
 

ALGEMENE KAMER 

ZAAK VAN VRM t. VZW REGIONALE TELEVISIE VLAAMS-
BRABANT-HALLE-VILVOORDE 

(dossier nr. 2015/212C) 

BESLISSING nr. 2016/004 

25 januari 2016





 VRM t. VZW REGIONALE TELEVISIE VLAAMS-BRABANT-HALLE-VILVOORDE 1 

In de zaak van VRM tegen VZW Regionale Televisie Vlaams-Brabant-Halle-
Vilvoorde, 

De Vlaamse Regulator voor de Media (algemene kamer), samengesteld uit: 
 
 Dhr P. SOURBRON, voorzitter, 
 Dhr C. ADAMS, ondervoorzitter, 

Dhr R. LANNOO, 
Mevr P. VALCKE, 
Mevr  K. VAN DER PERRE, leden, 

  
en  Dhr D. PEEREMAN, griffier, 
 
Na beraadslaging op 25 januari 2016, 
Neemt op dezelfde datum de volgende beslissing: 

PROCEDURE 

1. Ingevolge de algemene opdracht, vastgesteld bij kaderbeslissing van 14 juli 
2014 tot het uitvoeren van een regelmatige monitoring van de Vlaamse 
televisieomroeporganisaties, werden door de onderzoekscel van de 
Vlaamse Regulator voor de Media (hierna: de VRM) de uitzendingen van de 
particuliere regionale televisieomroeporganisaties op 10 oktober 2015 (17u 
tot 20u) aan een onderzoek onderworpen. 
 
Het betreft hier onder meer de uitzendingen van het omroepprogramma 
Ring TV van VZW Regionale Televisie Vlaams-Brabant-Halle-Vilvoorde.  
 

2. Op 17 november 2015 legt de onderzoekscel van de VRM aan de algemene 
kamer van de VRM een rapport voor aangaande mogelijke overtredingen 
van de regelgeving tijdens de bovengenoemde uitzending. 
 

3. Op 14 december 2015 beslist de algemene kamer van de VRM om, op basis 
van het onderzoeksrapport, VZW Regionale Televisie Vlaams-Brabant-Halle-
Vilvoorde (hierna: Ring TV), met maatschappelijke zetel Luchthavenlaan 22 
te 1800 Vilvoorde, in een procedure op tegenspraak te betrekken. 

 
4. Deze beslissing wordt samen met het onderzoeksrapport bij aangetekende 

brief van 21 december 2015 aan Ring TV meegedeeld.  
 

5. Ring TV bezorgt per brief van 11 januari 2016 schriftelijke opmerkingen aan 
de VRM. 

 
6. Ring TV maakt geen gebruik van de mogelijkheid om mondeling 

toelichting te geven op de zitting van 25 januari 2016. 



2 VRM t. VZW REGIONALE TELEVISIE VLAAMS-BRABANT-HALLE-VILVOORDE 

 

DE FEITEN 

7. De onderzoekscel stelt vast dat de uitzendingen van Ring TV een 
programmatie in lusvorm omvatten, waarbij meermaals dezelfde 
programma’s worden uitgezonden (‘De Week’, ‘Weerbericht’ en ‘Viva’). 
Daarnaast zijn er programma-aankondigingen, een boodschap van 
algemeen nut, publi-reportages en reclameblokken. 
 
Voor de start van het programma ‘Viva’ wordt een pancarte uitgezonden 
die aangeeft dat een publi-reportage volgt. Binnen ‘Viva’ volgen reportages 
over het wijnhuis ‘Vossen’ (7min + 4min30), ‘Watt.gent’ (5min), 
interieurzaak ‘Linea Nova’ (6min) en interieur- en keukenzaak ‘Reno’ (7min). 
Na het beëindigen van het programma ‘Viva’ volgt nog een nieuwe 
reportage voor de designkeukenzaak ‘Kvik’ (3min). Hierna wordt opnieuw 
een pancarte met de vermelding “publi-reportage” getoond. 
 
Het betreft, aldus de onderzoekscel, de facto telkens zuiver promotionele 
reportages voor de diverse zaken in kwestie. De kijker krijgt bijgevolg een 
aaneenschakeling van vijf publi-reportages aangeboden. Daarbij wordt 
tussen de publi-reportages in niet aangekondigd dat het om publi-
reportages gaat. Er verstrijken 34 minuten tussen de pancarte met de 
vermelding “publi-reportage” vóór de aanvang van ‘Viva’ en tussen de 
pancarte die volgt op de publi-reportage voor ‘Kvik’ na de uitzending van 
‘Viva’. 
 

