KPI 18. Van de geregistreerde gebruikers komt minstens de helft één keer per maand in contact/interactie met 1 of meerdere van onze digitale kanalen en is hij/zij dus een actieve gebruiker. Voorbeelden van een interactie of contact zijn: een video bekijken op VRTNU, luisteren en/of interageren via de radio app, deelnemen aan een online wedstrijd en het bekijken van een item op VRTNWS of Sporza.

Een VRT-profiel hebben is pas echt relevant als de betrokken gebruiker ook effectief actief is op een digitaal VRT-kanaal. Dat toont immers aan dat de eigen digitale VRT-platformen relevant zijn voor de Vlaamse gebruikers bij het invullen van hun mediabehoeften. Eind 2021 telde de VRT 1.118.784 actieve VRT-profielen. Dat betekent dat 39,0% van de geregistreerde gebruikers een actieve gebruiker was (met andere woorden actief in de maand december). De omroep zal de komende jaren diverse initiatieven nemen met het oog op het verhogen van de activiteitsgraad (bijvoorbeeld door het opnemen van het audio-aanbod op VRT NU).

De performantiemaatstaf blijkt hiermee in 2021 niet behaald te zijn.