KPI 26. Het aandeel van de Vlaamse tv-producties en -coproducties bedraagt ten minste 65% van de totale output op Eén, uitgezonden tussen 18 uur en 23 uur, en op Canvas, uitgezonden tussen 20 uur en 23 uur. Het Vlaamse aanbod is ook prominent zichtbaar op VRT NU.

De VRT wil in de eerste plaats een Vlaamse omroep zijn en zo ook erkend worden door het brede publiek. Daarom zette zij in 2021 zich ook in om Vlaamse tv-(co)producties te produceren en aan te bieden. Dat gold voor alle genres, in het bijzonder voor Vlaamse kwaliteitsfictie en documentaires. De VRT onderscheidde zich bovendien maximaal door ruimte te geven aan nieuwe Vlaamse creaties.

70,1% van de totale uren uitzendingen op Eén (tussen en 18 en 23 uur) en Canvas (tussen 20 en 23 uur) was een Vlaamse tv-(co)productie. Eén haalde een aandeel van 82,2% en Canvas van 52,2%.

(Een overzicht van de uitgezonden Vlaamse tv-producties en -coproducties in prime-time op Canvas en Eén is opgenomen in bijlage D.)

VRT NU zorgde ervoor dat de Vlaamse programma’s prominent zichtbaar waren. Daarmee onderscheidde het zich ten opzichte van andere streamingplatformen. Dat kon aangezien het VRT NU-aanbod grotendeels bestond uit het aanbod van Eén, Canvas en Ketnet.

  • De header op startpagina van VRT NU was in 2021 voor het merendeel van de tijd een Vlaams programma.
  • De eerste aanbevelingslijn (swimlane) op VRT NU geeft de meest populaire programma’s (van het moment) op het platform weer. Die is vrijwel altijd grotendeels Vlaams, vanwege de populariteit van de Vlaamse programma’s. In de top 100 van best bekeken programma’s op VRT NU in 2021 waren er 89 Vlaamse programma’s.
  • Binnen de verschillende categorieën verschilde het Vlaamse gehalte begrijpelijkerwijze ook: de categorieën “human interest” en “nostalgie” bevatten bijna uitsluitend Vlaamse programma’s, de categorie “films” bestond voor het merendeel uit buitenlandse films.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee in 2021 behaald te zijn.