1.4.3 Aggregatie: website-eigenaars

De websitebeheerder zorgt ervoor dat de website vorm krijgt en visualiseert de inhoud die de contentleverancier aanlevert.

Om het internetsegment dat tot de Vlaamse mediasector gerekend kan worden af te bakenen zullen er een aantal keuzes gemaakt moeten worden. Er zijn immers maar liefst 1 573 620 geregistreerde ‘.be” websites en 6665 “.vlaanderen” websites.[101]

In het rapport worden volgende criteria gehanteerd:

  • De domeinnaam moet eigendom zijn van een Vlaamse onderneming.
  • De op het Vlaamse publiek gerichte informatie die beschikbaar gesteld wordt via de website moet ofwel het equivalent zijn van een klassiek mediaproduct, aangeboden worden door een onderneming die reeds op een andere wijze actief is in de Vlaamse mediasector, ofwel moet de inhoud vergelijkbaar zijn met die van een “klassiek” mediaproduct.

In Tabel 37 worden de belangrijkste websites en ondernemingen die beantwoorden aan de eerste delen van bovenstaande definitie samengebracht. Het gaat om websites die het equivalent zijn van klassieke mediaproducten en/of aangeboden worden door ondernemingen die reeds op een andere wijze actief zijn in de Vlaamse mediasector. De Franstalige websites worden hier niet in opgenomen. De websites die geen eigendom zijn van een klassiek mediabedrijf, maar wel als een Vlaamse mediawebsite beschouwd kunnen worden, zijn in Tabel 38 opgelijst.

Een noemenswaardige wijziging in 2017 is de overname van de website zita.be door Mass Transit Media (uitgever van de gratis krant Metro). Deze wordt overgenomen van Telenet.

De Persgroep Publishing heeft livios.be, een portaalsite gericht op bouwers en verbouwers, overgenomen.

De artikels op Humo.be zullen vanaf 2018 betalend worden. Elke dag zullen vijftien nieuwe artikels of video’s verschijnen. Toegang wordt gratis voor papieren abonnees maar betalend (via een maandelijkse bijdrage) voor andere bezoekers.[102]

Sterck magazine werd overgenomen door  Roularta.

Deredactie.be, de nieuwssite van de VRT, werd in augustus 2017 omgedoopt tot vrtnws.be. De website werd ook vernieuwd.

Begin 2017 lanceerde de openbare omroep VRT NU, een videosite waarop je live de VRT-kanalen kan bekijken, alsook verschillende programma’s kan herbekijken.

Onderneming

Ondernemings-nummer

Website

De Persgroep Publishing nv

403506340

dagallemaal.be, demorgen.be, goedgevoel.be, goestingmagazine.be, hln.be, humo.be, livios.be, regiojobs.be, spaargids.be, tvfamilie.be, teveblad.be, tweakers.net, vacature.com

Edition Ventures Woman nv

480152077

elle.be

Mass Transit Media nv

472432659

metrotime.be, zita.be

Mediafin nv

404800301

tijd.be

Mediahuis nv

439849666

gva.be, hbvl.be, hebbes.be, inmemoriam.be, jetmagazine.be, jobat.be, koopjeskrant.be, Made In websites (per provincie + Kempen en Mechelen), nieuwsblad.be, standaard.be, vroom.be, xpats.com, zimmo.be

Medialaan nv

432306234

caz.be, joe.be, kadet.be, q2.be, qmusic.be, vitaya.be, vtm.be, vtmkzoom.be, vtmnieuws.be

Minoc Media Services bvba

540779552

 

clickx.be, pcmag.com, shoot.be, smartbiz.be, techpulse.be, twinkle.be, zdnet.be

Njam! nv

830498855

njam.tv

Produpress cva

426753973

autogids.be, autowereld.be, autoscout24.be, immoweb.be

Proximus nvpr

202239951

skynet.be

Roularta Media Group nv

434278896

immovlan.be, gocar.be, gostarters.be, knack.be (en subsites datanews, focus, grafisch-nieuws, ikgabouwen.be, insidebeleggen, kanaalz, kw, moneytalk, nest, plus, sport/voetbalmagazine, trends, weekend), streekpersoneel.be, trv.be, balans-bilan.be, fiscoloog.be, artsenkrant.com

Sanoma Media Belgium nv

404802477

Attitude.be, feeling.be, flair.be (met subsite fashionista), kieskeurig.be, lamaisonvictor.com, libelle.be, libelle-lekker.be, lovingyou.be, magstore.be, shedeals.be, vtwonen.be, zappy.be

SBS Belgium nv

473307540

vier.be, vijf.be, zestv.be

Studio 100 TV nv

540814788

Studio 100 tv

Telenet bvba

473416418

playsports.be

Uitgeverij Cascade nv

454679283

bahamontes.be, demotorsite.be, eoswetenschap.eu, for-girls-only.be, moto-online.be, primo.eu

Vlaanderen Eén nv

890243036

Nostalgie.eu

VRT nv

244142664

 

canvas.be, een.be, flandreinfo.be, flandersnews.be, flanderninfo.be, klara.be, ketnet.be, mnm.be, radio1.be, radio2.be, radioplus.be, sporza.be, stubru.be, vrtnu.be, vrtnws.be

Tabel 37: Websites in de Vlaamse mediasector

Er zijn enkele Vlaamse nieuwssites en magazines die uitsluitend op het internet bestaan en geen link hebben met een ander mediaproduct. In Tabel 38 geven we een overzicht van de organisaties achter enkele websites die we tot de Vlaamse media kunnen rekenen, maar niet behoren tot een grotere mediagroep.

