4.2. Aangescherpte aanbodsmerken met focus op publieke meerwaarde

4.2.1. Minstens één aanbodsmerk geeft prioritaire aandacht aan de doelgroep kinderen

De VRT stelt dat het aanbodsmerk Ketnet prioritaire aandacht geeft aan de doelgroep kinderen. De missie van Ketnet is: ‘Ketnet wil een unieke 360°-beleving aanbieden die meegroeit met elk kind in Vlaanderen door de verschillende leefwerelden van het kind met elkaar te verbinden en hen zo te laten opgroeien tot zelfbewuste adolescenten.

Ketnet werkt met subdoelgroepen om kinderen in alle leeftijdscategorieën te kunnen bereiken. Omdat peuters en kleuters eigen noden en behoeften hebben, bood Ketnet in 2017 specifieke content aan voor deze subdoelgroep. Dat gebeurde onder de naam Ketnet Jr. op het Ketnet-kanaal, via de rode knop en via een digitaal lineair aan bod (Ketnet.be en een app). Ketnet Jr. heeft dezelfde missie en waarden als Ketnet, maar past die aan voor de subdoelgroepen.

Als kindernet van de VRT probeerde Ketnet in 2017 alle kinderen in Vlaanderen optimaal te bedienen met een gevarieerd en kwaliteitsvol aanbod op maat vanzijn diverse leeftijdsgroepen. Dat gebeurde op verschillende platformen en in een veilige en reclamevrije omgeving. De kernwaarden van de programma’s en projecten van Ketnet zijn: verbindend, stimulerend, fascinerend, positief, ontspannend, gedurfd en geëngageerd. Ketnet werkte voor verschillende programma’s nauw samen met diverse maatschappelijke actoren en organisaties van kind- en jeugdwerking.

Het kinderjournaal Karrewiet bracht dagelijks nieuws en informatie op kindermaat, zowel lineair als digitaal. In 2017 koos Karrewiet ervoor om het nieuws meer dan vroeger actualiteitsgedreven te brengen. Het duidingsmagazine Karrewiet Plus zoomde zes keer in op een groter thema, onder meer over vluchtelingen, duurzaamheid en kinderen van ouders met psychologische problemen.

Cultureel nieuws kwam geregeld aan bod in Karrewiet, van de heropening van de Muntschouwburg tot de Poolse K3. Daarnaast was er veel aandacht voor cultuur in de hosting, de omkadering van de programma’s door de Ketnet-wrappers, onder meer over boeken, strips, films en musicals. In Komt dat Sien werd wekelijks een kind gevolgd dat een theatervoorstelling volgde.

In Sturmtroopers deden kinderen allerlei experimenten rond STEM-thema’s. De hosting en het zaterdagochtend- programma Ketnet Swipe bevatte heel het jaar door educatieve items, onder meer over verkeersveiligheid, ongewone beroepen, mediawijsheid, wetenschap en pesten. Ook op zijn digitale platformen en met allerhande acties besteedde Ketnet aandacht aan educatieve onderwerpen.

4eVeR was een realistische ctiereeks over vier vrienden en hun familie. De reeks kwam tot stand in samenwerking met Awel en maakte moeilijke thema’s bespreekbaar, zoals holebi-ouders, pleegzorg, pesten op schoolarmoede, depressiviteit en discriminatie. De detectivereeks De regel van 3S bracht een mix van humor en spanning. De komische fictiereeks Lucas en zo was een coproductie van Ketnet met Ouftivi (de kinderzender van RTBF). De reeks werd zowel gedubd als met ondertitels aangeboden. Zo wou Ketnet de kinderen laten kennismaken met de Franse taal. Trix was een realityreeks over goochelen met een vleugje ctie. Ketnet bracht een vervolg op de muzikale fictiereeks Ghost Rockers en een zomerreeks van Samson & Gert. De dokter Bea show was een programma voor 9- tot 12-jarigenover seksualiteit en relatievorming.

De documentaire reeks Goed gezien (in samenwerking met de Belgische Ontwikkelingssamenwerking) toonde hoe mensen in Peru, Cambodja, Tanzania en Ghana op een vindingrijke manier dagelijkse problemen aanpakken. In Mijn superheld stelden kinderen een tot de verbeelding sprekend beroep van een familielid voor, van duiker en ontmijner tot agente en rallypilote.

