4.2. Aangescherpte aanbodsmerken met focus op publieke meerwaarde

4.2.1. Minstens één aanbodsmerk geeft prioritaire aandacht aan de doelgroep kinderen

Vanuit haar missie wil Ketnet alle kinderen in Vlaanderen een 360°-beleving aanbieden die met hen mee evolueert. Vanuit een pedagogisch onderbouwde aanpak helpt Ketnet kinderen op te groeien tot zelfbewuste adolescenten en geëngageerde volwassenen.

Ketnet steunde en prikkelde de Vlaamse kinderen in hun ontwikkeling: kinderen tot 6 jaar met Ketnet Junior en kinderen van 7 tot 12 jaar met Ketnet. De nadruk lag daarbij op het realiseren van de kerntaken informatie, educatie, cultuur en ontspanning met maatschappelijke meerwaarde.

De fictiereeks Hoodie speelde zich af in het hartje van Brussel, met zijn grootstedelijke problematiek. De reeks Ik u ook behandelde familiale thema’s als relaties, scheiden en omgaan met veranderingen. Ketnet bood een nieuw seizoen van de muzikale fictieserie #LikeMe, met hedendaagse versies van Vlaamse klassiekers. Samson & Marie was de eigentijdse opvolger van de kinderreeks Samson & Gert, die in 2020 haar 30ste verjaardag vierde.

Ket & Doc was een reeks documentaires van Vlaamse regisseurs over thema’s als autisme, iemand missen en omgaan met een slepende ziekte. Tekens van leven toonde hoe kinderen met littekens omgaan in hun leven.

Bij Ketnet Junior bood de nieuwe reeks Sarah, waarin de gelijknamige wrapper voor en samen met de jongste kinderen klassieke kinderliedjes zong en knutselde. De poppenreeks Yetili vertelt ging over een grote knuffel die verhaaltjes voorlas voor zijn vriendjes.

Digitaal en mobiel

De Ketnet-kijkplatformen evolueerden verder naar een volwaardig streaming-aanbod (naast en los van het lineaire). Online bood Ketnet bijvoorbeeld de reality-webreeks Meisjes over vier vriendinnen. De apps van Ketnet en Ketnet Junior werden vernieuwd met het oog op een optimale kijk-, speel- en doe-ervaring. Op de website en in de app konden de kinderen interactief participeren, met peilingen, tips, quizzen en spelletjes, zoals de Toets & poets-quiz. Ketnet startte met een podcast-aanbod, onder meer met Kaatje luisterverhalen, Op luistertocht met Ridder Muis en Nachtwacht luisterverhalen.

Acties en evenementen

Door de coronacrisis daalde het aantal fysieke contactmomenten van 132 in 2019 naar 10 in 2020. Enkele voorbeelden:

  • Ketnet organiseerde de avant-première van de tweede reeks #LikeMe en de première van Ketnet musical: Knock-out (die daarna werd uitgesteld). De intrede van de Sint gebeurde in 2020 zonder publiek.
  • Met de actie Move tegen pesten: Stip it moedigde Ketnet kinderen en volwassenen aan om op te komen tegen pestgedrag (samen met de vzw Kies kleur tegen pesten).
  • Onder de noemer #Kotnet zorgden Ketnet-gezichten tijdens de lockdown in het voorjaar voor creatieve, educatieve en sportieve tips, waarbij kinderen interactief werden betrokken.
  • Ketnet organiseerde samen met 13 andere Europese omroepen #SayHi: een Europese Vriendschapsdag, waarop kinderen online samen zongen en dansten.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

 

4.2.2. Minstens één aanbodsmerk geeft prioritaire aandacht aan de doelgroep jongeren

Via MNM bereikte de publieke omroep in 2020 op weekbasis 679.657 unieke luisteraars die niet werden bereikt met de andere aanbodsmerken. Bij hen waren er 221.473 jongeren (tussen 12 en 24 jaar). In totaal bereikte MNM wekelijks 26,2% van de Vlamingen via de verschillende platformen (ten opzichte van 28,2% in 2019).

MNM bouwde zijn band met jongeren en nieuwe Vlamingen verder uit met een onderscheidend aanbod, nieuws en maatschappelijke thema’s die hen aanbelangen. Tegelijk focuste het aanbodsmerk op participatie van zijn luisteraars en gemeenschapsvorming.

