Mediaconcentratie in Vlaanderen 2017

Rapport Mediaconcentratie 2017: Vlaamse mediabedrijven wapenen zich tegen internationale grootmachten

Een gedrukt exemplaar bestellen kan u hier. 

De Vlaamse Regulator voor de Media, de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media, publiceert het rapport ‘Mediaconcentratie in Vlaanderen 2017’.

De algemene conclusie van het rapport 2017 is dat:

  • De Vlaamse mediamarkt in grote transitie is. De Vlaamse mediaspelers proberen zich namelijk te wapenen tegen de internationale grootmachten. Als voorbeeld kan hier verwezen worden naar de aangekondigde wijzigingen in de aandeelhoudersstructuur van Medialaan (volledig in handen van De Persgroep)
  • De concentratie is het hoogste bij de distributietak. Bij de gedrukte media blijkt bijvoorbeeld dat de distributie quasi in handen is van 1 grote speler (Bpost).  Bij televisie neemt Telenet de belangrijkste positie in.
  • Op het internet zijn het voornamelijk buitenlandse bedrijven die de sleutelposities in handen hebben. De populairste sociale media, appwinkels en zoekmachines in Vlaanderen zijn eigendom van Amerikaanse bedrijven. Dit heeft enkele minder positieve gevolgen voor de Vlaamse mediasector. Om deze concurrentie het hoofd te bieden, gaan Vlaamse reclameregies steeds vaker samenwerken op vlak van online reclame. Zo zijn er gezamenlijke initiatieven als buymedia.be en Mobilepremium.
  • In de Vlaamse mediasector komen veel vormen van horizontale, verticale en crossmediale concentratie voor. Dit geldt in en tussen segmenten van verschillende mediavormen (vb. overname Base door Telenet, overname Mobile Vikings door Medialaan).
  • Het Vlaamse aanbod aan klassieke mediaproducten is voor 80 tot 100% van de markt in handen van acht mediagroepen. Dit kan een risico inhouden voor de diversiteit van het aanbod.

             o Op radiovlak blijft het VRT-aandeel meer dan de helft bedragen.
             o De dominante televisiedistributeur Telenet is in toenemende mate actief in andere delen van de televisiewaardeketen. Zo is Telenet door de participatie in De Vijver Media actief in productie (Woestijnvis) en aggregatie (zenders VIER, VIJF en ZES). Daarnaast nam het bedrijf ook mobiele telefonie-operator BASE over.
            o De krantenmarkt wordt gedomineerd door slechts twee grote uitgevers: De Persgroep en Mediahuis

Belangrijkste conclusies per mediasoort:

Radio:

  • Ten gevolge het overwicht van de VRT-zenders blijft de concentratie binnen de Vlaamse radio zeer groot.
  • De voorbije maanden liep er een erkenningsronde voor netwerkradio- en lokale radio-omroeporganisaties. Er zijn vier frequentiepakketten voor netwerkradio’s toegewezen aan SBS Media Belgium nv (S-radio), Vrije Brugse Radio Omroep bvba (VBRO), CFM nv (HIT!) en B.G.-Consulting nv (Stadsradio Vlaanderen). Voor lokale radio’s zijn er 123 frequentiepakketten beschikbaar.
  • De licenties voor de landelijke en regionale private radio-omroeporganisaties werden verlengd met vier jaar. Ze worden wel decretaal verplicht om vanaf 1 september 2018 ook uit te zenden via DAB+. Momenteel zenden Qmusic, Joe en de VRT-zenders al uit via DAB+.

Televisie:

  • De televisieomroeporganisaties blijven zich verder richten naar specifieke doelgroepen. De zenders focussen meer en meer op niches om zo beter in te spelen op de advertentiemarkt. Zo startte midden juli 2017 Eclips TV, een nieuwe themazender die zich richt op senioren en mantelzorgers.
  • Sommige regionale omroepen hebben het financieel moeilijk. Naar aanleiding van een kritische studie over de Vlaamse regionale televisieomroepen werden de samenwerkingsovereenkomsten tussen de regionale omroepen en de Vlaamse overheid en de decretale bepalingen inzake regionale omroep herbekeken. In juli 2017 werd er een conceptnota regionale televisieomroepen goedgekeurd door de Vlaamse Regering.
  • Op distributievlak blijft Telenet de belangrijkste speler. Er zijn echter nieuwe initiatieven zoals Stievie Premium.

Geschreven pers

  • Door de dalende verkoopcijfers en advertentieopbrengsten, blijft de gedrukte pers het moeilijk hebben. Dit geldt voornamelijk voor de magazines. Bij de dagbladen wordt de daling in de gedrukte verkoop voor een stuk gecompenseerd door stijgende digitale verkoopcijfers.
  • De concentratie bij de uitgeversgroepen van kranten is sterk toegenomen door de oprichting van Mediahuis in 2013. De 7 belangrijkste betalende kranten worden sindsdien uitgegeven door slechts 2 uitgeverijen : De Persgroep en Mediahuis.

Het rapport lezen?

Via de navigatie onderaan deze pagina kan u alle hoofdstukken van het rapport Mediaconcentratie in Vlaanderen 2017 raadplegen.

U kan het volledige rapport downloaden op deze website en u kan een eigen versie van het rapport samenstellen via de optie 'stel uw eigen rapport samen'. Op deze manier bepaalt u zelf welke informatie u wenst te bundelen in een pdf-bestand.

Download het volledige rapport: Mediaconcentratierapport 2017

U kan ook een gedrukt exemplaar bestellen via http://www.vlaamseregulatormedia.be/nl/bestelling-rapport-mediaconcentratie-2017-gratis-exemplaar.

Er werd ook opnieuw een aangepaste tekst gemaakt voor het onderwijs. In deze tekst staan we stil bij het begrip mediaconcentratie en geven we antwoord op volgende vragen:

  • Waarom willen we weten of er mediaconcentratie is?
  • Wat is mediaconcentratie? Hoe meten we mediaconcentratie?
  • Hoe staat het met mediaconcentratie in Vlaanderen?

PDF icon Raadpleeg deze tekst hier