Deze website draagt het AnySurferlabel, een Belgisch kwaliteitslabel voor toegankelijke websites. Meer informatie vindt u op www.anysurfer.be.

Toon de tekst extra grootToon de tekst groterToon de tekst in de standaard lettergroottePrint deze pagina

Nieuwsarchief

Beslissing 2011/023 - 024

De VRM controleerde de uitzendingen van de regionale televisieomroepen van 7 mei 2011 (14u-17u).

Bij AVS (verzorgingsgebied arrondissement Gent - Eeklo - Oudenaarde) bleek dat in de onderzochte periode 4 x een publi-reportage werd uitgezonden die niet duidelijk als dusdanig herkenbaar werd gemaakt.  Bij Ring TV (verzorgingsgebied Halle-Vilvoorde) werden driemaal reclameboodschappen uitgezonden die niet in een reclameblok werden geplaatst. Het gaat hierbij telkens om reclameboodschappen voor de adverteerders 'de Nacht van Affligem' en 'Rantour'.  In het programma 'Viva!' werd een alleenstaande reclamespot vertoond.

Tijdens de hoorzitting erkent AVS dat de publi-reportage niet als dusdanig werd herkenbaar gemaakt. Bij het bepalen van de sanctie houdt de VRM er rekening mee dat de regionale televisieomroep verklaart dat het een onopzettelijke vergissing betrof en dat zij zich voorneemt om in de toekomst de uitzendingen meer nauwlettend te controleren. De VRM beslist om AVS te waarschuwen voor deze inbreuk.

Ring TV voert in het verweer aan dat de reclameboodschap voor 'de Nacht van Affligem' eigenlijk een trailer van de zender was waarbij kaarten voor dit evenement, waarvan Ring TV mediapartner was, aan de kijkers werden weggeschonken. Bijgevolg betreft het een zelfpromotiespot.
Zowel de spot van 'Rantour' als die van de 'Slaapadviseur' zijn wel als reclamespot te kwalificeren. Ring TV geeft echter aan dat er per vergissing een spot werd uitgezonden in plaats van een billboard van 'Rantour'. Wat de spot van de 'Slaapadviseur' betreft wijst Ring TV er op dat een alleenstaande reclamespot werd uitgezonden omdat het de enige adverteerder was voor dat uitzendmoment.

Bij het bepalen van de sanctie houdt de VRM rekening met de aard van de inbreuk en het gegeven dat Ring TV de vergissing met de billboard reeds had rechtgezet. Bijgevolg wordt Ring TV gewaarschuwd.

Lees beslissing 2011/023: AVS (PDF)

Lees beslissing 2011/024: Ring TV (PDF)

Disclaimer & privacy | Toegankelijkheidsverklaring | site by D'M&S