
  
 
 
 

ALGEMENE KAMER 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

ZAAK VAN VRM 
 

t. VZW NIET-OPENBARE 
TELEVISIEVERENIGING BRUSSEL 

 
(dossier nr. 2012/058) 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

BESLISSING 
nr. 2012/021 

 
25 juni 2012





 VRM t. VZW TV BRUSSEL 1 

 
 
In de zaak van VRM tegen VZW Niet-Openbare 
Televisievereniging Brussel, 
 
De Vlaamse Regulator voor de Media (algemene kamer), samengesteld 
uit: 
 
 Dhr E. BREWAEYS, voorzitter, 
 Dhr C. ADAMS, ondervoorzitter, 

Dhr R. LANNOO, 
Mevr  P. VALCKE, 
Mevr  K. VAN DER PERRE, leden 

  
en  Dhr D. PEEREMAN, griffier, 
 

Na beraadslaging op 25 juni 2012, 
Neemt op dezelfde datum de volgende beslissing: 

 
 
PROCEDURE 
 
1. Ingevolge de algemene opdracht, vastgesteld bij kaderbeslissing van 31 
mei 2010 tot het uitvoeren van een regelmatige monitoring van de Vlaamse 
televisieomroeporganisaties, werden door de onderzoekscel van de 
Vlaamse Regulator voor de Media (hierna: de VRM) de uitzendingen van 
de particuliere regionale televisieomroeporganisaties op 13 maart 2012 van 
18 uur tot 21 uur, onderzocht.  
 
Het betreft hier onder meer de uitzendingen van het omroepprogramma 
TV-Brussel van VZW Niet-Openbare Televisievereniging Brussel.  
 
2. Op 15 mei 2012 legt de onderzoekscel van de VRM aan de algemene 
kamer van de VRM een rapport voor inzake de naleving van de 
regelgeving. 
 
3. Op 21 mei 2012 beslist de algemene kamer van de VRM om, op basis 
van dat onderzoeksrapport, tegen VZW Niet-Openbare Televisievereniging 
Brussel (hierna: TV Brussel), met maatschappelijke zetel Flagey-gebouw 
Belvédèrestraat 27 te 1050 Brussel, een procedure op tegenspraak op te 
starten.  
 
4. De beslissing om een procedure op tegenspraak op te starten wordt 
samen met het onderzoeksrapport bij aangetekende brief van 24 mei 2012 
aan TV Brussel meegedeeld. 
 
5. VRM ontvangt op 5 juni 2012 de schriftelijke opmerkingen van TV 
Brussel. 
 



2 VRM t. VZW TV BRUSSEL 

6. TV Brussel maakt geen gebruik van de mogelijkheid om de schriftelijke 
opmerkingen mondeling te komen toelichten op een hoorzitting van 25 juni 
2012. 
 
 
DE FEITEN 
 
7. De onderzoekscel stelt vast dat tijdens de onderzochte periode aan het 
einde van elke lus een pancarte verschijnt met 1 visuele 
sponsorvermelding (‘Met dank aan kapper : Voteforpedro’). 
 
Volgens de onderzoekscel blijkt uit deze visuele sponsorvermelding de 
feitelijke sponsoring van het journaal door de kapperszaak of 
haartooisponsor van de presentator van het programma ‘Brussel Vandaag’, 
dat als een journaal moet worden beschouwd. 
 
Hoewel de visuele sponsorvermelding ongeveer één minuut na het 
feitelijke einde van het journaal verschijnt (na een aankondigingsspot en 
een reclamespot), kan die sponsorvermelding enkel betrekking hebben op 
de nieuwspresentator als centrale figuur in het journaal. Het programma in 
kwestie is immers het enige programma en bijgevolg ook het enige 
programma met een presentator. 
 
Volgens de onderzoekscel stemt het vermelden van de haartooisponsor 
van de nieuwspresentator niet overeen met de toepassing van artikel 96 
van het decreet van 27 maart 2009 betreffende radio-omroep en televisie 
(hierna: het Mediadecreet). 
 
 
 
TOEPASSELIJKE REGELS 
 
8. Artikel 96, eerste lid, van het Mediadecreet bepaalt :  
 
“Journaals en politieke informatieprogramma’s mogen niet worden 
gesponsord.”  
 
