KPI 32. De VRT introduceert jaarlijks 5 interactieve projecten waarin de mediagebruiker participeert met eigen cultuuraanbod.

De mediagebruiker kon in 2021, ondanks de coronamaatregelen, participeren aan enkele interactieve cultuurprojecten, onder andere:

  • Culture Club (Radio 1) organiseerde de actie Kunst en kabouters. De mediagebruiker werd opgeroepen foto’s in te zenden van kunst in Vlaamse voortuinen. Tal van originele inzendingen werden besproken in de uitzending.
  • De voorleesclub was een omroepbrede actie waarbij iedereen werd opgeroepen om voor te lezen. Tegelijk werd gevraagd om hiervan foto’s en video’s te delen op de sociale media. De actie kreeg ruime respons en weerklank. 30 filmpjes van mediagebruikers werden ook op VRT NU geplaatst.
  • Ketnet ondersteunde Theater aan zee met een actie #Honderduizendbloemenvanpapier. Deze bloemenactie riep kinderen en hun familie op om creatief aan de slag te gaan door zoveel mogelijk papieren strandbloemen te maken.
  • Naar aanleiding van Gedichtendag schreven luisteraars van Radio 1 samen met Wouter Deprez aan een nieuw gedicht.
  • In De nieuwe lichting zocht Studio Brussel naar nieuw Belgisch muzikaal talent. Luisteraars hadden een week lang de tijd om voor hun drie favorieten te stemmen. Dat leidde tot negen finalisten en drie winnaars.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee in 2021 behaald te zijn.