KPI 30. Elk aanbodsmerk, met uitzondering van Sporza, brengt een cultuuraanbod, aangepast aan de doelgroep van dat merk.

De Vlaamse cultuursector had in 2021 zwaar te lijden onder de coronacrisis. De VRT nam net in die omstandigheden haar rol als cultuurpromotor ten volle op door cultuur toegankelijk te houden voor een breed publiek. Daar werkte elk aanbodsmerk aan mee. Enkele voorbeelden:

Radio 1

  • Radio 1 had op verschillende manieren aandacht voor cultuur. Culture Club volgde de culturele actualiteit op de voet en belichtte diverse vormen van kunst en cultuur (gaande van theater tot fotografie en beeldende kunst tot poëzie), soms met live-uitzendingen op locatie (bijvoorbeeld vanuit het Leietheater in Deinze). Byloo bracht regelmatig culturele onderwerpen. (bijvoorbeeld n.a.v. Gedichtendag). De podcastreeks Reve tot leven voerde gesprekken over de schrijver Gerard Reve.

Radio 2

  • Cultuur kwam geregeld aan bod in De madammen (bijvoorbeeld met een reeks over de collectie van het Antwerpse Modemuseum) en De weekwatchers (bijvoorbeeld over films). De regionale uitzendingen hadden aandacht voor actuele cultuurgebeurtenissen uit de eigen provincie (bijvoorbeeld naar aanleiding van Erfgoeddag) en de gevolgen van de coronacrisis voor de cultuursector.

Klara

  • Als cultuurzender had Klara een gevarieerd cultuuraanbod. Dagelijks werd de culturele actualiteit belicht in Espresso, Music Matters en Pompidou (onder andere met live uitzendingen bijvoorbeeld vanuit Hof Van Busleyden en Muzee). Theater thuis waren enkele theatervoorstellingen die in audiovorm werden gepresenteerd. De twintigers liet de luisteraar kennismaken met nieuwe jonge kunstenaars. In specials werden auteurs in de kijker geplaatst zoals Willem Frederik Hermans en Hella Haase. Klara Live bracht opnames van Vlaamse ensembles, onder andere in samenwerking met cultuurhuizen in Vlaanderen en Brussel.

MNM

  • In verschillende MNM-programma’s (zoals De grote Peter Van de Veire ochtendshow en Gillis & Govaerts) ging aandacht naar onder andere de jongerencultuur, series, boeken en herdenkingsmomenten. Via Instagram verspreidde MNM Kawtars boekenclub waarbij boeken in de kijker werden gezet.

Studio Brussel

  • Films en series, nieuwe media en andere cultuurvormen kregen aandacht van Studio Brussel (bijvoorbeeld bij de KVS-opening van het cultuurseizoen en de FUSE-expo) net als de culturele actualiteit. Eva & Max hadden aandacht voor nocturnes van Brusselse musea.

Eén

  • Eén bood cultuur voor een breed publiek, met bijvoorbeeld concerten (een Nieuwjaarsconcert vanuit Wenen, een Kerstconcert vanuit het Koninklijk Paleis, een showcase met Ed Sheeran, een muziekspecial met Angèle), het Eurovisiesongfestival, Zomerhit (samen met Radio 2) en items in Iedereen beroemd en Vlaanderen Vakantieland. In het programmaschema van Eén kregen Vlaamse fictiereeksen een prominente plaats.

Canvas

  • De Toots Sessies bood in 54 afleveringen ruimte aan Vlaamse artiesten in verschillende muziek- en podiumvormen. (In het najaar werd de aflevering van de dag herhaald op Eén.) De documentaire Reset toonde de veerkracht van artiesten. Bovary was een videoversie van het theaterstuk. Charlatan portretteerde in drie afleveringen de zanger Arno. Winteruur plaatste literatuur in de kijker op toegankelijke wijze. Canvas Curiosa was een cultuurhistorische weetjesrubriek op VRT NU. Canvas bracht de (halve)finaleweken van de Koningin Elisabethwedstrijd (net als Klara).

Ketnet

  • Het kinderjournaal Karrewiet en de wrap (de omkadering tussen programma’s) hadden geregeld aandacht voor muziek, popcultuur, podiumkunsten, boeken, films, enzovoort. Op de digitale Ketnet-platformen werd verslag uitgebracht over De grootste bloemenzee (een project rond papieren bloemen (zie KPI 32)) en Kunstendag voor kinderen.

VRT NWS

  • De culturele actualiteit kwam aan bod in de journaals (zie KPI 31). In duidingsprogramma’s zoals De afspraak (Canvas), De zevende dag (Eén) en De wereld vandaag (Radio 1) werd regelmatig aandacht besteed aan een cultureel onderwerp.

VRT NU

  • Alle tv-programma’s over cultuur waren terug te vinden op VRT NU. Daarnaast bracht het videoplatform nog bijkomend cultuuraanbod. Museum Tour bood korte documentaires over Vlaamse musea en collecties. Aanvullend bij de Canvas-documentaire Wij, Roger Raveel werden andere documentaires over de schilder aangeboden. De Culture Club-cultuurmarkt was een live-uitzending vanop de cultuurmarkt in Antwerpen. Podium 19 bracht meer dan 200 concerten, theater- en dansvoorstellingen (tijdens het voorjaar) naar het (digitale) scherm. Dit initiatief van zeven Vlaamse kunstinstellingen kreeg naast een eigen uitzendkanaal ook een platform op VRT NU.

De VRT had ook met een omroepbrede aanpak aandacht voor enkele cultuurthema’s. Bijvoorbeeld:

  • De week van de Belgische muziek (in samenwerking met VI.BE) ondersteunde de Belgische muzieksector gedurende een hele week extra, met onder andere speciale muziekshows op Eén, Belpop, Belpop 100 en Belpop helden op Radio 1, Radio 2 Bene Bene op Radio 2, Bravo België Top 100 op MNM, de favorieten van Belgisch muziektalent op Studio Brussel, Belgische muziek en artiesten op Klara, De Toots Sessies - Achter het podium op Canvas en de podcasts Naast de spotlights en Wereldhits van bij ons.
  • In november was er De voorleesweek waarbij op de diverse platformen aandacht ging naar lezen en voorlezen. Iedereen werd opgeroepen om lid te worden van De voorleesclub en meer voor te lezen. Dat sloot ook aan bij de Boekenmaand bij de VRT met onder meer de uitzendingen van Boekathon (interviews met meer dan 170 schrijvers, op VRT NU en Eén) en het Radio 1 Boekenfeest (een boekenprogramma).

De performantiemaatstaf blijkt hiermee in 2021 behaald te zijn.