorennet
Video On Demand Films op aanvraag Skynet iMotion Activities NV (SiA)
Video-cast Vitaliteit, Vitaya Media Ad Infinitum NV

Infofragment : Web-TV en geconnecteerde TV

Door de vele technologische ontwikkelingen verandert onze manier van televisie kijken enorm. Nieuwe diensten zoals web-tv en geconnecteerde tv kunnen op meer en meer enthousiasme rekenen van het publiek.

WEB-TV

Web-tv kan omschreven worden als televisieomroepdiensten die via het internet rechtstreeks, zonder specifieke prioriteit, worden aangeboden aan de eindgebruiker. Het gaat hier dus om omroepdiensten die a) geen specifieke prioriteit hebben en net zoals alle andere internetcontent over de beschikbare bandbreedte worden verzonden en b) televisieomroepdiensten die de eindgebruiker via internet ontvangt zonder hiervoor extra randapparatuur nodig te hebben dan apparatuur die nodig is om andere internetcontent te ontvangen (modem, computer, smartphone, ... ).
Het wordt bekeken op een computerscherm, laptop of smartphone. Een belangrijke eigenschap van web-tv-toepassingen is dat zij de traditionele dienstenverdelers (zoals de kabel- en IPTVoperatoren) omzeilen door rechtstreeks content aan te bieden aan de eindgebruiker.
Web-tv biedt voornamelijk speciaal voor het platform gecreëerde inhoud aan, dat niet volstaat om het lineaire tv-aanbod te vervangen. Web-tv moet eerder als complementair beschouwd worden.
Bovendien moet de kijker tot op vandaag zelf nog op zoek gaan naar de gewenste informatie. Er is geen contentaggregator om structuur aan te bieden.
Bekende voorbeelden zijn programma’s op YouTube en de verschillende websites van televisiezenders waarop programma’s te (her)bekijken zijn (deredactie.be, rtbf.be, BBC iPlayer enz.).
Andere web-tv-toepassingen leveren specifi eke content, zoals films, exclusieve series enz.

GECONNECTEERDE TV

Geconnecteerde televisie is een kruisbestuiving tussen internet en televisieomroepdiensten.
Het is een verzamelnaam van toepassingen die een kruisbestuiving vormen tussen de traditionele, lineaire omroepdiensten (geleverd door bv. kabel- en IPTV-operatoren) en andere media- en randapparatuur, via het breedbandinternet.
Het gaat hier dus om een uitbreiding van de traditioneel lineaire omroepdiensten met interactieve toepassingen. Om van deze toepassingen gebruik te kunnen maken dient de eindgebruiker geabonneerd te zijn op de traditionele, lineaire omroepdiensten van dezelfde operator.
De operator behoudt dus controle over de inhoud die via de interactieve toepassingen geleverd worden.
Deze interactieve toepassingen kunnen er enerzijds voor zorgen dat de omroepinhoud die traditioneel enkel te bekijken viel op televisie nu ook beschikbaar is op andere apparaten (computer, tablet, smartphone, ... ). Anderzijds bieden deze toepassingen mogelijkheden om diensten die traditioneel enkel via internet beschikbaar zijn (zoals sociale mediawebsites) nu ook via de televisie te ontvangen.
Bekende voorbeelden van zulke geconnecteerde-tv-toepassingen zijn Yelo (Telenet) en TV Overal (Belgacom).