Tekstuele beschrijving figuur 7

In figuur 7: Toegevoegde waardeketen geschreven pers wordt schematisch weergegeven welke verschillende actoren er voor zorgen dat het publiek in Vlaanderen naar geschreven pers kan lezen. Er wordt ook aangegeven hoeveel actoren er per stap in de waardeketen opereren. Hieronder wordt eerst het verloop van de waardeketen beschreven, daarna volgt een opsomming per stap in de waardeketen met het aantal spelers bij benadering zodat de toehoorder een indicatie krijgt van hoe geconcentreerd een stap in de waardeketen kan zijn.

De vakken persagentschap, journalisten en fotoagentschap komen met een contentpijl (een pijl die aanduidt dat er content wordt overgebracht) toe in het vak Redacties. Dit vak is onverdeeld in 3 delen, namelijk gratis pers, magazines en kranten. Van daaruit vertrekt er een contentpijl naar het vak uitgeverij. Dat opnieuw dezelfde onderverdeling kent. Vanuit het vak uitgeverij vertrekken en komen er 2 pijlen toe, namelijk van en naar de vakken mediacentrale en groothandel/kleinhandel. Enerzijds vertrekt er een contentpijl naar het vak groothandel/kleinhandel en een aandachtspijl (een pijl die weergeeft dat een speler betaalt met aandacht) komt terug van hetzelfde vak. Via het vak groothandel/kleinhandel (met andere woorden de distributie van geschreven pers) komt het bij de lezer via een contentpijl. Tegelijkertijd vertrekt er terug een pijl naar het vak groothandel/kleinhandel vanuit het vak van de lezer aangezien deze betaalt met zijn aandacht.

Anderzijds vertrekt er een aandachtspijl vanuit het vak uitgeverij naar het vak mediacentrale/mediaregie, tegelijkertijd komt er een contentpijl terug van datzelfde vak. Vanuit het vak Mediacentrale/mediaregie vertrekt er een aandachtspijl naar het vak reclamebureau en komt er een contentpijl terug. Als laatste stap is er nog de adverteerder van waaruit er een contentpijl vertrekt naar het Reclamebureau en er een aandachtspijl toekomt vanuit hetzelfde vak.

De volgende stappen in de waardeketen bevatten meer dan 50 spelers:

  • Journalisten
  • Adverteerders
  • Kleinhandel
  • Redacties van gratis pers
  • Uitgeverijen van gratis pers
  • Lezer

De volgende stappen in de waardeketen bevatten tussen de 11 en 50 spelers:

  • Redactie van magazines
  • Uitgeverijen van magazines
  • Reclamebureaus
  • Mediacentrales/Mediaregies

De volgende stappen in de waardeketen bevatten tussen de 1 en 10 spelers:

  • Persagentschappen
  • Fotoagentschappen
  • Redacties van kranten
  • Uitgeverijen van kranten
  • Groothandel