 
A. Argumenten van de aangeklaagde omroeporganisatie. 
 
9. TV Brussel erkent een haartooisponsor te hebben maar de presentator 
op 13 maart 2012 maakte geen gebruik van deze sponsordiensten. De 
omroeporganisatie somt vier magazines op waarvoor de 
sponsorvermelding wel geldt (‘Brussels International’ – ‘Weekoverzicht’ – 
‘Klas in de Media’ – ‘Brussel Sport’). 
 
TV Brussel merkt op dat de sponsorvermelding duidelijk afgescheiden van 
het nieuws stond wat voldoende geacht werd om er geen link meer mee te 
maken. 



 VRM t. VZW TV BRUSSEL 3 

Voortaan zal de sponsorvermelding enkel worden vermeld wanneer de 
bewuste magazines worden uitgezonden. 
 
 
 
B. Beoordeling. 
 
10. Uit het onderzoek blijkt dat tijdens de onderzochte periode het 
programma ‘Brussel Vandaag’, het journaal in kwestie, het enige 
programma in de uitzendlus is en dus ook het enige programma met een 
presentator. 
De sponsorvermelding kan daarom dan ook alleen maar betrekking hebben 
op de nieuwspresentator als centrale figuur in het journaal, zelfs al  
verschijnt de sponsorvermelding ongeveer één minuut na het feitelijke 
einde van het journaal (na een aankondigingsspot en een reclamespot). 
Het verweer van TV Brussel wordt daarom niet aanvaard. 
 
Het vergemakkelijken van en bijdragen tot de productie van het programma 
‘Brussel Vandaag’ door de betrokken sponsor is visueel duidelijk door de 
haartooi van de presentator. 
 
De VRM heeft reeds geoordeeld dat het leveren van faciliteiten of diensten 
zoals bijvoorbeeld kleding en haartooi, moet worden beschouwd als een 
bijdrage aan de financiering van het programma met het doel naam, 
handelsmerk, imago, activiteiten of producten meer bekendheid te geven 
en dus beantwoordt aan de definitie van sponsoring, zoals vastgelegd in 
artikel 2, 41°, van het Mediadecreet (beslissingen nr. 2012/010 dd. 14 mei 
2012 – nr. 2011/032 dd. 28 november 2011 - nr. 2011/020 dd. 26 
september 2011 – nr. 2010/004 dd. 18 januari 2010 – nr. 2008/072 dd. 17 
november 2008 – nr. 2007/047 dd. 19 oktober 2007). 
 
Hieruit volgt dat TV Brussel met het vermelden van de haartooisponsor op 
het einde van de uitzendlus op 13 maart 2012 een inbreuk begaan heeft op 
artikel 96, eerste lid, van het Mediadecreet. 
 
Rekening houdende met de gegeven omstandigheden is een 
waarschuwing in dit geval een gepaste sanctie. 
 
 
 
 
OM DEZE REDENEN, BESLIST DE VLAAMSE REGULATOR 
VOOR DE MEDIA 
 

In hoofde van VZW Niet-Openbare Televisievereniging Brussel een inbreuk 
vast te stellen op artikel 96 van het Mediadecreet; 
 



4 VRM t. VZW TV BRUSSEL 

Overeenkomstig artikel 228, 1°, van het Mediadecreet VZW Niet-Openbare 
Televisievereniging Brussel te waarschuwen. 
 

Aldus uitgesproken te Brussel, op 25 juni 2012. 
 
 

 D. PEEREMAN E. BREWAEYS 
 griffier voorzitter 

 
 
 
 
 

Tegen deze beslissing kan beroep tot nietigverklaring worden aangetekend bij de 
Raad van State. Dat beroep moet worden ingesteld bij aangetekende brief binnen 
zestig dagen na de kennisgeving, overeenkomstig de bepalingen van de 
gecoördineerde wetten op de Raad van State en het besluit van de regent van 23 
augustus 1948 tot regeling van de rechtspleging voor de afdeling 
bestuursrechtspraak van de Raad van State. 


	ALGEMENE KAMER
	ZAAK VAN VRM
	t. VZW NIET-OPENBARE TELEVISIEVERENIGING BRUSSEL
	BESLISSING

