2.1 De Persgroep nv

2.1.1  STRUCTUUR EN AANDEELHOUDERS

De Persgroep ontstond vanuit de activiteiten rond Het Laatste Nieuws. Deze krant werd in 1888 voor het eerst uitgegeven door de familie Hoste.

In de jaren ‘70 van de twintigste eeuw trad de familie Van Thillo toe tot de aandeelhouders en in 1987 namen zij in eerste instantie 66%, en daarna zowat het volledige kapitaal over.

Sinds 1998 zijn De Persgroep en Roularta Media Group allebei voor de helft eigenaar van de in 1987 opgerichte Vlaamse Media Maatschappij (VMMa). In 2014 werd VMMa herdoopt tot Medialaan nv. Op de structuur en activiteiten van die groep wordt verder apart ingegaan

Op 2 oktober 2017 werd een transactie aangekondigd waarmee Roularta haar aandelen in Medialaan zou overdragen aan De Persgroep. Daarmee zou Medialaan integraal deel gaan uitmaken van De Persgroep. De transactie moet wel nog goedgekeurd worden door de Mededingingsautoriteit.

In juni 2015 nam de Persgroep de tijdschriften Humo, Story en TeVe-Blad en de licentie van het maandblad Vitaya over van Sanoma.

Op 23 december 2015 fuseerde De Persgroep Publishing met Vacature CVBA, Jobs&Careers CVBA,

Humo NV, Eco Print Centeren Depefin NV en op 31 december 2016 met De Spaargids bvba.

In 2017 stapte De Persgroep uit de joint venture “Realo Belgium” die ze samen met immosite Realo in 2015 had opgericht. Realo kocht het aandeel van De Persgroep over.

In maart 2017 nam De Persgroep de portaalsite Livios (gericht op bouwers en verbouwers), het naslagwerk ‘Verstandig Bouwen en Renoveren’ en het print-on-demand magazine ‘Mijn Verstandige Verbouwing’ over. De achterliggende vennootschappen (Livios nv en Verstandig Bouwen bvba) zullen fusioneren met De Persgroep.

De laatste jaren zette de groep in op buitenlandse expansie, wat zorgt voor een aantal buitenlandse dochtermaatschappijen binnen de groepsstructuur.

Aandeelhouder

% kapitaal

Epifin

98,52%

Andere

1,48%

Totaal

100,00%

Tabel 47: Aandeelhouders De Persgroep nv

Bron: VRM op basis van NBB

Figuur 11: Organigram De Persgroep nv - tekstuele beschrijving figuur 11

Bron: VRM op basis van NBB

2.1.2  AANBOD DE PERSGROEP NV

2.1.2.1        Radio

Aangezien 50% van de aandelen van Medialaan in handen is van De Persgroep heeft het bedrijf voor de helft de controle over de landelijke private radiozenders Qmusic en Joe. Sinds 1 september 2017 zijn deze ook via DAB+ te beluisteren.

2.1.2.2        Televisie

Via de deelname van 50% in Medialaan oefent De Persgroep controle uit over het interne productiehuis van Medialaan nv, TvBastards nv.

Door de participatie in Medialaan kunnen de commerciële televisieomroepen VTM, VTMKzoom, KADET en Q2 deels tot De Persgroep gerekend worden. Sinds de overname van Media ad Infinitum in 2010 en Bites Europe in 2016 horen daar ook Vitaya en CAZ (het vroegere Acht) bij.

Onder de merknaam Stievie werd vanaf 2013 een over-the-top-tv-aanbod gecommercialiseerd (momenteel heet dit Stievie Premium). Op die manier begaf het bedrijf zich, via zijn participatie in Medialaan, in de distributiesector van de televisieketen. Sinds de zomer van 2015 worden via Stievie Free enkel de Medialaanzenders gratis beschikbaar gesteld.

2.1.2.3        Geschreven pers

Als historische krantenuitgever heeft de Persgroep een uitgebreid aanbod van dag- en periodieke bladen in portefeuille.

Dochtermaatschappij De Persgroep Publishing is de uitgever van de kranten Het Laatste Nieuws/De Nieuwe Gazet en De Morgen. Door de deelname in Mediafin (50%) kan ook De Tijd en het magazine De Belegger tot het portfolio van De Persgroep worden gerekend. Deze deelname zou, na goedkeuring door de Mededingingsautoriteit, overgedragen worden aan Roularta.

