
  
 
 
 

ALGEMENE KAMER 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

ZAAK VAN VRM 
 

t. VZW REGIONALE TELEVISIE VLAAMS-
BRABANT-HALLE-VILVOORDE 

 
(dossier nr. 2013/093) 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

BESLISSING 
nr. 2013/011 

 
17 juni 2013





 VRM t. VZW RING TV 1 

 
 
In de zaak van VRM tegen VZW Regionale Televisie Vlaams-
Brabant-Halle-Vilvoorde, 
 
De Vlaamse Regulator voor de Media (algemene kamer), samengesteld 
uit: 
 
 Dhr E. BREWAEYS, voorzitter, 
 Dhr C. ADAMS, ondervoorzitter, 

Dhr R. LANNOO, 
Mevr  P. VALCKE,  
Mevr  K. VAN DER PERRE, leden 

  
en  Dhr D. PEEREMAN, griffier, 
 

Na beraadslaging op 17 juni 2013, 
Neemt op dezelfde datum de volgende beslissing: 

 
 
 
PROCEDURE 
 
 
1. Ingevolge de algemene opdracht, vastgesteld bij kaderbeslissing van 31 
mei 2010 tot het uitvoeren van een regelmatige monitoring van de Vlaamse 
televisieomroeporganisaties, heeft de onderzoekscel van de Vlaamse 
Regulator voor de Media (hierna: de VRM) de uitzendingen van de 
particuliere regionale televisieomroeporganisaties op 23 februari 2013 van 
14 uur tot 17 uur, onderzocht. 
 
Het betreft hier onder meer de uitzendingen van het omroepprogramma 
Ring TV van VZW Regionale Televisie Vlaams-Brabant-Halle-Vilvoorde. 
 
 
2. Op 6 mei 2013 legt de onderzoekscel van de VRM aan de algemene 
kamer van de VRM een rapport voor inzake de naleving van de 
regelgeving. 
 
 
3. Op 13 mei 2013 beslist de algemene kamer van de VRM om, op basis 
van dat onderzoeksrapport, tegen VZW Regionale Televisie Vlaams-
Brabant-Halle-Vilvoorde (hierna : Ring TV), met maatschappelijke zetel 
Luchthavenlaan 22 te 1800 Vilvoorde, een procedure op tegenspraak op te 
starten.  
 
 
4. Deze beslissing wordt samen met het onderzoeksrapport bij 
aangetekende brief van 22 mei 2013 aan Ring TV meegedeeld. 



2 VRM t. VZW RING TV 

 
 
5. De VRM ontvangt de schriftelijke opmerkingen van Ring TV op 5 juni 
2013. 
 
 
6. Op de zitting van 17 juni 2013 wordt Ring TV vertegenwoordigd door 
Dirk De Weert. 
  
 
 
 
 
DE FEITEN 
 
 
7.1. De onderzoekscel stelt vast dat Ring TV tijdens de onderzochte 
periode een programmatie in lusvorm uitzendt met onder meer het 
programma ‘Viva!’. 
 
 
7.2. Het programma ‘Viva!’ wordt door de omroeporganisatie aan- en 
afgekondigd als een publi-reportage. Volgens de onderzoekscel bestaat 
het echter uit een reportage ‘Beste Junior Kok 2013’ en een reportage 
‘Viva!Wonen Lifestyle’ en wordt het nadien gevolgd door een publi-
reportage voor ‘Poortcenter’. Volgens de onderzoekscel had enkel de publi-
reportage voor ‘Poortcenter’ als publi-reportage moeten worden aan- en 
afgekondigd. 
 
Het uitzenden van een publi-reportage die niet duidelijk als dusdanig 
herkenbaar wordt gemaakt strookt volgens de onderzoekscel niet met de 
toepassing van artikel 79, § 1, en artikel 81, § 5, van het decreet van 27 
maart 2009 betreffende radio-omroep en televisie (hierna: het 
Mediadecreet). 
 
 
7.3. Er komen diverse visuele uitingen van commerciële communicatie in 
het programma ‘Viva!’ voor waardoor er sprake zou zijn van 
productplaatsing zoals gedefinieerd in artikel 2, 30°, van het Mediadecreet. 
 
