2.6 Roularta Media Group nv

2.6.1  STRUCTUUR EN AANDEELHOUDERS

Roularta Media Group werd in 1954 opgericht door Willy De Nolf. De familie De Nolf is nog steeds de voornaamste aandeelhouder (via Koinon Comm. VA), maar ondertussen is de onderneming ook beursgenoteerd. De tweede belangrijkste aandeelhouder is SA West Investment Holding, in handen van de familie Claeys.

Het bedrijf begon als uitgever van lokale weekbladen. Daarna breidde het zijn activiteiten systematisch uit waardoor er steeds meer titels werden opgenomen in de portfolio. Vanaf begin jaren negentig zette Roularta zijn internationale expansie in, met titels in Nederland, Duitsland, Slovenië, Servië, maar voornamelijk in Frankrijk (die in juni 2015 echter alle verkocht werden). Deze evoluties hebben hun gevolgen voor de groepsstructuur: daarin corresponderen de dochterondernemingen vaak met de titels of bedrijfsactiviteiten die één voor één werden overgenomen.

Op 1 juli 2015 fuseerde Roularta Media Group met een aantal ondernemingen die reeds tot de Roularta groep behoren. Meer specifiek gaat het dan over Roularta Printing, Biblo, De Streekkrant-De Weekkrantgroep, Euro DB, Le Vif Magazine, New Bizz Partners, Press New, Regie De Weekkrant, Roularta Business Leads, Roularta IT-Solutions, Roularta Publishing en de West-Vlaamse Media Groep. De ondernemingen fusioneren tot de vennootschap Roularta Media Group.

In 1987 was Roularta Media Group één van de Vlaamse uitgevers die aan de wieg stond van de Vlaamse Televisie Maatschappij (VTM), de eerste commerciële televisiezender in Vlaanderen. Anno 1998 opereerde die onder de benaming Vlaamse Media Maatschappij (VMMa) en bleven er met Roularta Media Group en De Persgroep (beide 50%) nog slechts twee aandeelhouders over. Ondertussen werd VMMa herdoopt tot Medialaan nv. Op de structuur en activiteiten van Medialaan werd hoger ingegaan onder een aparte subtitel.

Op 2 oktober 2017 werd aangekondigd dat er plannen zijn om Medialaan volledig over te dragen aan De Persgroep. Anderzijds zou Roularta de aandelen in Mediafin, de uitgever van zakenkrant de Tijd, overnemen van De Persgroep. Deze plannen moeten nog door de Mededingingsautoriteit goedgekeurd worden.

Het aandeelhouderschap bleef quasi identiek t.o.v. de vorige jaren en oogde in 2017 als volgt :

Tabel 59: Aandeelhouders Roularta Media Group nv

Aandeelhouder

% kapitaal

Koinon Comm. VA

56,92%

SA West Investment Holding

15,39%

Bestinver Gestión S.G.I.I.C. SA

7,6%

Eigen aandelen

4,66%

Individuele en institutionele beleggers

15,43%

Bron http://www.roularta.be/nl/roularta-op-de-beurs/het-aandeel/inkoop-eigen-... geraadpleegd op 8 augustus 2017

In 2016 kondigde de Spaanse investeringsgroep Bestinver aan zijn aandeel in Roularta te willen verminderen. Ondertussen is dit gedaald van 9,94% naar 7,6%. De participatie van individuele en institutionele beleggers steeg lichtjes.

Figuur 16: Organigram Roularta Media Group nv - tekstuele beschrijving figuur 16

Bron: VRM op basis van NBB

2.6.2  AANBOD ROULARTA MEDIA GROUP NV

2.6.2.1        Radio

De participatie van 50% in Medialaan(zie aparte bespreking) maakt dat Roularta Media Group actief is in het radiolandschap met twee landelijke private radio-omroeporganisaties: Qmusic en Joe.