8. Volgens de onderzoekscel is er geen duidelijk herkenbare afbakening van 
reclame en redactionele inhoud, doordat de omroeporganisatie bij de 
uitzending van de diverse opeenvolgende publi-reportages (van 7min + 
4min30 + 5min + 6min + 7min + 3min) in kwestie niet vermeldt dat het om 
publi-reportages gaat. Aangezien publi-reportages een vorm van reclame 
zijn, geldt evenzeer dat er een duidelijke afscheiding tussen reclame en 
redactionele inhoud moet worden in acht genomen. De onderzoekscel 
verwijst hierbij naar het standpunt van de VRM van 23 februari 2015 
omtrent de afscheiding tussen reclame en redactionele inhoud. 
 

9. Bijgevolg begaat Ring TV, aldus de onderzoekscel, een inbreuk op artikel 
79, § 1, van het decreet van 27 maart 2009 betreffende radio-omroep en 
televisie (hierna: het Mediadecreet). 

TOEPASSELIJKE REGELS 

10. Artikel 79, § 1, van Mediadecreet luidt als volgt: 
 



 VRM t. VZW REGIONALE TELEVISIE VLAAMS-BRABANT-HALLE-VILVOORDE 3 

“Televisiereclame, zelfpromotie uitgezonderd, en telewinkelen moeten 
duidelijk herkenbaar zijn en moeten kunnen worden onderscheiden van 
redactionele inhoud. Zonder afbreuk te doen aan het gebruik van nieuwe 
reclametechnieken, moeten reclame en telewinkelen met visuele en/of 
akoestische en/of ruimtelijke middelen van andere onderdelen van het 
programma worden gescheiden. 
 
[…].” 
 

11. Artikel 81, § 5, van het Mediadecreet bepaalt: 
 

“De regionale en private lineaire televisieomroeporganisaties mogen publi-
reportages uitzenden die niet worden in aanmerking genomen bij de 
berekening van de percentages vermeld in § 2 van dit artikel, mits deze 
publi-reportages in overeenstemming zijn met alle bepalingen van dit 
hoofdstuk. 
 
Onder publi-reportages wordt begrepen commerciële communicatie die 
meer tijd in beslag neemt dan reclamespots omdat het accent ligt op 
redactionele en informatieve inhoud.” 

A. Argumenten van Ring TV 

12. Ring TV geeft aan nooit de bedoeling te hebben gehad om voor de kijker 
verwarring te creëren tussen redactionele en commerciële inhoud.  

 
Zij heeft intussen de nodige afspraken gemaakt om op alle bumpers, die de 
reportages in het programma ‘Viva’ - waarvan het vermoeden kan bestaan 
dat er commerciële belangen gediend worden - van elkaar scheiden en die 
vijf seconden duren, duidelijk de vermelding “publi-reportage” aan te 
brengen. 

B. Beoordeling 

13. Artikel 79, § 1, van het Mediadecreet schrijft voor dat televisiereclame 
duidelijk herkenbaar moet zijn en moet kunnen worden onderscheiden 
van redactionele inhoud. Reclame moet worden gescheiden van andere 
onderdelen van het programma met visuele en/of akoestische en/of 
ruimtelijke middelen, opdat er bij de kijkers geen verwarring zou ontstaan 
tussen reclame en andere programmaonderdelen. 
 
Deze bepaling met betrekking tot televisiereclame is ook van toepassing 
op publi-reportages, waaronder overeenkomstig artikel 81, § 5, tweede lid, 
van het Mediadecreet commerciële communicatie wordt begrepen die 
meer tijd in beslag neemt dan reclamespots omdat het accent ligt op 



4 VRM t. VZW REGIONALE TELEVISIE VLAAMS-BRABANT-HALLE-VILVOORDE 

redactionele en informatieve inhoud. 
 
Bij de toetsing van een bepaalde uitzending aan artikel 79, § 1, van het 
Mediadecreet, moet telkens in concreto worden nagegaan of de gebruikte 
middelen om reclame, of een publi-reportage, te scheiden van andere 
onderdelen van het programma, doeltreffend zijn om mogelijke verwarring 
bij de kijker te vermijden. 
 