Volgens de onderzoekscel stemt het ontbreken van een adequate 
verwittiging van de kijker door de afwezigheid van het PP-logo bij het begin 
en aan het einde van het programma niet overeen met de toepassing van 
artikel 100, § 1, 4°, van het Mediadecreet en artikel 1 tot en met 3 van het 
besluit van de Vlaamse Regering van 10 september 2010 betreffende het 
gebruik van een logo voor de aanduiding van productplaatsing (hierna : het 
besluit van 10 september 2010). 
 
 



 VRM t. VZW RING TV 3 

 
 
 
 
TOEPASSELIJKE REGELS 
 
 
 
8.1. Artikel 79, § 1, van het Mediadecreet bepaalt : 
 
“Televisiereclame, zelfpromotie uitgezonderd, en telewinkelen moeten 
duidelijk herkenbaar zijn en moeten kunnen worden onderscheiden van 
redactionele inhoud. Zonder afbreuk te doen aan het gebruik van nieuwe 
reclametechnieken, moeten reclame en telewinkelen met visuele en/of 
akoestische en/of ruimtelijke middelen van andere onderdelen van het 
programma worden gescheiden. 
 
De bepalingen van deze paragraaf zijn eveneens van toepassing op 
teletekst.” 
 
 
8.2. Artikel 81, § 5, van het Mediadecreet luidt als volgt : 
 
“ De regionale en private lineaire televisieomroeporganisaties mogen publi-
reportages uitzenden die niet in aanmerking worden genomen bij de 
berekening van de percentages vermeld in § 2 van dit artikel, mits deze 
publi-reportages in overeenstemming zijn met alle bepalingen van dit 
hoofdstuk. 
 
Onder publi-reportages wordt begrepen commerciële communicatie die 
meer tijd in beslag neemt dan reclamespots omdat het accent ligt op 
redactionele en informatieve inhoud.” 
 
 
8.3. Artikel 100, § 1, 4°, van het Mediadecreet bepaalt :  
 
“De programma’s die productplaatsing bevatten, voldoen aan al de 
volgende voorwaarden :  
 
(…) 
 
4° als het programma in kwestie is geproduceerd of besteld door de 
omroeporganisatie zelf of door een aan hem verbonden onderneming, 
worden de kijkers duidelijk gewezen op de aanwezigheid van 
productplaatsing. Het programma in kwestie wordt in het begin en op het 
einde ervan, en als het na een reclamepauze wordt hervat, op passende 
wijze als zodanig aangeduid om verwarring bij de kijkers te voorkomen. De 
Vlaamse Regering kan daarover nadere regels bepalen.” 
 



4 VRM t. VZW RING TV 

 
 
 
 
8.4. De artikelen 1 tot 3 van het besluit van 10 september 2010 schrijven 
voor: 
 
‘Artikel 1. Omroeporganisaties wijzen de kijkers op de aanwezigheid van 
productplaatsing in de programma's zoals vermeld in artikel 100, § 1, 4°, 
van het decreet van 27 maart 2009 betreffende radio-omroep en televisie, 
door het tonen van het logo dat in de bijlage bij dit besluit is opgenomen. 

Art. 2. De manier waarop het logo, vermeld in artikel 1, in beeld wordt 
gebracht, voldoet aan de volgende criteria: 

1° het wordt op een duidelijke en contrasterende wijze gedurende ten 
minste vijf seconden ononderbroken in beeld gebracht in het begin van het 
programma, op het einde van het programma en na elke hervatting van het 
programma na een reclamepauze; 

2° het wordt rechts bovenaan of rechts onderaan in beeld gebracht en 
voldoet aan de volgende minimumnormen : 

a) grootte : 1) SD : breedte 35 px en hoogte 35 px; 

  2) HD : - resolutie 720 lijnen : breedte 42 px en hoogte 42 px; 

   - resolutie 1080 lijnen : breedte 63 px en hoogte 63 
px; 

b) kleur : 255 (R) 255 (G) 255 (B) / 0 (R) 0 (G) 0 (B); 

c) transparantie : 45 %. 

Art. 3. Het logo, vermeld in artikel 1, wordt op een neutrale manier in beeld 
gebracht. De aanduiding van de aanwezigheid van productplaatsing in een 
programma mag de producten of de diensten waarop de productplaatsing 
betrekking heeft, niet vermelden of vertonen.’ 

