Veranderingen in het medialandschap

Op 2 oktober 2017 werd er een transactie aangekondigd waarmee Roularta haar aandelen in Medialaan zou overdragen aan De Persgroep. Daarmee zou Medialaan integraal deel gaan uitmaken van De Persgroep. In ruil verwerft Roularta de participatie van De Persgroep in Mediafin.

De overname van de 50%-participatie van Roularta in Medialaan door De Persgroep werd op 6 december 2017 aangemeld bij de Belgische Mededingingsautoriteit (BMA). Deze transactie werd op 22 december goedgekeurd via een vereenvoudigde procedure. Op 1 februari 2018 werd er aangekondigd dat Medialaan en De Persgroep Publishing (100%-dochterbedrijf De Persgroep) samensmelten tot één mediabedrijf. De gefuseerde onderneming krijgt ook een nieuwe naam, maar die is nog niet bekend.

De overname van de 50%-participatie van De Persgroep in Mediafin door Roularta werd op 12 januari 2018 aangemeld bij de BMA en moet nog goedgekeurd worden.

Op 16 januari 2018 werd er een transactie aangekondigd waarbij Roularta enkele bladen van Sanoma België koopt. Het gaat om Libelle/Femme d’Aujourd’hui, Flair, Feeling/Gael, La Maison Victor, Communiekrant, Loving You, Zappy, Kids Only en She Deals. Roularta verkoopt daarnaast de titel Ik ga Bouwen/Je vais Construire aan Sanoma. Deze transactie moet nog goedgekeurd worden door de BMA.

Hieronder beschrijven we de gevolgen hiervan voor de mediamarkt.

Eerst kijken we naar de nieuwe merkenoverzichten van De Persgroep, Roularta en Sanoma. Het historische merkenoverzicht van De Persgroep vind je in ons mediaconcentratierapport p. 96-97, dat van Roularta op p. 123-124 en dat van Sanoma op p. 129.

Er wordt een overzichtschema gemaakt met de verschillende merken waarmee de groep op het vlak van radio, televisie, geschreven pers en internet in Vlaanderen aanwezig is. Hieronder vindt u de legende voor de merkenoverzichtsschema’s:

 

Merkenoverzicht De Persgroep:

Merkenoverzicht Roularta en Sanoma:

Vervolgens kijken we naar de impact van deze transacties op de mediaconcentratie. Historische informatie hierover vindt u in ons mediaconcentratierapport p. 158 (radio), p. 180 (tv), p. 201 (kranten), p. 208 (magazines) en p. 218 (internet).

Wat betreft mediaconcentratie springt vooral het risico op toegenomen crossmediale concentratie in het oog. Roularta, dat al Trends en Kanaal Z in zijn portefeuille heeft, zou content kunnen hergebruiken bij De Tijd, nu het daar 50% van overneemt. Op dezelfde manier kan De Persgroep eenvoudiger content hergebruiken bij zijn verschillende mediaproducten (VTM, Qmusic, Het Laatste Nieuws …) en gecombineerde publiciteitsmogelijkheden aanbieden. Anderzijds is er een tendens naar afnemende crossmediale concentratie. Roularta neemt immers afstand van zijn participatie in Medialaan. Zo verdwijnen er (onrechtstreekse) verbanden met het overige media-aanbod van de groep (bv. regionale omroepen …).

Deze transacties hebben op het vlak van radio en tv weinig invloed op de concentratie-indexen. Er is ook geen te detecteren impact op de mediaconcentratie bij kranten wat betreft titels, wel wat betreft groepen. Zowel de HHI bij de betaalde verspreiding, als de HHI bij de oplage zullen immers dalen omdat er een derde mediagroep zijn intrede doet op de krantenmarkt. De HHI bij de oplage zal in de toekomst echter ook stijgen doordat volgend jaar de gratis krant Metro bij Mediahuis wordt gerekend.

Wat betreft mediaconcentratie bij tijdschriften is er geen impact op de HHI op basis van titels, wel wat betreft groepen. De HHI volgens groep stijgt significant omdat Roularta de populairste titels van Sanoma overneemt. Roularta wordt door deze transactie quasi even groot als De Persgroep op de magazinemarkt.

Als we kijken naar de mediagroepen zien we dat Sanoma sterk verzwakt uit deze transacties komt, het plooit zich terug op een niche in de magazinebranche. Roularta is niet meer actief in de radio- en distributiesector (televisie en mobiel internet). In de figuur hieronder (die de historische marktaandelen herwerkt naar de recente transacties, zie mediaconcentratierapport p. 224) zien we wel dat het zijn intrede doet bij de Vlaamse dagbladen en dat het zijn magazinepoot versterkt. De Persgroep versterkt zich op de televisiemarkt. Nieuwe mediagroep De Persgroep Publishing/Medialaan heeft een significant marktaandeel in elk onderdeel van de mediamarkt.