Het online-aanbod van Ketnet was uitgebreid en divers. De Ketnet-website was de grootste Vlaamse kindersite met multidisciplinaire content. De website had aparte secties voor peuters, kleuters en ouders. 60.000 kinderen hadden een 'Ketprofiel' en konden hiermee in een veilige omgeving interactief participeren aan een online community. Zo verbond Ketnet de kinderen en bracht het hen mediawijsheid bij. De Ketnet-apps (van Ketnet en Ketnet Jr.) boden allerlei audiovisuele en interactieve mogelijkheden. Daarnaast werd de Karrewiet-app gelanceerd, waarin kinderen updates van het nieuws ontvangen. Dat gebeurt twee keer per dag op weekdagen en één keer per dag in het weekend.

Ketnet zette in 2017 in op zijn You-Tubekanaal met onder meer vlogs over wetenschappen, games, technologische snufjes en lifestyle. Omdat luidop lezen helpt om beter te leren lezen, ontwikkelde Ketnet de app Ketnet Dub. Daarin konden kinderen zelf een stemmetje bij een animatiefimpje inspreken. In totaal spraken kinderen 235.000 filmpjes in.

Ketnet bracht interactieve fictie, met een speciale aflevering van de fictiereeks De regel van 3S. Kijkers konden zelf in de huid van het hoofdpersonage Dries kruipen en kiezen welke wending het verhaal nam. Meer dan 100.000 Ketnetters experimenteerden mee op Ketnet.be of in de Ketnet-app.

Ketnet staat midden in de leefwereld van zijn doelpubliek en was met verschillende acties en evenementen aanwezig in heel Vlaanderen:

  • De Week tegen pesten
  • Het Gala van de gouden K’s
  • De nationale pyjamadag
  • De Ketnet musical Unidamu
  • De Buitenspeeldag
  • Andere, zoals Heldendag, het Ketnet feestweekend, het Ketnet Jr. feestweekend, de Ketnet zomertour, de Nachtwacht-fandagen en De intrede van de Sint.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

 

4.2.2. Minstens één aanbodsmerk geeft prioritaire aandacht aan de doelgroep jongeren

De VRT stelt dat met het aanbodsmerk MNM specifieke aandacht aan de doelgroep jongeren gegeven wordt. De missie van MNM is dan ook: ‘MNM creëert een ontspannende omgeving voor jonge mensen, die elkaar op weg helpen in een complexe maatschappij.’

MNM is voor veel jonge luisteraars een toegangspoort tot het aanbod en het nieuws van VRT. MNM bereikte via de verschillende platformen in 2017 27,1% van de Vlamingen op weekbasis (ten opzichte van 25,5% in 2016). Via MNM bereikte VRT in 2017 op weekbasis 617.140 Vlamingen die de openbare omroep anders niet zou hebben bereikt. Daarvan waren er 244.888 jonger dan 24 jaar. MNM ondersteunt jongeren en helpt hen op weg in onze maatschappij. De band met scholieren, studenten en nieuwe Vlamingen wordt volgens de VRT versterkt met een aanbod dat focust op participatie rond maatschappelijke debatten en acties.

MNM bracht in 2017 elk uur van de dag nieuws op maat van jongeren, samen met VRT NWS. Daarnaast waren er in De grote Peter van de Veire ochtendshow en Planeet De Cock om het half uur korte nieuwsuitzendingen. Geregeld zoomde MNM in op belangrijke gebeurtenissen en werden specifieke thema’s behandeld, zoals onderwijs, seksualiteit, discriminatie, armoede, stedelijke cultuur, ziekte en handicap, mentale gezondheid, digitalisering, sociale media, de metoo-beweging, mobiliteit en klimaat.

In het programma Generation M behandelde MNM relevante thema’s vanuit het standpunt van de luister- aars, zoals studeren, werken, werkloosheid, relaties en jongerencultuur.

MNM had aandacht voor grote en kleine sporten. Zo bracht het net een aantal speciale sportweken over minder bekende sporten als ijshockey, paardrijden, parachutespringen, BMX, atletiek, vrouwenvoetbal, hockey, judo, badminton, schaatsen, handbal en korfbal. Bij de grote sporten voetbal en wielrennen lag de nadruk op beleving en participatie, onder meer in Tour of Beauty.

Als hitradio focuste MNM op populaire hits, maar de zender bracht ook muzikale verrassingen. Het jongerenmerk promootte jong muziektalent in Vlaanderen met projecten als Start to DJ of de MNM- liftconcerten. Populaire hitmuziek en urban music vormden een muzikaal raakvlak voor jongeren met verschillende achtergronden en droegen zo bij tot diversiteit van het net.

