SD 3.1. Ontspanning | Vlaams, verbindend en kwaliteitsvol

Ontspanning is een cruciale component inzake sociale cohesie en het samenbrengen van mensen. De VRT brengt kwaliteitsvolle ontspanning. Ze neemt informatieve, culturele en/of educatieve elementen op in ontspannende programma's. Voorts investeert de VRT in ontspannende programma's die belangrijke maatschappelijke thema's op de kaart zetten of deze bespreekbaar maken.

3.1.1. Minstens vier aanbodsmerken maken belangrijke maatschappelijke thema's bespreekbaar in kwaliteitsvolle en ontspannende programma's

De VRT stelt dat de VRT-zenders onder verschillende vormen ontspanning brachten. Daardoor ondersteunde de VRT haar bereik van haar informatie-, cultuur- en educatief aanbod. Verschillende ontspanningsprogramma’s hadden informatieve, culturele en educatieve elementen in hun aanbod.

De VRT stelt dat ze het belangrijk vindt om maatschappelijke thema’s bespreekbaar te maken in  haar programma’s. Dat deed ze in 2017 in verschillende programma’s. Dit blijkt uit volgend overzicht:

Ketnet integreerde maatschappelijke thema’s (vaak in overleg met experten) in verschillende formats zoals documentaires, ctiereeksen en doelgerichte acties. Onder meer volgende thema’s kwamen aan bod: langdurige ziektes (bij de acties Nationale Pyjamadag en De pet op tegen kanker), pesten (bij de actie Move tegen pesten, in het kinderrechtenprogramma Generatie K en in het duidingsmagazine Karrewiet plus), milieu (in het nieuwsmagazine Karrewiet), en racisme, vluchtelingen, seksualiteit en religie (alle in de fictiereeks 4eVeR).

Eén behandelde maatschappelijke thema’s onder meer in Via Annemie, dat verhalen van persoonlijkheden bracht. De noodcentrale en Spoed 24/7 gaven de Vlaming een blik achter de schermen van respectievelijk de hulpdiensten en de spoedafdeling van een ziekenhuis.

Op Canvas werden maatschappelijke thema’s belicht in bijvoorbeeld Radio Gaga (een realityreeks op locatie bij kwetsbare groepen) en de fictiereeks Generatie B (over het generatiecoflict).

Radio 1 ging dieper in op maatschappelijke thema’s, zoals in het debatprogramma Hautekiet en het alternatieve nieuwsprogramma Nieuwe feiten.

MNM behandelde in programma’s als Generation M thema’s vanuit het standpunt van de luisteraar (zoals werkloosheid, pesten en relaties). GenerationM.be, een onlineplatform van MNM, sneed thema’s aan zoals autisme, sociale media, afkomst en jeugdbewegingen, en gidste jongeren door keuzes en obstakels in hun leven.

Studio Brussel organiseerde het Car Free Festival: op Car Free Day liet Studio Brussel de luisteraars nieuw talent ontdekken met optredens op het openbaar vervoer en in de stations. Er waren live-uitzendingen over De 1000 km tegen kanker, De Dag van de Jeugdbeweging, De Week Van Het Bos, Jong Keukengeweld en de ”studentenwelkoms” in Brussel, Leuven en Antwerpen.

Radio 2 besprak maatschappelijke thema’s in programma’s als De madammen, onder andere bij het bespreken van nieuwe boeken, De weekwatchers, waarin de gebeurtenissen van de voorbije week onder de loep werden genomen, en De rotonde, waarin gasten vertelden over bepaalde keuzes die ze in hun leven hebben gemaakt.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.