3.4.2 De wereld in Vlaanderen

De internationalisering manifesteert zich ook in de omgekeerde richting. Doorheen de jaren hebben enkele internationale – veelal Amerikaanse/VSA – mediabedrijven zich ontwikkeld tot grote wereldwijde spelers, die ook in belangrijke mate op de Vlaamse markt actief zijn.

In Tabel 111 wordt een overzicht van de vijftien grootste mediabedrijven gegeven. De ondernemingen zijn gerangschikt volgens inkomsten uit 2016.

Bedrijf

Land

Opbrengsten in miljoen dollar

Geschreven pers

Radio

TV

Film

Muziek

Internet

Alphabet

VSA

90.272

-

-

x

-

-

x

Comcast

VSA

80.403

-

-

x

x

-

x

The Walt Disney Company

VSA

55.632

x

x

x

x

x

x

AT&T Entertainment Group

VSA

36.460

-

-

x

-

-

-

News Corp. Ltd./21st Century Fox

VSA

35.618

x

-

x

x

-

x

Time Warner

VSA

29.318

x

-

x

x

-

x

Facebook

VSA

27.638

-

-

-

-

-

x

Sony Entertainment

Japan

27.099

-

-

x

x

x

x

Viacom/CBS

VSA

25.654

-

x

x

x

-

x

Altice Group

Nederland

23.522

-

-

x

-

-

x

Tencent Holdings

China

22.621

-

-

-

-

-

x

Apple

VSA

19.909

-

-

x

-

x

x

Cox Enterprises

VSA

18.100

x

x

x

-

-

x

Bertelsmann

Duitsland

16.950

x

x

x

x

x

x

Liberty Media/Liberty Interactive/Starz

VSA

10.647

-

-

x

-

-

x

Tabel 111: De grootste mediabedrijven, hun inkomsten in 2016 en hun media-activiteiten

Bron: mediadb.eu

3.4.2.1        Radio

De belangrijkste radio-omroeporganisaties in Vlaanderen zijn in Vlaamse handen. Op het leveren van de muziek na, zijn er voorlopig geen grote internationale radiospelers aanwezig in de eerste schakels van de radiowaardeketen in Vlaanderen.

Radiogolven stoppen niet bij de landsgrenzen en daarom zijn buitenlandse radio-omroepen via de middengolf reeds lang in Vlaanderen beluisterbaar. Ook via het internet zijn er zeer veel buitenlandse radio’s te beluisteren. Norkring zendt ook de Engelstalige BBC World Service radio uit op het Vlaamse DAB+-netwerk.

In de radiodistributiemarkt zijn wel enkele buitenlandse ondernemingen actief. Het betreft hier het Nederlandse Broadcast Partners en het Noorse Norkring.

3.4.2.2        Televisie

Vlaanderen kent een grote variëteit aan onafhankelijke productiehuizen, en de lokaal geproduceerde content is erg populair. De laatste jaren neemt de buitenlandse invloed in deze schakel echter toe.

Productiehuis Woestijnvis was vroeger voor 1/3 in Finse handen via de participatie van Sanoma Oyj in De Vijver Media. Door de verkoop van deze participatie aan Telenet Service Center en een bijhorende kapitaalsverhoging wordt de onderneming nu voor 50% gecontroleerd door het Amerikaanse Liberty Global.

Daarnaast blijven er een groot aantal dochtermaatschappijen van internationale huizen actief in het tv-productiesegment. Het moederbedrijf van het Vlaamse Fremantlemedia is wereldwijd actief in 31 landen en maakt deel uit van RTL Group. Deze laatste is in handen van Bertelsmann. In juni 2015 nam het Amerikaanse Warner Eyeworks over. Dit van oorsprong Nederlands productiehuis, heeft vestigingen in 17 landen waaronder België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Zodiak Belgium is een dochteronderneming van Zodiak Media, dat aanwezig is in 15 verschillende landen. Het Vlaamse productiehuis Blazhoffski is een dochteronderneming van Blazhoffski Nederland. Het Nederlandse Endemol heeft een netwerk van meer dan 80 dochterondernemingen in meer dan 30 landen waaronder Endemol België.

Ook bij de facilitaire bedrijven neemt de buitenlandse invloed toe. Begin 2017 verwierf Videohouse de aandelen in DB Video België en Luxemburg. DB Video wordt zo ook een onderdeel van Euro Media Group, moeder van Videohouse. Euro Media Group is een Franse leverancier van uitzendfaciliteiten en -diensten die actief is in zeven landen. Facilitair bedrijf PRG Projects is onderdeel van de Production Resource Group, die meer dan 40 filialen heeft over heel de wereld. Warner Bros Television Productions Belgium is onderdeel van Warner Bros. NEP Belgium is onderdeel van de NEP Group, een Amerikaans internationaal bedrijf.

Ook voor rechtenverwerving voelen de Vlaamse omroepen de concurrentie van internationale spelers. Zo kon de VRT in 2017 geen overeenkomst vinden met Eurosport, onderdeel van Discovery Communications, over de uitzendrechten van de Italiaanse wielerkoersen.

Via de participatie van Telenet in De Vijver Media in 2015 is Liberty Global, een Amerikaans conglomeraat, een van de moederorganisaties van omroeporganisatie SBS Belgium. Vroeger was dit in Finse handen (Sanoma).