Op 23 februari 2015 heeft de VRM, na overleg met de sector, een standpunt 
ingenomen over het onderscheid tussen reclame en redactionele inhoud. 
Dit standpunt werd op 23 maart 2015 publiek gemaakt. Als richtsnoeren 
met betrekking tot beginbumpers is onder meer het volgende gesteld: 
“Men kan van een duidelijk herkenbare afbakening van reclame en 
redactionele inhoud spreken wanneer de beginbumper minstens 5 
seconden beeldvullend wordt getoond. Afwijkend hiervan is ook sprake 
van een duidelijk herkenbare afbakening van reclame en redactionele 
inhoud wanneer de beginbumper minstens 2 seconden beeldvullend wordt 
getoond en op de beginbumper het woord “RECLAME” vermeld wordt in 
een grootte die voor de doorsnee kijker gemakkelijk leesbaar is. […].” 
 

14. Uit de beelden en het onderzoek blijkt dat Ring TV tijdens de onderzochte 
periode vijf publi-reportages aaneensluitend heeft uitgezonden, waarvan 
de eerste vier binnen het kader van het programma ‘Viva’. Hierbij is enkel 
vóór aanvang van het programma ‘Viva’ en na de laatste publi-reportage 
een pancarte getoond met vermelding “publi-reportage”. Dergelijke 
pancarte is niet uitgezonden tussen de publi-reportages in. Deze 
vaststellingen worden niet betwist door Ring TV. 
 
De twee pancartes met vermelding “publi-reportage” die in voorliggend 
geval zijn gebruikt, volstaan echter niet opdat alle vijf de uitgezonden 
publi-reportages duidelijk herkenbaar zouden zijn en kunnen worden 
onderscheiden van redactionele inhoud, zoals voorgeschreven in artikel 79, 
§ 1, van het Mediadecreet. Er verstrijken immers 34 minuten tussen beide 
pancartes, zonder dat in de tussentijd kenbaar wordt gemaakt dat er 
publi-reportages worden uitgezonden. Bovendien worden de eerste vier 
publi-reportages uitgezonden binnen het programma ‘Viva’, dat voor de 
kijkers ogenschijnlijk een zuiver redactioneel programma betreft.   
 
Uit het voorgaande volgt dat er tijdens de onderzochte uitzendingen bij 
de kijker verwarring kon ontstaan tussen publi-reportages en andere 
programmaonderdelen. Deze vaststelling sluit aan bij het hoger 
beschreven standpunt van de VRM van 23 februari 2015. Door het 
uitzenden van publi-reportages zonder deze duidelijk afzonderlijk als 
dusdanig herkenbaar te maken, heeft Ring TV een inbreuk begaan op 
artikel 79, § 1, van het Mediadecreet. 
 

15. Bij het bepalen van de sanctie houdt de VRM rekening met het gegeven 
dat de schending van het principe van de scheiding van reclame, met 



 VRM t. VZW REGIONALE TELEVISIE VLAAMS-BRABANT-HALLE-VILVOORDE 5 

inbegrip van publi-reportages, en redactionele inhoud een ernstige inbreuk 
betreft en dat bij Ring TV eerder inbreuken op dezelfde bepaling van het 
Mediadecreet werden vastgesteld (beslissing nr. 2013/011 van 17 juni 2013). 
 
Om deze redenen is een administratieve geldboete van 500 euro in dit 
geval een gepaste sanctie.  

 

OM DEZE REDENEN, BESLIST DE VLAAMSE REGULATOR VOOR DE MEDIA 

In hoofde van VZW Regionale Televisie Vlaams-Brabant-Halle-Vilvoorde een 
inbreuk vast te stellen op artikel 79, § 1, van het Mediadecreet; 
 
Overeenkomstig artikel 228, 4°, van het Mediadecreet VZW Regionale Televisie 
Vlaams-Brabant-Halle-Vilvoorde een administratieve geldboete van 500 euro 
op te leggen. 

Aldus uitgesproken te Brussel op 25 januari 2016. 

D. PEEREMAN P. SOURBRON 
     griffier voorzitter 

 
 

Tegen deze beslissing kan beroep tot nietigverklaring worden aangetekend bij de 
Raad van State. Dat beroep moet worden ingesteld bij aangetekende brief binnen 
zestig dagen na de kennisgeving, overeenkomstig de bepalingen van de 
gecoördineerde wetten op de Raad van State en het besluit van de regent van 23 
augustus 1948 tot regeling van de rechtspleging voor de afdeling bestuursrechtspraak 
van de Raad van State. 