2.6.2.2        Televisie

Door de deelname van 50% in Medialaan heeft Roularta Media Group belangen in TvBastards nv, het interne productiehuis van deze groep. In

Via Medialaan is Roularta Media Group voor 50% eigenaar van televisieomroeporganisaties VTM, Q2, KADET , VTMKzoom, CAZ (via Bites Europe) en Vitaya (die allen een lineair en niet-lineair aanbod hebben). Verder is er een niet-lineair aanbod (catch-up service) onder de benaming i-Watch en een uitsluitend lineair aanbod van Qmusic.

Ook via Medialaan heeft Roularta belangen in Stievie, het over-the-top-platform.

De zakelijke zender Kanaal Z is voor 100% in handen van Roularta Media Group (via Belgian Business Television nv). De catch-up service van Kanaal Z heet “look@Z”.

De groep is ook actief in het regionale televisielandschap door middel van deelnames in de Regionale Media Maatschappij (50%) en de exploitatie van Focus en WTV. Picstory is het interne productiehuis van de Regionale Media Maatschappij nv.

2.6.2.3        Geschreven pers

Roularta Media Group staat vooral bekend als de uitgever van periodieke bladen.

De oorsprong van de groep is de wekelijkse provinciekrant Krant van West-Vlaanderen met zijn elf edities: Het Brugsch Handelsblad, Het Kortrijks Handelsblad, De Weekbode (vijf verschillende edities), Het Wekelijks Nieuws (drie verschillende edities) en De Zeewacht.

Roularta Media Group deelt op haar website haar periodieke bladen als volgt in. Ze specifieert twee nieuwsmagazines, met name Knack (Franstalige tegenhanger: Le Vif/L’Express) en Sport Voetbal Magazine. Onder de noemer Business vallen Trends, Data News en de B2B-bladen zoals Balans, Fiscoloog, Grafisch Nieuws, M&C Magazine, TRV en Verpakkings- en Labelmagazine. Er zijn verschillende lifestyle magazines, namelijk Weekend Knack, Nest, Plus Magazine, Bodytalk, Ik Ga Bouwen, Trends Style en Steps. Ten slotte is er het entertainment-tijdschrift Focus Knack.

Knack, Focus Knack en Weekend Knack verschijnen in één pakket. Plusmagazine wordt via een joint venture met de Franse groep Bayard (Senior Publications) op de markt gebracht. Het tijdschrift Royals stopte in 2017.

Onder Roularta HealthCare ressorteren de Artsenkrant, de Apotheker, Belgian Oncology News en HealthCare magazine.

Roularta Media Group is uitgever van een aantal lokale mediatitels (Deze Week, De Zondag, De Wegwijzer, Tam-Tam, ’t Fonteintje, Het Gouden Blad, Steps City Magazine en Steps Deluxe). Deze Week is sinds eind 2016 de nieuwe naam van De Streekkrant.

In juli 2017 werd STERCK. een multimediamerk dat b2b 360°- marketingoplossingen aanbiedt voor de lokale zakenwereld in de provincies Antwerpen en Limburg overgekocht. Tot de activiteiten van Sterck behoort ook Sterck Magazine.

2.6.2.4        Internet

Roularta Media Group heeft een groot aantal websites in zijn portfolio.

Knack.be – levif.be is de nieuwssite waar de meeste andere (magazine)merken als rubrieken ondergebracht zijn: focus, grafisch-nieuws, ikgabouwen, insidebeleggen, kanaalz, kw (=Krant van West-Vlaanderen), moneytalk, nest, plus, sport/voetbalmagazine, trends en weekend.

Daarnaast zijn er de zogenaamde ‘classifieds’ websites: immovlan.be, gocar.be (beiden in joint venture met Rossel) en streekpersoneel.be

Tenslotte zijn er nog de B2B-titels met een aparte site zoals balans-bilan.be, fiscoloog.be, deapotheker.be, artsenkrant.com,tbi.be, en trv.be, en recent toegevoegd Sterck.

De belangrijkste titels uit de portefeuille hebben elk hun app en een aanwezigheid op de sociale media.