Een aantal kleinere buitenlandse omroepen zoals Eleven Sports Network, Fox, Nickelodeon… richten zich op Vlaanderen (ze maken bv. voor hun reclamewerving gebruik van een Vlaamse reclameregie), maar zijn gevestigd in een ander land. Een recent voorbeeld hiervan is de in 2017 gelanceerde jongerenzender Viceland, een initiatief van het Amerikaanse bedrijf Vice Media. Hieronder een overzicht van buitenlandse zenders die zich via reclame richten op de Vlaamse markt en de reclameregie die ze hiervoor gebruiken.

Regie

Ondernemingsnummer

Soort regie

Televisieomroep

Medialaan nv    

432306234

Intern / Extern

Disney Channel, Disney Junior (Walt Disney Inc.), Nickelodeon, Nick Jr. (Viacom Inc.)

SBS Sales Belgium nv

456631755

Intern/Extern

 

Discovery Channel, TLC (Discovery Communications Inc.)

Transfer nv       

841954753

Extern

Stingray Brava (Stingray Digital Group Inc.), Comedy Central, MTV, Spike (Viacom Inc.), Eleven Sports 1, Eleven Sports 2, Eleven Sports 3 (Eleven Sports Network nv, 629964916), National Geografic, FOX (21st Century Fox), History (NBC Universal), Cartoon Network (Time Warner Inc.), Viceland (Vice Media), Xite (Xite Networks)

Tabel 112: Buitenlandse omroeporganisaties gericht op Vlaanderen

INFOFRAGMENT 29: BREXIT MEANS BREXIT

Ten gevolge van de Brexit moeten er meer dan duizend tv-zenders die momenteel in Europa uitzenden onder een Ofcom-licentie (mediaregulator van het Verenigd Koninkrijk) op zoek naar een nieuw EU-land om zich aan te melden. Volgens een studie van Expert Media Partners (EMP) staat België in de top vijf van aantrekkelijke landen om zich te vestigen. De studie hield rekening met regelgeving, zakelijke randvoorwaarden, wettelijk kader en taalbarrières.[232]

Ook SMIT’s policy brief van september 2017 schonk aandacht aan deze ontwikkeling. SMIT spoort het beleid aan om meer actief België en meer bepaald Brussel te promoten als een mogelijke vestigingsplaats voor mediabedrijven die momenteel in het Verenigd Koninkrijk gevestigd zijn.[233] 

Er zijn verschillende internationale niet-lineaire OTT televisiediensten waar Vlamingen van kunnen gebruikmaken. Voorbeelden zijn Amazon Prime, Netflix en Apple TV.

Ook binnen het segment distributie is de buitenlandse aanwezigheid aanzienlijk. Door de overname van het VRT-zenderpark betrad het Noorse Norkring als enige DVB-T netwerkbeheerder de Vlaamse markt voor omroeptransmissie. Satellietdienstenverdeler TV Vlaanderen wordt sinds december 2009 door de Luxemburgse M7 Group gecommercialiseerd. Ten slotte is er nog de kabelverdeler Telenet dat voor meer dan de helft eigendom is van het Amerikaanse Liberty Global en Orange Belgium dat eigendom is van het Franse Orange.

2.4.2.3        Geschreven pers

Er is weinig directe buitenlandse aanwezigheid in de Vlaamse geschreven pers.

De groep Sanoma Media Belgium is een dochtermaatschappij van het Finse Sanoma Oyj. De Finse groep is al een tijdje bezig met de herstructurering van haar Belgische tijdschriftenportfolio. Sanoma Media Belgium verkocht in 2015 en 2016 verschillende titels en ging nauwer samenwerken met de Nederlandse tak.

Het maandblad Elle is van oorsprong een Frans concept. Edition Ventures heeft een licentie voor de Belgische (Nederlandse en Franstalige) editie.

Als gevolg van de overname van Telegraaf Media Groep wordt de Nederlandse familie Van Puijenbroek de derde aandeelhouder (16,7%) van Mediahuis, naast Corelio (50,6%) en Concentra (32,7%).

2.4.3.4        Internet

De ondernemingen die belangrijke mediagerelateerde Vlaamse websites in hun beheer hebben, zijn hoofdzakelijk Vlaamse ondernemingen.

Het internet is echter het medium bij uitstek waar zeer eenvoudig internationale media kan geraadpleegd worden. Vooral de sociale medianetwerken dienen hier vermeld te worden. Deze zijn eigendom van Amerikaanse bedrijven en zijn erg populair in Vlaanderen. De populairste sociale media in Vlaanderen zijn YouTube (eigendom van Alphabet), Facebook en Instagram (eigendom van Facebook), Twitter en Snapchat. Door hun populariteit bij de Vlaamse mediagebruiker vloeien een groot deel van de Vlaamse advertentie-investeringen op het internet naar deze Amerikaanse bedrijven.

Naast sociale netwerken, zijn ook zoekmachines het vermelden waard. Zoekmachines zoals Google zijn voor veel Vlamingen dé toegangspoort tot het internet. Er is dus sprake van een Amerikaanse ‘gatekeeper’, waar Vlaamse mediabedrijven weinig vat op hebben.

De distributieschakel kent, zowel voor mobiel als voor vast internet, een grote internationale aanwezigheid doordat netwerkeigenaars en operatoren vaak buitenlandse aandeelhouders hebben.



[232] Robert Briel, “Brexit: over 1000 exported TV channels exposed”, https://www.broadbandtvnews.com/2017/09/18/brexit-over-1000-exported-tv-... geraadpleegd op 19/09/2017.

[233] Komorowski, M. (2017). The Brexit, the media industry and Belgium: time is running out for policy action. Policy brief van Studies Media Information Telecommunication (SMIT).