Mediaconcentratie 2011

In het rapport 'Mediaconcentratie in Vlaanderen' schetst de Vlaamse Regulator voor de Media een beeld van de mediasector in Vlaanderen en wordt de mediaconcentratie gemeten. Eveneens worden enkele beleidsaanbevelingen geformuleerd.

Algemene conclusie:

De Vlaamse mediasector wordt "in zijn totaliteit" niet gedomineerd door een specifieke mediagroep. Toch bestaan binnen verschillende deelmarkten hogere concentratievormen. 

Opvallend daarbij is dat er een nog steeds verdergaande vorm van verstrengeling tussen de mediagroepen plaatsvindt.  Zo gaan groepen steeds vaker strategische allianties aan om nieuwe mediaproducten te lanceren of om bepaalde aspecten zoals het drukwerk of de reclamewering, gemeenschappelijk uit te voeren. In 2011 is deze verstrengeling nog toegenomen door bijvoorbeeld de overname van SBS Belgium door een consortium van Corelio, Waterman & Waterman en Sanoma.

In het rapport besteedt de VRM voor het eerst ook aandacht aan de evolutie van de prijs die de consument betaalt voor mediaproducten.  Algemeen kan worden gesteld dat de eenmalige kosten (zoals de aanschaf van een televisietoestel of een smartphone) de afgelopen jaren gedaald zijn, maar de terugkerende kosten (zoals bijvoorbeeld abonnementen) stegen wel.