2.6.2.5        Divers en crossmediaal aanbod

Roularta Media Group nv heeft zijn eigen nationale reclameregie en een regionaal salesteam Roularta Local Media (Gratis Pers) en Digilocal.

Roularta Media Group heeft ook aandelen in reclameregie Regionale TV Media (50%) die de nationale reclameregie doet voor alle lokale Vlaamse televisiekanalen. Ook businesszenders Kanaal Z en Canal Z versterken vanaf 2017 reclameregie RTVM.

Roularta Media Group past een 360°-strategie toe waaronder line extensions, seminaries en events begrepen worden. Line extensions zijn bijvoorbeeld bijzondere uitgaves van een blad, reizen, boeken, cd’s, dvd’s, wijn of andere ‘plusproducten’. Wat events betreft, organiseert Roularta Media Group bijvoorbeeld de beurzen ‘Ondernemen/Entreprendre’, ‘Ondernemen in Vlaanderen’, en andere businessbeurzen.

Roularta Custom Media biedt organisaties de creatie van een magazine, app of nieuwsbrief aan.

Roularta Media Group is aandeelhouder van de jaarlijkse ‘Open Bedrijvendag’, samen met Voka, het Vlaams Netwerk van ondernemingen.

Trends Business Information (vroeger ‘Roularta Business Information) biedt bedrijfsinformatie aan.

Roularta Media Group heeft een participatie in Yellowbrick, dat een parkeer-app commercialiseert.

Via de business unit Digilocal helpt Roularta Local Media handelszaken reclame te maken via het web. Het zet ook in op Storesquare (samen met KBC en Unizo), een e-commerceplatform voor lokale handelaars. Zij betalen abonnementsgeld en een commissie en Roularta verzorgt de logistiek, de marketing en de ontwikkeling van hun webshop.

In 2016 startte Roularta Media samen met De Persgroep Advertising, Mediahuis Connect, IPM Advertising, Pebble Media, Proximus Skynet Advertising, Rossel Advertising en Trustmedia met een geautomatiseerd aankoopplatform voor digitale media: buymedia.be.

In september 2016 werd in samenwerking met Duval Union een acceleratorprogramma voor start-ups die bezig zijn met 'media tech' opgericht: Roularta Mediatech Accelerator.

In 2017 verenigde Roularta zich samen met Mediahuis, De Persgroep, Rossel, IPM en L’avenir.net om mobiele advertenties aan te bieden via één systeem, Mobilepremium.

2.6.2.6        Aanbod buiten Vlaanderen

Roularta Media Group is in sterke mate vertegenwoordigd in markten buiten Vlaanderen.

In Wallonië brengt Roularta Franstalige versies van al zijn magazines uit. Daarnaast geeft ze Télépro uit in joint venture met de Franse groep Bayard.

In Nederland en Duitsland brengt Roularta Media Group Plusmagazine op de markt via een joint venture met de Franse groep Bayard (Senior Publications Nederland en Duitsland). In Duitsland is Roularta Media Group nv in joint venture met Bayard ook uitgever van een reeks magazines voor kinderen en voor jonge moeders.

Sinds 2015 is Roularta niet meer actief in Frankrijk. Ze verkocht al haar Franse magazines en websites aan het Franse mediabedrijf Altice.

In Zeeuws-Vlaanderen verschijnt binnen het format van De Weekkrant het Zeeuwsch-Vlaams Advertentieblad.

De huisdrukkerij van Roularta Printing werkt ook voor (buitenlandse) klanten. In 2016 sloot de groep printcontracten af met o.a. The Economist en Playboy.

2.6.3  Overzicht merken Roularta

Tabel 60: Merkenoverzicht Roularta Media Group nv



[121] Vitaya Magazine wordt uitgegeven door De Persgroep, de moedermaatschappij van Medialaan, en kan dus niet tot de productportefeuille van Roularta gerekend worden.Bevendien ging Vitaya Magazine sinds februari 2017 samen met Goed Gevoel.