VRM legt VTM geldboete op (commerciële communicatie voor suikerhoudend snoepgoed)

De VRM controleerde de uitzendingen van verschillende televisieomroeporganisaties (2 december 2017, 8u-20u), waaronder VTM.

Tijdens de onderzochte periode wordt een reclamespot van ‘Ferrero Rocher’ uitgezonden. Het betreft commerciële communicatie voor suikerhoudend snoepgoed. Bij dergelijke commerciële communicatie dient volgens het Mediadecreet een gestileerd logo van een tandenborstel te worden getoond. Dit is hier niet het geval.

Uit het verweer van Medialaan blijkt dat het ontbreken van het logo een vergetelheid was van de adverteerder, die niet werd opgemerkt door Medialaan.

Aan Medialaan werd in het verleden (beslissing 2017/033) voor een gelijkaardige inbreuk reeds een administratieve geldboete van 2.500 euro opgelegd. De VRM legt voor deze nieuwe inbreuk eveneens een geldboete van 2.500 euro op.

Mediadecreet

"Commerciële communicatie over suikerhoudend snoepgoed moet op een duidelijke en contrasterende wijze een gestileerde afbeelding van een tandenborstel tonen gedurende de hele uitzending van de commerciële communicatie, naar rato van een tiende van de hoogte van het filmbeeld, verhoudingsgewijs weergegeven zoals hierna afgebeeld."

Partij 1:
VRM
Partij 2:
NV Medialaan
Kamer:
Algemene kamer
Datum publicatie: 30 maart 2018
Beslissingsnummer:
2018-013
Type procedure:
Ambtshalve onderzoek