1.2. Aandacht voor diversiteit in beeldvorming

1.2.1. De VRT streeft naar een diversiteit in beeldvorming in het gehele intern en extern geproduceerde televisieaanbod, uitgezonderd programma-aankoop (geslacht-afkomst)

De VRT stelt dat ze ernaar streeft om specifieke bevolkingsgroepen voldoende aan bod te laten komen in haar aanbod. Volgens de beheersovereenkomst dient de VRT in het gehele intern en extern geproduceerde televisieaanbod, uitgezonderd programma-aankoop, minimaal 33% vrouwen (vanaf 2016, oplopend naar 40% tegen 2020) en 5% nieuwe Vlamingen (vanaf 2016, oplopend naar 7,5% tegen 2020) te behalen.

De aanwezigheid van die bevolkingsgroepen in het televisie-aanbod (behalve aangekochte programma’s) wordt jaarlijks gemeten in de Monitor diversiteit televisie, onderzoek uitgevoerd door Universiteit Antwerpen, KU Leuven en de universiteit van Amsterdam in opdracht van de VRT-Studiedienst. 

In 2017 waren 8,7% van alle sprekende actoren op Eén, Ketnet en Canvas nieuwe Vlamingen. 38,0%  waren vrouwen. Ter info geeft de VRT mee dat 1,1% personen met een beperking sprekende actoren waren. (hiervoor was geen streefcijfer vastgelegd).

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.