Veelgestelde vragen over sponsoring

Mogen programma's gesponsord worden?

Ja.

Gesponsorde programma's moeten echter wel aan bepaalde voorwaarden voldoen:

1. De inhoud en programmering (in geval van lineaire uitzending) van het gesponsorde programma mogen nooit zo beïnvloed worden door de sponsor dat daardoor de verantwoordelijkheid en redactionele onafhankelijkheid van de omroep worden aangetast;

2. De gesponsorde programma's mogen niet rechtstreeks aansporen tot de aankoop of huur van de goederen of diensten, in het bijzonder door die goederen of diensten specifiek aan te prijzen;

3. De kijkers / luisteraars worden duidelijk attent gemaakt op de sponsoring. Aan het begin, tijdens, en/of op het einde van het programma(onderdeel) wordt op passende wijze de naam en/of het logo en/of een andere symbool van de sponsor (zoals een verwijzing naar zijn producten, diensten of een onderscheidingsteken daarvan) vermeld.

Sponsoring is een van de vormen van commerciële communicatie (net zoals reclame, telewinkelen en productplaatsing). Bijgevolg dienen ook de basisregels met betrekking tot commerciële communicatie te worden nageleefd.

Worden bepaalde sponsors uitgesloten van sponsoring?

Ja.

Programma's mogen niet gesponsord worden door ondernemingen waarvan de belangrijkste activiteit bestaat in het maken of verkopen van sigaretten of andere tabaksproducten.

Kinderprogramma's mogen niet gesponsord worden door ondernemingen waarvan de voornaamste activiteit bestaat in het maken of verkopen van alcoholhoudende dranken.

Bij sponsoring door ondernemingen die geneesmiddelen en medische behandelingen maken of verkopen, mogen geen specifieke geneesmiddelen of medische behandelingen worden aangeprezen die in België alleen op doktersvoorschrift verkrijgbaar zijn. Het is wel toegestaan om de naam of het imago van de onderneming aan te prijzen.

Sponsoring is een van de vormen van commerciële communicatie (net zoals reclame, telewinkelen en productplaatsing). Bijgevolg dienen ook de basisregels met betrekking tot commerciële communicatie te worden nageleefd.

Worden bepaalde programma's uitgesloten van sponsoring?

Ja.

Journaals en politieke informatieprogramma's mogen niet worden gesponsord. Hetzelfde geldt voor teletekstpagina's met nieuws en politieke informatie.

De kinderprogramma's van de openbare omroep mogen niet gesponsord worden. Binnen een tijdsbestek van vijf minuten voor en na kinderprogramma's op de openbare omroep mogen geen sponsorvermeldingen worden uitgezonden. De openbare omroep mag ook geen commerciële communicatie brengen via teletekst.

Verkeersmeldingen, weerberichten of -voorspellingen en beursberichten kunnen gesponsord worden indien deze duidelijk gescheiden zijn van het nieuwsprogramma.