 

 
 
 



 VRM t. VZW RING TV 5 

 
 
 
A. Argumenten van de aangeklaagde omroeporganisatie. 
 
 
9.1. Ring TV voert aan dat de programmatitel ‘Viva!’ een vlag is die vele 
ladingen dekt. In de meeste gevallen zijn de hoofdbestanddelen de 
culinaire rubriek ‘Van de Kaart’ en de rubriek ‘Viva! Wonen’ maar in functie 
van het seizoen kan één van die onderdelen vervangen of aangevuld 
worden door zoals op 23 februari 2013 het geval was de reeks ‘Junior Kok 
2013’. 
 
Het gaat daarbij telkens om redactionele inhoud, maar de 
omroeporganisatie dacht dat sommige rubrieken of onderdelen als publi-
reportage geïnterpreteerd zouden kunnen worden. Om problemen te 
vermijden heeft Ring TV het hele programma onder de noemer publi-
reportage geplaatst. 
 
De omroeporganisatie wijst er op dat ze te goeder trouw hebben 
gehandeld, zonder de bedoeling de kijker te misleiden. De vermelding van 
publi-reportage voor en na het hele programma zal voortaan achterwege 
gelaten worden en nog enkel gebruikt worden bij ‘echte’ publi-reportages 
zoals die van ‘Poortcenter’. 
 
9.2. Het ontbreken van het PP-logo is een eenmalige vergetelheid van de 
monteur. Ring TV voegt een aantal schermafdrukken uit afleveringen van 
het programma van het afgelopen jaar toe om aan te tonen dat het PP-logo 
telkens wel aanwezig was. 
 
 
 
 
B. Beoordeling. 
 
 
10.1. De omroeporganisatie erkent alle vaststellingen van de 
onderzoekscel. 
 
 
10.2. Uit de beelden blijkt dat het programma ‘Viva!’ uit twee reportages 
met redactionele inhoud bestaat, nl. de reportage ‘Beste Junior Kok 2013’ 
en ‘Viva! Wonen Lifestyle’.  Men heeft hier niet te maken met publi-
reportages. 
De reportage voor ‘Poortcenter’, die na het programma ‘Viva!’ werd 
uitgezonden, is daarentegen een publi-reportage die als dusdanig moest 
worden aan- en afgekondigd. 
 
 



6 VRM t. VZW RING TV 

 
 
 
Door het uitzenden van een publi-reportage zonder deze duidelijk 
afzonderlijk als dusdanig herkenbaar te maken, begaat Ring TV een 
inbreuk op artikel 79, § 1, en artikel 81, § 5, van het Mediadecreet. 
 
 
10.3. Uit het onderzoek en de beelden blijkt dat het logo voor 
productplaatsing aan het begin en het einde van het programma ‘Viva!’ 
ontbreekt. 
 
Hieruit volgt dat de omroeporganisatie een inbreuk heeft begaan op artikel 
100, § 1, 4°, van het Mediadecreet en de artikelen 1 tot en met 3 van het 
besluit van 10 september 2010. 
 
 
 
 
OM DEZE REDENEN, BESLIST DE VLAAMSE REGULATOR 
VOOR DE MEDIA 
 

In hoofde van VZW Regionale Televisie Vlaams-Brabant-Halle-Vilvoorde 
een inbreuk vast te stellen op de artikelen 79, § 1, 81, § 5, en 100, § 1, 4°, 
van het Mediadecreet en de artikelen 1 tot en met 3 van het besluit van 10 
september 2010; 
 
Overeenkomstig artikel 228, 1°, van het Mediadecreet VZW Regionale 
Televisie Vlaams-Brabant-Halle-Vilvoorde te waarschuwen. 
 
 

Aldus uitgesproken te Brussel op 17 juni 2013. 
 
 

 D. PEEREMAN E. BREWAEYS 
 griffier voorzitter 

 
 

Tegen deze beslissing kan beroep tot nietigverklaring worden aangetekend bij de 
Raad van State. Dat beroep moet worden ingesteld bij aangetekende brief binnen 
zestig dagen na de kennisgeving, overeenkomstig de bepalingen van de 
gecoördineerde wetten op de Raad van State en het besluit van de regent van 23 
augustus 1948 tot regeling van de rechtspleging voor de afdeling 
bestuursrechtspraak van de Raad van State. 


	ALGEMENE KAMER
	ZAAK VAN VRM
	BESLISSING