In het coronajaar informeerde MNM zijn doelpubliek op een laagdrempelige manier over de pandemie en de beschermende maatregelen. Belangrijke gebeurtenissen uit de actualiteit kwamen aan bod in de spitsprogramma’s en het Instagram-nieuwskanaal NWS NWS NWS voor jongeren (dat werd geïntegreerd in het eigen Instagram-kanaal van MNM). De impact van de coronacrisis op het leven en het psychisch welzijn van jongeren werd belicht in diverse programma’s en rubrieken, zoals Generation M (op radio en online), Oh my kot! (Facebook), Hoewist? (Instagram) en De klas van 2020 (YouTube). MNM zoomde in op belangrijke thema’s uit de leefwereld van jongeren, zoals sociale media, studeren, beroepskeuze, ondernemen, geldzaken, relaties, afkomst en taboes.

Met zijn muzikale mix van populaire hits, hiphop en R&B verenigde MNM jongeren met een verschillende achtergrond in een gemeenschap. Ook Nederlandstalige muziek kreeg ruime aandacht.

Digitaal en mobiel

MNM bood nieuwe reeksen op YouTube, zoals De eerste keer (over nieuwe ervaringen), Doe ik het goed? (over seks en relaties) en Awkward talk (gesprekken van jongeren met hun ouders over taboe-onderwerpen). Lotte gaat diep was een podcast-reeks over de seksuele beleving van bekende Vlamingen. De online fictiereeks Bathroom stories (via VRT NU) behandelde thema’s als gender, gelijkheid en emancipatie. MNM was aanwezig op TikTok en op het gaming-platform Twitch. Voor een non-stop muziekbeleving zorgden de digitale muziekextensies MNM Hits (hitmuziek), MNM Juice (hiphop en urban), vanaf 24 augustus ter vervanging van Urbanice, en MNM Back to the 90's & nillies (met muziek uit de jaren 90 en 2000). De MNM-app werd vernieuwd, met meer mogelijkheden voor herbeluistering (MNM Select) en interactie.

Acties en evenementen

Ondanks de coronacrisis mobiliseerde MNM jongeren met allerlei acties. Enkele voorbeelden:

  • Met Marathonradio ondersteunde MNM scholieren en studenten tijdens de blokperiode vanuit de studio (in plaats vanop locatie zoals in voorgaande jaren).
  • MNM stimuleerde ondernemen samen met Youthstart (een organisatie die kwetsbare jonge starters steunt) en Unizo (Online startersdag).
  • In het kader van de Jongeboerentour besteedde MNM samen met Boerenbond aandacht aan de landbouwstiel.
  • Met Febelfin besteedde MNM aandacht aan het thema ‘jongeren en geld’ tijdens een live-uitzending in het Instagram-museum Smile Safari.
  • MNM organiseerde talentenwedstrijden voor jonge muzikanten (MNM Rising star en MNM Battle of talents) en gaf kansen aan jonge mediatalenten (MNM Talentendagen en Student Late Night).

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

 

4.2.3. Eén aanbodsmerk heeft een uitgesproken Nederlandstalig en Vlaams muziekprofiel

Radio 2 zet van alle VRT-merken het meest in op Vlaamse en Nederlandstalige muziek, zowel in de dagelijkse muziekkeuze als tijdens muzikale themadagen en –weken, met eigen muziekproducties en tijdens live uitzendingen.

Radio 2 startte naar aanleiding van de coronacrisis met het programma Radio 2 Bene Bene, dat vier keer per week alleen maar Vlaamse en Nederlandse muziek bracht. Radio 2 lanceerde een gelijknamige digitale muziekstroom en organiseerde Radio 2 Bene Bene-muzieksessies (met onder meer Tourist LeMC en Laura Lynn).

Voor Beste buren werden ‘huiskamerconcerten’ opgenomen en uitgezonden vanuit de huiskamers van artiesten. Zomerhit werd op een coronaveilige manier, zonder publiek georganiseerd. Radio 2 vierde de 80ste verjaardag van Will Tura met een concert in de Marconi-studio.