Er bestaan een aantal bij de kranten aangeboden weekendmagazines: Nina (de weekendbijlage bij Het Laatste Nieuws), DM Magazine en Goesting die bij De Morgen horen en Sabato, Netto en Pulse (De Tijd). Goesting wordt ook via displays gratis verspreid.

Verder zijn er de magazines Dag Allemaal/Expres, Goed Gevoel, Humo, Story, TeVe-Blad, TV Familie/Blik en Vacature. In 2017 verdwenen de magazines Joepie en Vitaya.

In 2017 nam De Persgroep het naslagwerk ‘Verstandig Bouwen en Renoveren’ en het print-on-demand magazine ‘Mijn Verstandige Verbouwing’ over.

2.1.2.4        Internet

Met de websites die aansluiten bij de dag- en periodieke bladen (bijvoorbeeld hln.be) aggregeert De Persgroep meerdere populaire websites. Aan elk merk is vaak ook een app en aanwezigheid op sociale media verbonden.

De persoonlijke nieuwssite Topics is sinds januari 2017 verkrijgbaar via een app voor smartphone en tablet. Topics is een exclusieve dienst voor abonnees van de Persgroep-kranten.

Via Medialaan zijn er websites verbonden aan audiovisuele producten.

Daarnaast heeft De Persgroep ook de sites livios.be (overgenomen in 2017), regiojobs.be, spaargids.be en tweakers.net in het aanbod.

2.1.2.5        Divers en crossmediaal aanbod

De regie voor kranten, magazines en websites wordt door De Persgroep Advertising verzorgd. Het bedrijf lanceerde ook een eigen trading desk voor programmatic advertising met de naam Second Bid.

De Persgroep Advertising en Mediahuis Connect bundelen hun krachten via Dailymetrie, de dagelijkse meting van het multimediaal bereik van nieuwsmerken in België, om adverteerders en mediaprofessionals inzichten te bieden over het bereik van de nieuwsmarken via al hun platformen.

In 2016 startte De Persgroep Advertising samen met Mediahuis Connect, IPM Advertising, Pebble Media, Proximus Skynet Advertising, Rossel Advertising, Roularta Media en Trustmedia met een geautomatiseerd aankoopplatform voor digitale media: buymedia.be.

In 2017 verenigde De Persgroep zich samen met Mediahuis, Roularta, Rossel, IPM en L’avenir.net om mobiele advertenties aan te bieden via één systeem, Mobilepremium.

De Persgroep en Medialaan bundelen vanaf 1 januari 2018 ook hun reclameregie onder de naam Morfeus.

Een bedrijfsentiteit van De Persgroep en RTVM staan in voor de reclameregie van verschillende regionale televisiezenders.

De Persgroep stapte in 2017 uit de joint venture “Realo Belgium” die ze eind 2015 samen met Realo had opgericht om de ambities van Realo als innovatieve speler op de immomarkt verder te realiseren.

2.1.2.6        Aanbod buiten Vlaanderen

De Persgroep is erg actief in Nederland. Haar Nederlandse dochter “De Persgroep Nederland” is de grootste uitgever op de Nederlandse markt. Ze is eigenaar van de dagbladen De Volkskrant, Het Parool, Trouw en AD. Daarnaast is ze sinds 2015 ook eigenaar van zeven regionale kranten en ongeveer 200 huis-aan-huisbladen in Nederland. Deze behoorden vroeger tot de groep Wegener, maar werden door overname van Mecom (het moederbedrijf van Wegener) eigendom van De Persgroep en geïntegreerd in De Persgroep Nederland. De Persgroep Nederland kocht eind 2016 het online videoplatform Makers Channel.

In 2017 kocht De Persgroep onlineplatform reclamefolder.nl van onder meer RTL Ventures en H2 Equity Partners.

Verder is De Persgroep ook de eigenaar van muziekzender Qmusic Nederland.

Daarnaast verwierf De Persgroep met Mecom de Deense mediagroep Berlingske Media, die o.a. dagbladen, weekbladen, nationale en lokale radiozenders en digitale platformen bezit.

De website spaargids.be heeft ook een Waalse evenknie onder de naam Guide-Epargne. Ook Het Hofjournaal, de driemaandelijkse uitgave van De Persgroep, kreeg in 2017 een versie in Franstalig België onder de naam Le Journal Royal.

2.1.3  Overzicht merken De Persgroep

Tabel 48: Overzicht merken De Persgroep nv