Enkele van deze websites hebben zich verenigd onder de koepel Media.21 en ijveren voor een mediabeleid dat zich richt op digitale innovatie.[103]

Onderneming

Ondernemingsnummer

Website

Bird’s Eye bvba

824594723

Charliemag.be

De Werktitel cvba

841795989

Apache.be

Express.be bvba

461913109

Express.live

GetBasic vzw

457355493

DeWereldMorgen.be

GMGroup nv

464231310

Newsmonkey.be

Stem in ’t kapittel vzw

521886427

Doorbraak.be

Uitgeverij ’t Pallieterke nv

404788324

Sceptr.net

Tabel 38: Vlaamse (nieuws)sites niet gelieerd aan een andere mediavorm

INFOFRAGMENT 18: “KRANTEN IN DE KLAS” WORDT VERBREED TOT “NIEUWS IN DE KLAS”

Na 13 edities van “Kranten in de Klas” werd het educatieve initiatief van de Vlaamse Overheid eind 2016 omgedoopt tot “Nieuws in de Klas”. Mediawijs, het Vlaams Kenniscentrum voor Mediawijsheid, wordt voor de eerste maal betrokken. Met “Kranten in de Klas” konden leerkrachten kranten aanvragen voor hun leerlingen. Met “Nieuws in de Klas” worden nieuwsmedia breder opgevat en worden ook verschillende digitale nieuwsbronnen, zoals onafhankelijke nieuwssites, betrokken. Het doel blijft hetzelfde: leerlingen in contact brengen met en leren omgaan met nieuwsmedia.[104]

Bij sociale media beschouwen we het platform zelf als de aggregatieschakel. De sociale media die volgens het Digimeterrapport het populairst zijn in Vlaanderen zijn eigendom van Amerikaanse bedrijven.[105] De Vlaamse media dienen, net zoals de andere gebruikers, de gebruiksvoorwaarden van deze websites te respecteren.

Onderneming

Ondernemingsnummer

Sociaal Netwerk

Alphabet (met dochteronderneming Google)

-

Google Plus

YouTube

Facebook

 

-

 

Facebook

Instagram

Snap

-

Snapchat

Twitter

-

Twitter

Tabel 39: Populairste sociale netwerken in Vlaanderen

 

 INFOFRAGMENT 19: GOOGLE ONDERSTEUNT TRADITIONELE MEDIA

In 2015 lanceerde Google een project waarin ze samenwerkt met Europese nieuwsmedia, genaamd Digital News Initiative. Het doel is om te investeren in een duurzaam digitaal ecosysteem voor kwaliteitsjournalistiek en innovatie in digitale journalistiek te promoten. Google trekt daarvoor 150 miljoen euro uit, verspreid over drie jaar.

In 2016 kregen zes Belgische projecten samen 2,26 miljoen euro uit het fonds. Het gaat om projecten van De Persgroep, Mediahuis, Roularta, Mediafin, Newsmonkey in samenwerking met VRT en iMinds en ten slotte een project van Rossel, IPM en L’Avenir.

In 2017 krijgen nog eens twee Belgische projecten steun van Google.

Sanoma krijgt ondersteuning bij het maken van een tool die journalisten helpt om Virtual Reality verhalen te maken en te publiceren.

Mediahuis en VRT willen onder de noemer ‘Wave’ een nieuwe luisterervaring ontwikkelen die op een gepersonaliseerde manier nieuwsverhalen en actuele thema’s tot bij de luisteraar brengt.

 


[101] DNS Belgium, “Totaal aantal registraties”, www.dnsbelgium.be, geraadpleegd op 4 augustus 2017.

[102] Belga, “Website Humo wordt binnenkort volledig betalend”, 8 augustus 2017, http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/cultuur%2Ben%2Bmedia/media/1.3042448.

[103] Media21 bestaat uit Apache, Express, Newsmonkey, Doorbraak, StampMedia, DeWereldMorgen, MO*, rekto:verso en Zeronaut.

[104] (s.n.), “Sven Gatz lanceert Nieuws in de Klas”, Inside TV, nr 534, 16 november 2016, p. 2.

[105] De Marez, L. en Vanhaelewyn, B., Digimeter 2016. Measuring digital media trends in Flanders, 2016., https://www.imec-int.com/digimeter.