MNM is aanwezig op alle relevante digitale platformen om jongeren te bereiken. MNM groeide in 2017 verder als 360°-merk, met een aanbod op zoveel mogelijk mediaplatformen. Het had aandacht voor digitale experimenten met video, het betrekken van de luisteraar via sociale media en digitale interactie.

  • Het onlineplatform GenerationM.be gidste jongeren door keuzes en langs obstakels in hun leven. Daarbij ging het onder meer over sociale en digitale media, diversiteit in jeugdbewegingen, autisme en respect voor de verschillende richtingen in het middelbaar onderwijs. Vanuit GenerationM.be ging MNM verder in dialoog met allerhande organisaties uit het middenveld en bouwde het contacten uit met verschillende jongerenorganisaties en allochtone en urban initiatieven, zoals Let’s Go Urban,
    A Woman’s View en De Ambrassade.
  • MNM bracht online informatie met het Ninja-nieuws, een specifiek op jongeren gericht nieuwsformat.
  • MNM werkte mee aan de Belgian Tube Days, waar bekende vloggers hun tips over het maken van videocontent deelden met andere gebruikers.
  • MNM maakte video- en vlogverhalen over citytrips in Europa waarbij jongeren tips kregen om budget- vriendelijk te reizen en een stad te ontdekken.
  • De luisteraars kregen via sociale media redactionele inbreng in verschillende programma’s, zoals Big Hits, Generation M, De grote Peter van de Veire ochtendshow en Planeet De Cock.

MNM Hits bracht als digitale afgeleide van MNM de klok rond muziek en muziekbeleving. Net als MNM zelf werkte MNM Hits geregeld thematisch, onder meer met de MNM1000, MNM50-hitlijsten, Summertime-hits of Kerst-hits.

MNM zette in op mobiliserende acties die vertrekken vanuit de leefwereld van jongeren (school en studeren, werken, relaties, vrije tijd). Daarvoor werkte MNM samen met verschillende partners die actief zijn op die ter- reinen, zoals Unizo, Sensoa, steden en gemeenten, sportorganisaties, de muzieksector en verkeersorganisaties. MNM steunde ook concerten van artiesten, belangrijke muzikale eve- nementen en allerlei festivals (onder meer Summerfestival, Daydreamfestival, Hype-O-Dream en Genk On Stage).

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

 

4.2.3. Eén aanbodsmerk heeft een uitgesproken Nederlandstalig en Vlaams muziekprofiel

De VRT stelt dat Radio 2 het aanbodsmerk is dat een uitgesproken Nederlandstalig en Vlaams muziekprofiel heeft. De missie van Radio 2 is dan ook “Radio 2 is een optimistisch ontspanningsnet dat de wereld veraf en dichtbij helpt te begrijpen en houvast biedt.”

In 2017 bestond 32,1% van het muzikale aanbod van Radio 2 uit Vlaamse producties en 30,6% was Nederlandstalig. Uit onderzoek uitgevoerd door het onderzoeksbureau GfK, tussen 27 november en 3 december 2017 bij 1.390 Vlamingen van 14 jaar en ouder, bleek dat 51% van de Vlamingen vond dat Radio 2 van alle nationale Vlaamse radionetten het meest aandacht had voor Nederlandstalige muziek. In de loop van 2017 waren meer dan 100 Vlaamse artiesten te gast bij Radio 2 om live een nummer te brengen in programma’s als De madammen, De weekwatchers, De lage landen, De volgelingen, De zoete inval en De popcollectie. Daarnaast ondersteunde de zender de Vlaamse muziekproductie met allerlei initiatieven. Vlaamse artiesten werden gehuldigd in De eregalerij in Oostende en bekroond tijdens Zomerhit in Blankenberge (ook te zien op Eén). Andere muzikale evenementen waren De Vlaamse top 100 live vanop de Grote Markt in Brussel op 11 juli en Radio 2 trakteert in Roeselare met Laura Tesoro. Radio 2 bracht een live-uitzending van het croonerprogramma The ratpack, gewijd aan Ella Fitzgerald. Het net maakte samen met Els De Schepper een carnavalslied en met Jelle Cleymans een Vlaanderen feest-lied. De zender werkte in samenwerking met Sabam en Kunstenpunt verder aan Vivavlaanderen. be, het online-archief over Vlaamse muziek en artiesten.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.