VRM legt ATV een boete op van 2.000 euro voor het niet duidelijk herkenbaar maken van reclame

De Vlaamse Regulator voor de Media legt regionale televisieomroep ATV (verzorgingsgebied arrondissement Antwerpen) een boete van 2.000 euro op voor het niet duidelijk herkenbaar maken van reclame.

De VRM controleerde de uitzendingen van ATV van 7 mei 2011 (14u-17u).  In het programma 'Hotspot' werd een korte reportage uitgezonden rond 'Paige Corner XSO'. Volgens de VRM moet deze reportage beschouwd worden als reclamespot. De winkel en het aanbod in kwestie vormen daarbij het enige onderwerp van de spot en worden via voice-over aangeprezen. Er wordt op locatie gefilmd waarbij de winkel en de producten voortdurend in beeld worden gebracht. Aan het einde van de spot verschijnen de contact- en adresgegevens van de vestiging in beeld. De VRM meent dat gezien de inhoud en het duidelijke promotionele karakter, deze reportage eigenlijk een reclamespot is. Het publicitaire karakter van de reportage vloeit voort uit de sterk lovende bewoordingen en het aanprijzen van de winkel en het aanbod. 

In het programma 'Hotspot' werden eveneens drie langere reportages uitgezonden omtrent een winkel,  een designercollectie en een eethuis. De VRM besluit dat deze reportages als publireportage moeten beschouwd worden, gelet op de combinatie van de visuele aandacht en de auditieve vermeldingen, beschrijvingen en aanprijzingen voor de handelszaken. 'Uit dat sterke verkoopbevorderende karakter van de reportages kan in redelijkheid enkel worden besloten dat zij tegen betaling of een soortgelijke vergoeding zijn gemaakt. Er kan immers worden verondersteld dat een omroeporganisatie, die een deel van haar werkingsmiddelen verwerft met commerciële communicatie, dergelijke reportages uitzendt om inkomsten te verkrijgen', zo besluit de VRM.

Artikel 79, § 1, eerste lid van het Mediadecreet bepaalt dat televisiereclame en telewinkelen duidelijk herkenbaar moeten zijn en moeten kunnen onderscheiden worden van de redactionele inhoud. Reclame en telewinkelen moeten met visuele en/of akoestische en/of ruimtelijke middelen van de andere onderdelen van het programma worden gescheiden. De VRM besluit dat ATV niet voldaan heeft aan deze bepaling van het Mediadecreet.

Bij het bepalen van de sanctie houdt de VRM er rekening mee dat ATV reeds in het verleden voor dezelfde soort inbreuk werd gesanctioneerd. De VRM legt ATV dan ook een geldboete van 2.000 euro op.

Mediadecreet

“reclame : de audiovisuele of auditieve boodschap van een publieke of particuliere onderneming of natuurlijke persoon - in welke vorm dan ook - over de uitoefening van een commerciële, industriële, ambachtelijke activiteit of van een beroep, ter bevordering van de levering tegen betaling van goederen of diensten, met inbegrip van onroerende goederen, rechten en verplichtingen, die tegen betaling of soortgelijke vergoeding dan wel voor zelfpromotie in een lineaire omroepdienst wordt uitgezonden”;

Artikel 79, § 1, eerste lid, van het Mediadecreet bepaalt:

"Televisiereclame, zelfpromotie uitgezonderd, en telewinkelen moeten duidelijk herkenbaar zijn en moeten kunnen worden onderscheiden van redactionele inhoud. Zonder afbreuk te doen aan het gebruik van nieuwe reclametechnieken, moeten reclame en telewinkelen met visuele en/of akoestische en/of ruimtelijke middelen van andere onderdelen van het programma worden gescheiden."

“De regionale en private lineaire televisieomroeporganisaties mogen publireportages uitzenden die niet worden in aanmerking genomen bij de berekening van de percentages vermeld in § 2 van dit artikel, mits deze publi-reportages in overeenstemming zijn met alle bepalingen van dit hoofdstuk.

Onder publi-reportages wordt begrepen commerciële communicatie die meer tijd in beslag neemt dan reclamespots omdat het accent ligt op redactionele en informatieve inhoud.”

Partij 1:
VRM
Partij 2:
VZW Antwerpse Televisie
Kamer:
Algemene kamer
Datum publicatie: 24 november 2011
Beslissingsnummer:
2011-022
Type procedure:
Ambtshalve onderzoek