Vlaams en Nederlandstalig muziekaanbod

Bij de verschillende aanbodsmerken kwam Vlaamse en Nederlandstalige muziek aan bod. Enkele voorbeelden:

  • Radio 1 organiseerde samen met regionale Nederlandse omroepen in Zeeland, Brabant en Limburg voor de vijfde keer De LageLandenlijst. Nadien startte Radio 1 een permanente digitale muziekstroom met muziek uit Vlaanderen en Nederland: de Radio 1 LageLandenlijst. In de Marconi-studio organiseerde Radio 1 muzikale sessies met onder meer Novastar, Eefje de Visser en Het zesde metaal. Er waren minireeksen met lokale muzikanten in het programma Wonderland.
  • Klara capteerde concerten en muzikale evenementen met Vlaamse ensembles en orkesten, in samenwerking met de Vlaamse muzieksector en de grote concerthuizen. Begin februari vond het publieksevenement Klara in deSingel plaats. Klara Live ging live wanneer het kon, onder meer bij de openingsavond van Laus Polyphoniae en het openingsconcert van het Klarafestival op 12 maart (dat vlak daarna wegens de coronacrisis noodgedwongen werd stopgezet). In maart werden de Klara’s uitgereikt (Klara-muziekprijzen): muziekpersoonlijkheid van het jaar werd Frederik Styns (intendant Symfonieorkest Vlaanderen) en Bernard Foccroulle (organist, componist) won de Klara Carrièreprijs.
  • MNM had structureel aandacht voor lokale nieuwe producties in het muziekaanbod van MNM. Op 21 juli werd de Bravo België top 100 uitgezonden: favoriete hits van bij ons, gekozen door de luisteraars. Daarnaast zette MNM in op de zoektocht naar jong Vlaams muziektalent, met MNM Urbanice battle of talents (gewonnen door Dina Ayada), MNM Start to dj (gewonnen door Voltage) en MNM Rising Star (gewonnen door Rapha).
  • Voor de muziekwedstrijd De nieuwe lichting van Studio Brussel schreven bijna 1.000 jonge muzikanten en muziekgroepen zich in. De winnaars werden Crooked Steps, Sunday Rose en The Radar Station.
  • Eén organiseerde samen met Vi.be de Music Industry Awards (MIA’s), het gala van de belangrijkste muziekprijzen in Vlaanderen. (De grote winnaars waren Angèle met vijf MIA’s en Niels Destadsbader en Balthazar met telkens twee MIA’s. Arno kreeg een Life Time Achievement Award.) Eén lanceerde De playlist, waarin Vlaamse artiesten opnames van hun favoriete Belgische artiesten kozen uit het VRT-beeldarchief. Eén presenteerde ook een driedelige reeks over Raymond van het Groenewoud, naar aanleiding van diens 70ste verjaardag.
  • Belpop op Canvas vierde zijn tiende seizoen met portretten van onder meer Selah Sue, K’s Choice en De Radio’s. De eerste Canvas Popnacht was een evenement met verhalen over 60 jaar Vlaamse en Belgische popmuziek. De platendraaiers was een reeks over 50 jaar Belgische dj-cultuur. Rock Werchter for LIVE2020 bood een alternatief voor het afgelaste festival Rock Werchter: een concert met optredens van Belgische artiesten (en een publiek dat aan tafeltjes zat). Canvas bracht een samenvatting van het concert.
  • Ketnet presenteerde een tweede reeks van de muzikale serie #LikeMe, met hedendaagse versies van Vlaamse klassiekers. Ook in de nieuwe reeks Samson & Marie kwamen Vlaamse liedjes aan bod. In het nieuwe kleuterprogramma Sarah zong de gelijknamige wrapper voor en samen met de kleinste kinderen klassieke Vlaamse kinderliedjes.

Voor het Feest van de Vlaamse Gemeenschap organiseerde Eén samen met de Stad Antwerpen een speciale editie van Vlaanderen feest: een muzikale televisieshow die op voorhand werd opgenomen met veel Vlaamse artiesten. Radio 2 zond de Bene Bene 100 uit, de lijst met de 100 beste nummers van bij ons. Een aantal artiesten zongen hun nummer op hun favoriete locatie in Brussel. Dat was tevens te bekijken via de Radio 2-app, net zoals het concert van Tourist LeMC in de AB in Brussel. Klara speelde de favoriete muziek van 11 muzikanten van bij ons. MNM en Studio Brussel brachten veel Vlaamse muziekproducties. Radio 1 berichtte over de festiviteiten en toespraken, en speelde in Belpop uitsluitend Vlaamse producties.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.