KPI 14. De VRT zet proactief in op het ontwikkelen van digitaal aanbod dat aansluiting vindt bij het veranderend mediagebruik. De VRT maakt haar publieke opdracht waar op nieuwe, relevante platformen (denk aan Instagram en Tiktok). Ze zet daarvoor in op een weloverwogen keuze aan platformen waar minstens 10% van de kinderen of jongeren (12-24 jaar) op weekbasis gebruik van maken.

De VRT zette in 2021 volop in op haar digitale shift. Dat deed ze omdat steeds meer Vlamingen gebruik maken van die digitale mediaplatformen. Om iedereen in de toekomst te kunnen blijven bereiken is het noodzakelijk dat de omroep zijn digitale aanbod verder versterkt. Dat deed de VRT in 2021 met (digitaal) aanbod te brengen dat inspeelde op het veranderende mediagebruik.

  • Om te weten op welke digitale platformen zij moest inzetten, ging haar studiedienst na in hoeverre kinderen en jongeren (van 12 tot en met 24 jaar) zelf aangaven van welke digitale video- en audiodiensten zij gebruik maakten. (Uit een bevraging bij 356 12- tot en met 24-jarigen bleek dat minstens 10% van hen wekelijks gebruik maakt van de sociale mediaplatformen YouTube, YouTube Premium, Snapchat, TikTok, Instagram en Facebook Watch.)
  • Die informatie gebruikten de aanbodsmerken om te bepalen op welke platformen (waar minstens 10% van de 12- tot 24-jarigen wekelijks gebruik van maken) zij een aanbod brengen ter uitvoering van de publieke opdracht.

Enkele voorbeelden van digitaal aanbod van de verschillende aanbodsmerken dat inspeelde op het veranderende mediagedrag:

  • MNM ontwikkelde videoreeksen voor Instagram, zoals Started From The Bottom (over jong muzikaal talent). De MNM-dj’s Sander Gillis en Laura Govaerts hadden een eigen reeks op TikTok. Op Discord experimenteerde MNM met een eigen kanaal om de communicatie te stimuleren.
  • Het Studio Brussel-submerk #Fokdeblok was aanwezig met videofilmpjes op TikTok. Op YouTube werden muzieksessies, hoogtepunten uit de programma’s, enzovoort gedeeld. Maar ook de Studio Brussel-podcast Puur hypothetisch bijvoorbeeld werd verspreid via YouTube.
  • Radio 2 deelde videocontent van verschillende radioprogramma’s op haar nationale en op haar regionale Facebookpagina’s. Op Instagram plaatste het video met zowel beelden uit de radio-uitzendingen als extra videocontent.
  • Klara deelde web-only videoreeksen zoals Klassiekers en Een wereld van verschil op Facebook. Speciaal gemaakte videofragmenten deelde het net ook op Instagram.
  • Radio 1 plaatste berichten, autopromotie (zoals fragmenten en quotes) en videobeelden op Facebook, Instagram en Twitter.
  • Sporza was aanwezig op Instagram, Facebook en Twitter, in de zomermaanden werd ingezet op het verspreiden van berichten via TikTok.
  • VRT NWS versterkte zijn aanbod op Instagram. Naast het bestaande NWS NWS NWS (voor jongeren, dat trouwens nieuwe formats introduceerde en eind 2021 225.036 volgers had) werd meer ingezet op het verspreiden van nieuwsberichten voor de doelgroep 18- tot en met 24-jarigen (onder de accountnaam van VRT NWS). Het telde eind 2021 305.015 volgers. De Instagram-account van Karrewiet werd stopgezet (omdat het bereik niet verder toenam en de doelgroep van het platform steeds ouder werd), maar een Karrewiet-aanbod op TikTok werd opgestart (met succes: 172.200 volgers eind 2021).
  • Aansluitend bij de reeks Kinderen van de migratie werd de videoreeks Jongeren van hier (met jongeren met een migratieachtergrond en hun kijk op migratie) gedeeld op het Canvas-kanaal op YouTube en via VRT NU.
  • Eén zette actief de sociale media in om zijn mediagebruikers rechtstreeks te bereiken. Zo had Dagelijkse kost bijvoorbeeld een pagina en een privégroep op Facebook, werden story’s geplaatst rond Eén-content op Instagram en plaatste Linde Merckpoel vlogs op YouTube (en VRT NU).
  • Ketnet experimenteerde voor het laatste seizoen van Ketnet Musical met een multikanaalaanpak met o.a. content op YouTube en Instagram. Op Instagram plaatste het story’s van nieuwe content eigen aan het platform.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee in 2021 behaald te zijn.