1.5.1 Crossmediale tendensen

Crossmedialiteit houdt in dat bedrijven verschillende mediavormen gaan gebruiken om dezelfde of verwante content te verspreiden naar een zo groot mogelijk publiek. Vaak wordt ook een breedspectrum reclameregie opgericht, waardoor adverteerders bij één aanspreekpunt een campagne over verschillende mediavormen heen kunnen starten. De laatste tijd gaan twee breedspectrum reclameregies soms samenwerken om zo een blok te vormen tegen de buitenlandse mediagiganten Facebook en Google.

In het verleden trad Sanoma het opvallendst in het voetlicht met een aantal crossmediale initiatieven zoals Story FM en Libelle TV maar gezien de herstructureringen zijn deze activiteiten afgestoten. Ook het crossmediale initiatief Vitaya magazine van Medialaan stopte, en ging op in het magazine Goed Gevoel.

De nieuwe, op vrouwen gerichte, netwerkradio HIT! kondigde in zijn aanvraagdossier wel aan dat ze naar synergiën zoeken met magazines: de inhoud die op HIT! besproken wordt op de radio kan tekstueel ook zijn weg vinden naar traditionele magazines in het medialandschap. Er zou hiervoor een structurele overeenkomst zijn afgesloten met Flair (Sanoma Media Belgium).[112]

Ook de nieuwe netwerkradio S-Radio van SBS Media Belgium kan dezelfde of verwante content van tv-zenders VIER, VIJF of ZES verspreiden, of andersom.

Corelio en Concentra verhuisden in 2017 verschillende media-initiatieven naar Mediahuis. Dat zijn de belangen in De Vijver Media, het gratis dagblad Metro, de Nederlandstalige- en de Franstalige radio Nostalgie en de exploitatie van de regionale tv-zenders ATV, TV Limburg, TV Oost en ROB TV. Dit biedt o.a. cross-mediale mogelijkheden voor regionaal nieuws, zeker in het licht van kranten die meer en meer video gebruiken op hun websites.

Bijna alle titels van de geschreven pers (kranten en tijdschriften) hebben een website en/of een aanwezigheid op sociale media. Ook dit zijn voorbeelden van crossmedialiteit.

Bij crossmedialiteit is vooral de sterkte van het merk en de merknaam belangrijk. Er is een tendens in het Vlaamse medialandschap om mediamerken uit te bouwen over de verschillende mediavormen heen. Voorbeelden hiervan zijn BRUZZ, Sporza en Q.

In 2015 fuseerden de drie verschillende vzw’s van FM Brussel (stadsradio), TV Brussel (regionale zender) en Brussel Deze Week (weekblad, nieuwswebsite en drietalig uitmagazine) tot de vzw ‘Vlaams-Brusselse Media’. Sinds 2016 opereren al deze media onder de merknaam BRUZZ. Ook intern is er sprake van crossmediale samenwerking : één gecentraliseerde redactie levert de inhoud voor zowel het radiostation, het televisiekanaal, de nieuwssite als het weekblad en magazine.[113]

Sporza is het sportmerk van de VRT. Sporza is niet gebonden aan een specifieke mediavorm. Radio- en tv-uitzendingen met sportverslaggeving gebruiken de noemer Sporza, of ze nu op Eén, Canvas of Radio 1 uitgezonden worden. Er bestaat ook een website en een app met dezelfde naam.

Een laatste voorbeeld is ‘Q’. Qmusic is het radiostation van Medialaan. In 2016 herdoopte Medialaan haar tv-zender 2BE om tot Q2. Ze wil expliciet de link leggen tussen het radiostation en de tv-zender en wil de tv-zender heroriënteren naar een breed publiek van jongvolwassenen. Dit is een goed voorbeeld van het belang van een sterk merk: Q is een sterker merk dan 2BE. Dat Q oorspronkelijk een radiomerk is, hoeft geen bezwaar te zijn. In augustus 2016 lanceerde Medialaan ook een overkoepelende app met de naam ‘You Make Us Q’ voor iOS en ‘Q’ voor Android.

Ook op het vlak van reclame bestaan verschillende crossmediale initiatieven. The Pool ontwikkelt crossmediale reclamecampagnes voor adverteerders en kan putten uit de portfolio van Mediahuis, Humo, Sanoma Media en SBS Belgium.

Vanaf 2018 bundelen De Persgroep Publishing en Medialaan hun reclameregie in een joint-venture, Morfeus, met elk een belang van 50 procent. Zo kunnen bedrijven bijvoorbeeld zowel in Het Laatste Nieuws als op VTM adverteren. Op deze manier willen ze de strijd aangaan met Google en Facebook.

De openbare omroep werkt voor de productie van content met één productiehuis voor alle netten op alle media: Media en productie. Daarnaast is er de directie “VRT informatie” die op haar beurt VRT Nieuws en VRT Sport onder zich heeft. Dat luik van de productie zit dus nog apart. Bovendien heeft de VRT een aparte cel, VRT Start Up, om zijn merken beter te laten aansluiten bij de wensen van de consument.

Medialaan richtte in 2016 een nieuw intern online productiehuis op, Kameraki. Ze creëren zowel online content voor de eigen merken van Medialaan als webexclusieve content, los van de merken. In 2017 begonnen ze met het Contour-project, een online beauty- en fashionkanaal. Medialaan startte in 2017 ook een nieuwe creatieve cel, FC Panache. Dat bedenkt ideeën voor tv, radio of marketingdoeleinden. Onder andere de actie “Beken kleur tegen terreur”, die Qmusic na de aanslagen in Manchester opstartte, ontstond bij FC Panache.

Als laatste voorbeeld vermelden we de uitgeverijen die de link leggen met het televisiegebeuren.

WPG Uitgevers werkt samen met Woestijnvis, VIER en VIJF. Door de samenwerking kan het boeken uitgeven die gelinkt zijn aan de tv-programma’s van Woestijnvis, zoals bijvoorbeeld “Het Slimste Boek Ter Wereld”. De publicaties vallen onder de merknaam DRIE. De uitgeverij brengt ook de stripreeks gebaseerd op de serie FC de Kampioenen uit.



[112] Aanvraagdossier Hit! FM. Bijlage 13 strategische visie.

[113] Focus Knack, “Bruzz: Gloednieuw Brussels mediamerk gaat woensdag van start”, http://focus.knack.be/entertainment/tv-radio/bruzz-gloednieuw-brussels-mediamerk-gaat-woensdag-van-start/article-normal-693461.html, 19 april 2016.